قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شهید صدر در انقلاب و تحقق آن موفق نبود/ امام(ره) هیچگاه ادعای عصمت نکرد
استخراج نظام اقتصادی از جزوه فقه مکاسب ساده‌نگری است

هادوی تهرانی:

شهید صدر در انقلاب و تحقق آن موفق نبود/ امام(ره) هیچگاه ادعای عصمت نکرد

شهید صدر معتقد بود قبل از انقلاب باید کادرسازی کنیم اما امام خمینی معتقد بود باید به هرشکلی انقلاب کنیم بعدا کادرها ساخته می‌شود؛ تجربه امام خمینی به نتیجه رسید اما تجربه شهید صدر به نتیجه نرسید گرچه امروز همین نیروهای حزب الدعوه قدرت را در عراق در دست دارند اما شهید صدر در انقلاب و تحقق انقلاب موفق نبود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله ‌هادوی تهرانی در جلسه تفسیر سوره انبیاء در بخشی از سخنان خود؛ عدالت، کفایت و فقاهت را از ادله فقها برای در دست گرفتن رهبری جامعه در عصر غیبت عنوان کرد و گفت: این سه ویژگی باید همزمان در وجود فقیه باشد تا بتواند جامعه را اداره کند و لذا در قانون اساسی هم این سه شرط برای ولایت فقیه آمده است.

هادوی تهرانی تصریح کرد: مقام ولایت برای همه فقهای جامع الشرایط ثابت است هرچند اگر یکی متصدی امر ولایت شد اطاعت از اوامر الهی بر دیگران واجب می‌شود یعنی اگر فقیه حکم ولایی صادر کرد، از محدوده حکم خود نمی‌تواند خارج باشد.

او ضمن بزرگداشت ایام ۱۲ بهمن و یادآوری خاطرات آن زمان ابراز داشت: با ورود امام به کشور، مرحله تازه‌ای از انقلاب آغاز شد و بعد از قرنها تجربه‌ای را احیا کردند که تا قرنها زمینه برای تحقق آن فراهم نشده بود و آن تجربه، تشکیل حکومت اسلامی با شعار ولایت فقیه بود که هدف این حکومت این بوده و هست که مفاهیم و ارزشهای اسلامی را در جامعه توسعه دهد البته امام هیچگاه ادعای عصمت نکرد و هیچگاه این حرف هم نزدند که چون من ولی فقیه شدم این ولایت اختصاص به من داشته است چون برخی آقایان در حد تئوری این مساله را مطرح می‌کنند اما نه امام خمینی و نه هیچ فقیه شیعه چنین ادعاهایی نکرده و این حرفها هیچ مستند فقهی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اختلافات بین فقها در ادله ولایت فقیه است، ابراز داشت: کسی که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد اصلا بویی از فقه نبرده است و الا مرحوم آقای خویی هم ولایت فقیه را قبول دارد اما ادله لفظی را قبول ندارد.

هادوی تهرانی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در طول سه دهه در مساله ولایت فقیه این است که زمانی که حکومت تشکیل شد، تصور روشنی از نحوه اداره حکومت براساس موازین اسلامی نداشتیم در حقیقت شهید صدر معتقد بود قبل از انقلاب باید کادرسازی کنیم اما امام خمینی معتقد بود باید به هرشکلی انقلاب کنیم بعدا کادرها ساخته می‌شود؛ تجربه امام خمینی به نتیجه رسید اما تجربه شهید صدر به نتیجه نرسید گرچه امروز همین نیروهای حزب الدعوه قدرت را در عراق در دست دارند اما شهید صدر در انقلاب و تحقق انقلاب موفق نبود.

او ادامه داد: مرحوم صدر با اینکه زحمات زیادی کشیده بود، اما نفوذ مردمی نداشت در حالیکه امام خمینی نفوذ مردمی داشت.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح به اینکه بعد از انقلاب اسلامی، ما با کمبود نیرو مواجه بودیم، گفت: به همین خاطر بعد از انقلاب عده‌ای به میدان آمدند و امور را در دست گرفتند اما هیچ یک تصویر روشنی از کارها براساس معارف اسلام نداشتند.

او با بیان اینکه قانون اساسی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این قانون توانسته سامانی را براساس مفاهیم دینی در ساختار حکومت جدید تعریف کند اما هنوز هم تصور روشنی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از مجموعه مفاهیم اسلامی نداشتیم که تبدیل به الگوهای عملی قابل اجرا نشده درحالیکه باید این اقدام با حمایت دولت توسط حوزه‌های علمیه صورت می‌گرفته است.

هادوی تهرانی در پایان گفت: جمهوری اسلامی اگر بخواهد در درازمدت به آرمانهای خود برسد، ما نیازمند دیدگاه نظری بر مبنای اندیشه مدون هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics