قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شمول فقه دفاع و امنیت از سوی حوزه بازشناسی شود
احد عابدی

شمول فقه دفاع و امنیت از سوی حوزه بازشناسی شود

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بر لزوم توسعه مباحث حوزوی در زمینه فقه دفاع و امنیت تاکید کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی در نشست علمی «فقه دفاع و امنیت» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در قرآن کریم، آیاتی که مرتبط با جنگ و دفاع و امنیت است، بیش از ۶۰۰ آیه است.

وی افزود: کل آیات الاحکام فقه ۵۰۰ آیه است، ولی آیات جهاد و امنیت و مسایل نظامی بیش از احکام فقهی است؛ در موضوع امنیت، رهبرانقلاب پیش از انتخابات اخیر، بیان کردند که کلمه نفوذ، قبلا یک معنی داشت و امروز معنی دیگر دارد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: ایشان بیان کردند، نفوذ در شکل جدید می‌تواند در این معنی بیان شود که سخن دشمن از زبان یک فردخودی بیرون بیاید؛ امروزه معنای جاسوس تغییر یافته است و به تبع آن مفهوم امنیت نیز تغییر کرده است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) اظهارکرد: در گذشته، معنی امنیت به خوف تعبیر می‌شد، ولی امروز امنیت در عرصه‌هایی مثل آسفالت کردن خیابان‌ها نیز تسری پیدا کرده است؛ همیشه لازم نیست که امنیت به معنی حمله دشمن باشد، بلکه امروز می‌تواند به معنای عقب ماندن از پیشرفت‌های دنیا باشد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان جاهلیت کشورهای متمدن به فکر شبه جزیره هم نبودند، زیرا عقب افتاده ترین نقطه دنیا بود که رسول الله(ص) چنین ظرفیت عظیمی را در این سرزمین ایجاد کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی یادآورشد: امنیت دارای دو حوزه امنیت سلبی و ایجابی است که خوف از جمله مصادیق امنیت سلبی است؛ در مسایل نظامی، مساله سلاح هسته ای خود نمایی می‌کند که آیا کاربرد سلاح هسته ای حرام یا کاربرد آن اشکال ندارد؟این مسایل باید در درون حوزه حل شود.

وی افزود: مساله دیگر، در این زمینه، مساله دفاع و یا جنگ نیابتی یا دفاع همه جانبه نیز خودنمایی می‌کند و اگر مساله دفاع همه جانبه را در نظر بگیریم حوزه نیز نقش آفرین خواهد بود.

بنابرگزارش حوزه، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: کار در عرصه‌های محققانه در زمینه امنیت بسیار مهم است که باید در همه این زمینه‌ها مطالعات علمی و دقیق انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics