قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف مخالف است، نه با شادی حلال
تعیین تکلیف برای سیدالمراجع!/ حسن طاهری

آیت‌الله شبیری زنجانی:

شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف مخالف است، نه با شادی حلال

اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالفت است، اشتباه کرده است. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد و بلکه با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن تشویق هم می‌کند. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی متولد ۹ اسفندماه ۱۳۰۶ است. اصالتا اهل زنجان است. پدرشان آیت‌الله سید احمد زنجانی از علمای بزرگ قم و امام جماعت مدرسه فیضیه بوده است. افرادی مانند امام خمینی که از رفقای صمیمی او بوده اند، در نماز جماعتش شرکت می‌کرده‌اند.

آیت‌الله شبیری بعد از اتمام دوره ابتدائی وارد حوزه علمیه شده و از محضر استادانی مانند حضرات آیات سید صدرالدین صدر، محقق داماد و سید حسین طباطبایی بروجردی بهرمند شده است.

در سال ۱۳۷۳ وقتی که آیت‌الله اراکی دار فانی را وداع گفت، نام آیت‌الله شبیری زنجانی به عنوان یکی از گزینه‌های هفتگانه مرجعیت شیعه مطرح شد.

مردم کوچه و بازار بیشتر تصویر نماز جماعتهای ایشان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را در ذهن دارند. حوزوی‌ها بر چهره علمی وی به ویژه در علم رجال تاکید می‌کنند و سیاسیون هم، او را به عنوان مرجعی مستقل، آزاده، آرام و دارای قدرت رایزنی‌های بی سر و صدا با حاکمیت می‌شناسند.

آنچه در پی می‌آید گفتگوی کوتاه شفقنا با آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی پیرامون «عید نورز» است که از منظرتان می‌گذرد.

شما در نوروز، عیدی هم می‌دهید؟

 آیت‌الله شبیری: بله

مرحوم والد هم اهل رسم و رسوماتی مانند عیدی دادن و یا عید دیدنی بودند؟

 آیت‌الله شبیری: نوروز که می‌شد فامیل و اعاظم قم، برای عیادت ایشان می‌آمدند. البته ایشان هم برای عیادت آقایان می‌رفتند اما عیدی نوروز چندان در خانه ما مرسوم نبود. بیشتر در عید سعید غدیر عیدی می‌دادند.

گروهی از مذهبی‌ها بر این باورند که نباید با آیینی مثل نوروز همراهی کرد چرا که تصریحی در این باره در روایات وجود ندارد و بهتر است که به جای آن بیشتر به اعیاد اسلامی توجه شود. نظر شما چیست؟

 آیت‌الله شبیری: درباره نوروز هم روایاتی داریم.

گفته می‌شود این روایات معتبر نیست؟

 آیت‌الله شبیری: می‌شود رجاءً به همین روایات هم عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین‌های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام ومهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل می‌شود.

می‌توان گفت شریعت با شادی مخالف است؟

 آیت‌الله شبیری: اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالفت است، اشتباه کرده. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. البته اینکه در فضای عمومی مواد محترقه منفجر کنند کار خوبی نیست اگر موجب اذیت دیگران یا آسیب به دیگران یا آسیب جدی به خودش شود حرام هم هست اینکه خرافات وارد این مراسم‌ها شود کار صحیحی نیست با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق می‌کند.

اگر قرار باشد به شاگردانتان درباره نوروز توصیه‌ای داشته باشید به آنها می‌گویید با مردم همراه شوند یا اینکه از آنها می‌خواهید در پر رنگ شدن نوروز نقشی نداشته باشند؟

 آیت‌الله شبیری: طلبه‌ها هم با مردم همراه‌اند. طلبه باید هم در غم و هم در شادی کنار مردم باشد. آنها هم مثل بقیه نیاز به تفریح و مسافرت دارند. من از طلبه‌ها می‌خواهم مردم را به انجام صله رحم تشویق کنند و خودشان هم عامل به این فریضه الهی باشند.

نمی‌شود به بهانه وجود افراد بدحجاب در خانواده‌های فامیل صله رحم را انجام نداد؟

 آیت‌الله شبیری: به دید و باز دید اقوام بروید اما سعی کنید به گناه نیفتید.

چه توصیه‌ای به مردم درباره نوروز دارید؟

 آیت‌الله شبیری: اگر قرار است مسافرت بروند الان فرصت مناسبی است اما توصیه می‌کنم که مکانهای زیارتی و معنوی را برای مسافرت انتخاب کنند. سعی شود به سفری که در معرض گناه قرار گرفتن در آن است نروند. از این فرصت برای اصلاح بین مومنان استفاده کنند و تلاش کنند که دلها به هم نزدیکتر شود. به شکرانه این شادی سهمی را هم برای فقرا در نظر بگیرند که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics