قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شورای افتا مشترک میان شیعه و سنی در دمشق تشکیل می‌‌شود/ روابط بسیار نزدیک و خوبی با دارالافتای الازهر داریم
شورای افتا مشترک میان شیعه و سنی در دمشق تشکیل می‌‌شود/ روابط بسیار نزدیک و خوبی با دارالافتای الازهر داریم

آیت‌الله اراکی:

شورای افتا مشترک میان شیعه و سنی در دمشق تشکیل می‌‌شود/ روابط بسیار نزدیک و خوبی با دارالافتای الازهر داریم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ضمن تأکید بر ضرورت ارتباط بیشتر میان علمای شیعه و سنی، اظهار کرد: روابط بسیار نزدیک و خوبی با دارالافتا الازهر و شیخ الازهر داریم، علمای مصر برای سفر به ایران دچار محدودیت هستند، علمای مصر امروز به سختی شرایط کنونی را تحمل می‌‌کنند و تحمل این شرایط قطعاً ماندگار نخواهد بود. حکومت مصر یا با مردم هماهنگ می‌‌شود و دست از اتحاد با عربستان و رژیم صهیونیستی بر می‌‌دارد که اگر چنین شد قطعاً حکومت مصر مورد حمایت مردم و علمای مصر قرار خواهد گرفت و اگر چنین نشد قطعاً حکومت فعلی مصر تداوم نخواهد یافت.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله اراکی، درباره ضرورت همکاری‌‌های علمی و فقهی شیعه و اهل سنت و موفقیت‌‌های کسب شده در این مسیر، گفت: از سال‌‌ها پیش حضور مجمع تقریب در مجمع فقهی فعال بوده است، آیت‌الله تسخیری رئیس شورای عالی در این مجمع حضور دارند و برخی از شخصیت‌‌ها به کمک ایشان دعوت می‌‌شوند و در این مجمع حضور پیدا می‌‌کنند؛ از این طریق ما همکاری بسیار موثر و جدی در عرصه افتا بین علمای اهل شیعه و اهل سنت داریم. با توجه به نقشی که سوریه در جهان اسلام دارد و جایگاهی که دمشق در عرصه شکل گیری تمدن اسلامی در تاریخ اسلام داشته و همچنین با توجه به اینکه علمای بسیار برجسته‌ای همیشه در دمشق و اطراف دمشق مانند حلب و غیره، حضور داشتند، به آقای بشار اسد ریاست محترم جمهوری سوریه پیشنهاد کردیم این شورای افتا مشترک میان شیعه و سنی در دمشق هم تشکیل شود و جناب آقای بشار اسد به آقای وزیر اوقاف سوریه دستور تشکیل این مجمع را دادند و امیدواریم در ایام آتی شاهد شکل گیری این مجمع افتا باشید.

وی درادامه گفت: ما روابط بسیار نزدیک و خوبی با دارالافتا الازهر و شیخ الازهر داریم، در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی از ایشان دعوت به عمل آوردیم و ایشان هم لطف کردند و پاسخ دادند و فرمودند که اکنون شرایط من ایجاد نمی‌کند ولی حتماً در مراسم بعدی حضور پیدا خواهم کرد. ما از ایشان هم تشکر می‌‌کنیم که به هر حال با نظر مثبت به کنفرانس و حضورشان در ایران نگاه کردند. ارتباط ما با الازهر ارتباط قدیمی است ما شاهد اولین تشکیل دارالتقریب در الازهر مصر بودیم و امیدواریم با همکاری دانشگاه الازهر و مفتی بزرگ مصر حرکت تقریبی در این کشور فعال شود و نقش محوری مصر در عرصه تقریب وحدت جهان اسلام همچون گذشته احیا شود.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به اینکه چگونه می‌‌توان اهرم فشار را از روی علمای مصر برداشت تا ارتباط علمای شیعه و اهل سنت بیش از پیش گسترش یابد؟ گفت: مصر کشوری است که سابقه فراوانی در آزادی خواهی و تلاش علیه استکبار دارد، متأسفانه بعضی از گروه‌‌های سیاسی که در جریان خیزش مردم مصر نقش خوبی نداشتند، توانستند به خوبی این خیزش را مدیریت کنند و مردم مصر قیام کردند. سرنگونی رژیم حسنی مبارک کار کوچکی نبود و این نشان دهنده زنده بودن روح قیام و مقاومت در مردم مصر است. متأسفانه در نتیجه سوء مدیریت برخی از گروه‌‌هایی که توانستند به قدرت برسند، این حرکت با یک توطئه‌ای سرکوب شد، به نظر ما این حرکت مجدداً زنده خواهد شد، مردم مصر مردم زنده‌ای هستند و علمای بزرگی دارند. علمای مصر امروز به سختی شرایط کنونی را تحمل می‌‌کنند. تحمل این شرایط قطعاً ماندگار نخواهد بود. حکومت مصر یا با مردم هماهنگ می‌‌شود و دست از اتحاد با عربستان و رژیم صهیونیستی بر می‌‌دارد که اگر چنین شد قطعاً حکومت مصر مورد حمایت مردم و علمای مصر قرار خواهد گرفت و اگر چنین نشد قطعاً حکومت فعلی مصر تداوم نخواهد یافت. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics