قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شناخت فقه اهل‌بیت در الازهر نتیجه اقدامات سازنده امام موسی‌ صدر است
عبدالکریم بی‌آزارشیرازی

شناخت فقه اهل‌بیت در الازهر نتیجه اقدامات سازنده امام موسی‌ صدر است

عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی شناخت فقه اهل‌بیت (ع) در الازهر را نتیجه دیدارهای سازنده امام موسی صدر دانست و افزود: از زمانی که امام موسی صدر عضو مجمع البحوث الاسلامی شد این تغییرات سازنده ایجاد شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالکریم بی‌آزارشیرازی در همایش یک‌روزۀ «گفت‌وگو برای زندگی: بازخوانی تجربۀ امام موسی صدر» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که به مناسبت سالگرد سخنرانی امام موسی صدر در کلیسای کبوشین برگزار شد، با اشاره به اینکه اراده خداوند به مسئله امت واحد در تمام جهان تعلق نگرفته است گفت: قرآن کریم بیان می‌دارد که اگر خدا می‌خواست همه مردم را یک امت واحد قرار می‌داد اما انسان‌ها را به صورت امت‌ها و ملت‌ها و شعوب و قبائل قرار داده است.

وی با توجه به اختلافی که میان امت‌ها و ملت‌ها است گفت: این اختلافات به دوگونه می‌تواند باشد یکی اینکه در برابر هم به جدال بپردازند و دیگر اینکه به تعبیر امام موسی صدر رقابت سازنده داشته باشند و وسیله‌ای باشند برای ترقی و تعالی و تعالف.

عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید همواره این انسان‌ها با هم در اختلاف به سر می‌برند مگر آن‌هایی که مورد رحمت خداوند باشند و کسانی که روحیه رحمانی دارند کسانی هستند که اختلاف میان خودشان را وسیله رشد و ترقی قرار می‌دهند اما کسانی که تا ابد دهر می‌خواهند در جهل مرکب بمانند همواره خودشان را در سفیدی و دیگران را در سیاهی محض می‌دانند.

وی خواسته رجال تقریب را متحد شدن دانست و افزود: ما بایستی تلاش کنیم که خوبان هر مذهب و فرقه‌ای را شناسایی کنیم و با هم متحد شویم.

حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی در خصوص کسانی که مخالف تقریب هستند و می‌گویند ما نور هستیم و آن‌ها تاریکی اند گفت: قرآن این چنین نمی‌گوید و ما به تعبیر امام موسی صدر باید تلاش کنیم تا تمام فرق و مذاهب اسلامی در کنار هم جمع شویم و علیه دشمنان خدا بجنگیم و آن کاری بود که امام موسی صدر انجام داد.

عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به سفر خود در سال ۱۳۵۲ به لبنان عنوان کرد: در دیدار با امام موسی صدر ایشان دستور دادند کتاب‌هایی که من در مورد قرآن و طبیعت برای جوانان داشتم به عربی ترجمه و در مدارس لبنان آموزش داده شود و وقتی متوجه شدند که من عازم سفر به مصر و دانشگاه الازهر و مجمع البحوث اسلامی هستم با آن‌ها تماس گرفتند و مرا معرفی کردند و وقتی به مصر رسیدیم از طرف مجمع به استقبال ما آمدند و حدود ۱۰ روز از ما پذیرایی گرم کردند و من آن جا متوجه شدم که امام موسی صدر چه احترام و عظمتی در میان شخصیت‌های الازهر دارد.

وی در خصوص پدر امام موسی صدر بیان داشت: امام موسی صدر در نوشته‌هایشان بیان کردند که این فکر تقریب را ابتدا از پدرشان دارند و پدر ایشان یکی از مراجع و مسئولیت حوزه علمیه قم را داشتند و کتابی به نام لوائع الحمد نوشتند که این کتاب در راستای همین تقریب بوده است زیرا ما احادیث و روایات بسیار مشترک داریم و در فقه حنفی بسیاری از منابع فقه از امام علی (ع) آمده است. وقتی پدر بزرگوار امام موسی صدر متوجه تاسیس دارالتقریب مصر شدند نامه‌ای به التقریب مصر نوشتند و بیان کردند من عبارتی را پیدا نمی‌کنم که بیانگر علاقه من به ایده تقریب باشد.

حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی، امام موسی صدر را همردیف سید شرف الدین و آیت‌الله بروجردی خواند و گفت: کسانی که می‌خواهند مذهبشان را تبلیغ کنند باید از چنین افرادی الگو بگیرند و ادب و اخلاق چنین بزرگوارانی نشانه تبلیغ و گفتگوی سازنده است.

عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی با توجه به اینکه امام موسی صدر از شاگردان آیت‌الله خویی و آیت‌الله حکیم بودند افزود: ایشان در نجف به دیدار پسرعمویشان سید باقر صدر که از الگوهای تقریب بودند می‌رفتند و ایشان به امام موسی صدر می‌گفتند که ما باید کار ناتمام سید جمال الدین اسدآیادی را تمام کنیم و سید باقر صدر کتاب‌هایی تالیف کردند که حتی در عربستان هم تدریس می‌شد.

وی راه حل عملی تقریب را در روش امام موسی صدر گفتگو دانست و افزود: ما متاسفانه شناخت مذاهب را از نوشته‌های مخالفین به دست می‌آوریم و به خیال خودمان با نفی دیگران می‌خواهیم مذهب خود را اثبات کنیم که این نتیجه نمی‌دهد.

این استاد حوزه با اشاره به نامه امام موسی صدر به شیخ حسن خالق در لبنان گفت: او در این نامه بسیار مودبانه از ایشان دعوت می‌کنند که ما باید با هم اتحاد برقرار کنیم و درباره مسائلی که مورد اختلاف است چاره‌ای اندیشید که مفتی اهل سنت لبنان هم پاسخ زیبایی به امام موسی صدر می‌دهند و وقتی امام موسی صدر به مصر سفر می‌کنند، با شیخ جامع الازهر آن روز گفتگو می‌کنند گفتگویی که باعث می‌شود شیخ الازهر و قاری معروف آن‌ها به ایران و به قم بیاییند و با علمای بزرگ شیعه در ایران دیدار داشته باشند.

بنابرگزارش شفقنا، حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی، شناخت فقه اهل بیت در الازهر را نتیجه دیدارهای سازنده امام موسی صدر دانست و افزود: از زمانی که امام موسی صدر عضو مجمع البحوث الاسلامی شد این تغییرات سازنده ایجاد شد همانگونه که نظریه حل مشکل روز عید فطر و نظریه وحدت آفاق را مطرح کرد.

وی نقش امام موسی صدر را مثل شیخ جمال الدین دانست و گفت: او سران کشورها را بیدار می‌کرد زیرا می‌دانست که اگر این تغییرات ایجاد شود مردم هم تغییر می‌کنند.امام موسی صدر علمای شیعه و سنی لبنان را بسیار جالب در کنار هم جمع می‌کرد تا با قاعده فکری بسیاری از مسائل را حل کنند و این تجمع علمای لبنان می‌تواند یک الگو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics