قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شبکه اجتهاد در مقابل هجمه‌ها، چه باید بکند؟/ علی‌‌اصغر همایون
شبکه اجتهاد در مقابل هجمه‌ها، چه باید بکند؟/ علی‌اصغر همایون

یادداشت وارده/ دیدگاه و نظر؛

شبکه اجتهاد در مقابل هجمه‌ها، چه باید بکند؟/ علی‌‌اصغر همایون

اختصاصی شبکه اجتهاد: چند صباحی است که هجمه‌های متعددی علیه شبکه اجتهاد و در قیاس بزرگ‌تر، مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی به راه افتاده است. یک بار به بزرگداشت یک شخصیت در دفتر تبلیغات حمله می‌کنند و بار دیگر، حضور یک فقه‌پژوه در یکی از برنامه‌های دفتر را بهانه می‌کنند. اگر از سنتی‌ها بگوید، عقب‌مانده و حامی وضع موجود می‌خوانندش و اگر از نواندیشان سخن به میان آورد، به هزار انگ آغشته‌اش می‌سازند. موارد مختلف است اما بیت الغزل همه آن‌ها یکی است: «شبکه اجتهاد و دفتر تبلیغات نباید باشند».

در این مقال، بنا نیست به اینکه دفتر تبلیغات چه باید بکند و آیا نماد بودنِ خود برای «روشنفکری حوزه» که رهبری لقبش داده‌اند را باید فدای این جنجال‌ها کند یا نه، بپردازیم. موضوع این نگاشته این است که شبکه اجتهاد چه باید بکند؟

شبکه اجتهاد، چه دوستش داشته باشیم و چه نداشته باشیم، بزرگ‌ترین سایت فقهی-حقوقی کشور است. شبکه اجتهاد بزرگ‌ترین رسانه‌ای است که در عرصه فقه و دانش‌های وابسته به آن، به تولید محتوا می‌پردازد. مجلات تولید شده در این رسانه، بعد از گذر سال‌ها، هنوز هم بینندگان و طرفداران خود را دارد و هر روز به بازدیدهایش اضافه می‌شود. مخاطبان این سایت سه زبانه، طیف وسیعی، از قم و نجف و مشهد تا روسیه و الجزایر و آمریکا را شامل می‌شود.

شبکه اجتهاد هم سایت دارد، هم کانال، هم صفحه. هم در اینستاگرام، فالوئر دارد و هم در توئیتر، تولید محتوا می‌کند. صفحه فیس‌بوکش، مخاطبان عرب‌زبان و انگلیسی‌تبار را جذب می‌کند و کانالش در شبکه‌های داخلی، فارسی‌زبانان را هدف قرار می‌دهد.

شبکه اجتهاد اگرچه در طول قریب به پانزده سال گذشته، قالب‌های مدیریتی و مدیران رسانه‌ای متعددی را در رأس خود دیده است، اما هیچ‌گاه از اصول خود تخطی نکرده است. رویکرد شبکه اجتهاد در تمامی این سال‌ها، تلاش برای ترویج فقه اسلامی با تأکید بر اهداف انقلاب اسلامی بوده است. در این راه اما نه از نشر افکار نواندیشان دینی می‌هراسد و نه گام‌هایش در راه ترویج سنت‌های اصیل فقهی و حوزوی، لرزان می‌گردد.

شبکه اجتهاد نه نانش را از جنجال می‌خورد و نه تعداد دنبال‌کننده‌هایش را مدیون توهین به این و آن است. اجتهاد همچون پانزده‌ساله گذشته، تولید می‌کند و تولید می‌کند و بازخوردهایش را به نظاره می‌نشیند. هر چند سال نیز بخش یا قالب یا محتوای جدیدی را به خود اضافه می‌کند، از تولید مجله و پرونده‌های ویژه خبری گرفته تا اینفوگرافی‌های فقهی و کلیپ‌های کوتاه و موضوع محور.

شبکه اجتهاد نه آن زمان که از مراجع و سنت‌های حوزوی دفاع می‌کند، با اتهام تحجر، عقب می‌نشیند و نه هنگامی که آزاداندیشی در فقه را ترویج می‌نماید، از انگ منورالفکری، هراسی به دل راه می‌دهد. هم سایت‌هایی که زنده‌بودنشان به جنجال و توهین به بزرگ‌تر از خود است را می‌شناسد و هم با عقبه کانال‌هایی که توان فنی راه‌اندازی یک سایت را هم ندارند آشناست.

در این میان، شبکه اجتهاد نه باید توهین را با توهین پاسخ دهد، که با این کار، خود را هم‌تراز توهین‌کنندگانش قرار می‌دهد و نه باید از هجمه‌های گذرای این روزها، هراسی به دل راه دهد، که این همان منتهی الآمال بدخواهان است.

اجتهاد باید هم «بزرگ»‌تری کند و توهین‌ها را به روی خود نیاورده و مرور کریمانه بکند و هم «بزرگواری» نماید و باز هم با بازنشر مطالب مفیدِ همان بدخواهان، به آنان مشق آزاداندیشی حقیقی کند.

اجتهاد به‌سان پدری است که نه می‌تواند فرزند چموش خود را از خانه بیرون کند و نه شأنش است که همانند او رفتار و گفتار کند؛ باید صبر کند و متانت ورزد تا دیگران نیز «پدر»بودن را از او بیاموزند. در این میان، آنچه تاریخ به یاد می‌سپارد و جاودان می‌شود، متانت و بزرگواری پدران است نه توهین و چموشیِ اولادی که راه بزرگی را به‌اشتباه می‌روند.

۹ دیدگاه

  1. سلام؟
    دیروز یه نظری منتشر شده بود که الان نیست؟
    فکر کنم فقط موافقان را منتشر می کنید؟

  2. واقعا دفتر تبلیغات در کارهای زیادی پیشگام حوزه می باشد و اگر نمی بود مراکز مدیریت حوزه حالاها برای پیاده کردن نظرات حضرت آقا به جایی نمی رسیدن.
    این هم یکی از کارهای درجه یک دفتراست که واقعا بروز و تخصصی هست
    ما که در قم از دفتر و همه جا انتقاد میشنویم هیچ وقت چیزی برعلیه این سایت از کسی نشنیدیم

  3. مگر اجتهاد غیر از این سایت عریض و طویل فارسی که واقعا همه اخبار مهم فقه را دارد> سایت و صفحه مجازی عربی و انگلیسی هم دارد؟
    پس چرا اینجا منعکس نمی شود؟؟!!!

  4. این یادداشت حسّم را نسبت به شبکه اجتهاد خیلی خوب گفت
    البته آدم فکر می کند آقای همایون می ترسد نکند اجتهاد، بداخلاقی های بچه گانه را تلافی بکند!!

  5. من به یک عنوان حوزوی، به این مجموعه فاخر که محصولی از بطن حوزه و تلاش حوزویان است، به خود می بالم.
    به عنوان یک علاقمند به فقه اهل بیت ع و پیگیر مباحث کاربردی و مورد نیاز آن، شبکه اجتهاد را بی رقیب و یکتا می دانم، چندان که در مذاهب دیگر نیز مشابه ندارد.
    عملاً نه فقط نبض جریان فقهی حوزه ها و دانشگاههای ایران، بلکه نبض فقه اهل بیت ع در سراسر جهان، این جا جریان دارد.
    به سهم خودم از همه فضلا و فعالانی که این مجموعه سایت و کانال را تأسیس کرده و اداره می کنند، متشکرم.

  6. سلام
    شما کارتان را بر مدار حجت هایی که مد نظرتان است پیش ببرید و با توکل بر خدا و اخلاص و ثبات قدم پیش ببرید و به این حرف ها هم اعتنایی نکنید
    موفق باشید

  7. احسنت، زیبا بود.

  8. سلام علیکم و خدا قوت
    به اقتضای علاقه، و احساس وظیفه، مطالب پایگاه هایی نظیر اجتهاد، مباحثات و … را دنبال می کنم. نه به این معنی که با همه آنچه در این پایگاه ها بیان می شود موافق باشم؛ اما قیل و قال علمی را دوست دارم و این چند صدایی و زدن حرف های نو را به نفع حوزه می دانم. به هر حال نشر این مطالب اگر منجر به مباحثه علمی شود خوب و مفید خواهد بود.
    پاسخ آقای همایون را در شأن این پایگاه ندیدم و انتظار یک پاسخ عالمانه داشتنم تا مطالبی که گر چه نویسنده تلاش کرده آنها را در پوشش محترمانه بیان کند؛ اما عالمانه نیست، اما ای کاش این جریان را به سمت یک مباحثه علمی هدایت می کردید.
    شاید بابی برای گفتگو و رونق مباحث علمی پدید می آمد.
    به امید آن روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics