قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / صاحب جواهر غوّاصی بزرگ در دریای بی‌کران فقاهت بود/ هیچ مجتهدی از کتاب شریف جواهر بی‌نیاز نیست
تقدیر رئیس دانشگاه الزیتونه تونس از اقدام آیت‌الله صافی گلپایگانی

صاحب جواهر غوّاصی بزرگ در دریای بی‌کران فقاهت بود/ هیچ مجتهدی از کتاب شریف جواهر بی‌نیاز نیست

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی ضمن بی‌نظیر خواندن کتاب «جواهر الکلام» تاکید کرد: به جرأت می‌توان گفت که هیچ فقیه و مجتهدی از کتاب شریف جواهر، بی نیاز نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، متن پیام این مرجع تقلید به همایش عیار فقاهت که در حقیقت نکوداشت مقام علمی شیخ محمدحسن نجفی صاحب جواهرالکلام است، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله ربّ العالمین و الصلوه و السلام علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین أبی القاسم محمّد و آله الطاهرین سیّما بقیه الله فی الأرضین.

«الفقهاء حصون الإسلام»، السلام علیکم و رحمهالله

سخن درباره شخصیّتی است که صاحب معجزه بزرگ قرن سیزدهم است؛ بزرگ مردی که سی سال از عمر با برکت خویش را برای نوشتن دائره المعارف فقه شیعی گذراند و یکی از عظیم ترین کتاب‌‌‌های فقهی مسلمانان را خلق نمود.

بیش از بیست هزار صفحه دُرّ و یاقوت را کنار هم گذاشت و اقیانوسی از جواهر را به گوهرشناسان تقدیم نمود. او به حقّ، غوّاصی بزرگ در دریای بی کران فقاهت بود که سالیان زیاد در آن غوص نموده و گنجینه بزرگ علمی را اصطیاد کرد.

بی شک می‌‌‌توان کتاب «جواهر الکلام» را از نظر جامع بودن فروع فقهی که با احاطه کامل بر نظرات و اقوال فقها و استناد به آیات و روایات در کمال دقّت بررسی نموده و مسائل و موضوعات متنوع را برای اندیشمندان و مجتهدین تبیین کرده، در نوع خود، بی نظیر خواند. به جرأت می‌‌‌توان گفت که هیچ فقیه و مجتهدی از کتاب شریف جواهر، بی نیاز نیست.

این کتاب، افتخار بزرگ جهان تشیع و سرآمد کتاب‌‌‌های فقهی وارثان علوم وحیانی اهل البیت علیهم السلام است.

بعد از قرن یازدهم و دوازدهم هجری قمری که تحوّلی عظیم در فقه و اصول به وسیله علامه وحید بهبهانی از کربلا شروع شد و توسط شاگردانش، همچون علامه بحر العلوم و کاشف الغطاء در نجف اشرف ادامه یافت، حوزه فقهی صاحب جواهر از بهترین حوزه‌‌‌های درسی در نجف اشرف شد و صدها نفر از علماء و فضلاء در درس ایشان شرکت می‌‌‌کردند.

توصیه حقیر به فضلاء و محققّان محترم این است که اگر می‌‌‌خواهید از معارف نورانی علوم آل محمد علیهم السلام بیشتر بهره ببرید، خودتان را از برکات این کتاب گرانسنگ محروم نکنید و در مقابل این کتاب فقهی ارزشمند، زانوی تواضع زده و با استعانت از حضرت ولیّ عصر عجل الله فرجه الشریف، روش فقهی جواهری و علماء سلف را دنبال کنید.

بزرگداشت این فقیه عالی مقام، بزرگداشت فقه و تعظیم شعائر و تکریم علم است.

اینجانب، از مسئولان برگزارکننده این اجلاس مقدّس و از عموم عالمان دینی که در این همایش تشریف دارند، تشکّر نموده و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر عظمت و عزّت حوزه‌‌‌های علمیه تحت عنایت صاحب اصلی آنها حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء بیفزاید والسلام علیکم و رحمهالله

لطف الله صافی – اوّل شعبان المعظّم ۱۴۳۹ هـ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics