قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ضرورت سیستماتیک شدن و برقراری ارتباط «فقه» با «علوم انسانی»
ضرورت سیستماتیک شدن و برقراری ارتباط «فقه» با «علوم انسانی»

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد:

ضرورت سیستماتیک شدن و برقراری ارتباط «فقه» با «علوم انسانی»

حجت الاسلام اسلامی گفت: فقه می‌تواند مسائل خود را به سبک جدید ارائه دهد، یعنی سیستماتیک شدن و برقراری ارتباط فقه با علوم انسانی؛ باید پارادایم فکری سایر نقاط جهان را بدانیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست علمی «سبک زندگی» با موضوع «حوزه علمیه و چالش‌های مواجه با مسأله سبک زندگی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی و محمد فتحعلیخانی شامگاه هفتم آذر در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، فتحعلیخانی در این نشست با بیان اینکه نظام سرمایه داری به دنبال اهداف مادی خودش، مدام برای مصرف کنندگان کالا تولید کرده و از این طریق انتقال فرهنگ می‌کند، ابراز داشت: سرمایه داری برای انسان‌ها اشتها ایجاد کرده و به گونه‌ای عمل می‌کند که انسان‌ها باور کنند این تولیدات جزء نیازهای اصلی زندگی است و معنای زندگی خود را بر اساس آن پایه ریزی کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر به این مسأله توجه کافی و وافی نشود به یقین در آینده با چالش «معنای زندگی» رو به رو خواهیم شد.

وی افزود: کالاها و آن چیزهایی که مصرف می‌کنیم هر کدام یک فرهنگی را در خود نهفته دارند، یعنی نشانه‌هایی در آنها از سوی تولید کننده تعبیه می‌شود که نوعی جهانبینی را تداعی می‌کند؛ انسان مصرف کنند در اثر مصرف کالا، فرهنگ آن را دریافت کرده و اجرایی می‌کند، چراکه جهان بینی به خوبی توانسته است با کالا فرهنگ خود را بازگو کرده و به مردم عرضه کند.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام رضا اسلامی، با اشاره به اینکه مسأله سبک زندگی برای جامعه بسیار مهم ضروری است، گفت: اگر این کلان مسأله به خوبی تبیین نشود، فرد با خود می‌پندارد در اثر انفجار و تکامل ذرات به وجود آمده است و محدود در حس و تجربه می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین فرصت‌ها و تهدیدهای سبک زندگی در عرصه گفتمان فقهی پرداخت و اظهار داشت: فرصت‌های موجود در این زمینه عبارتند از اینکه فقه می‌تواند مسائل خود را به سبک جدید ارائه دهد، یعنی سیستماتیک شدن فقه و برقراری ارتباط فقه با علوم انسانی؛ باید پارادایم فکری سایر نقاط جهان را بدانیم و با ادبیات روز، مسائل فقهی را به آنها منتقل کنیم.

وی ادامه داد: فقیه باید ابتدا الگوی دینی را با در نظرگرفتن مسائل روز و علوم انسانی ارائه دهد و بر اساس آن نیاز جامعه را حل کند.

تهدیدهای موجود در زمینه سبک زندگی

اسلامی تهدیدهای موجود در زمینه سبک زندگی را این گونه توصیف کرد: اولین آسیب ورود ناشیانه به این عرصه است، چراکه شخص ذهنیت خود را به گونه‌ای می‌چیند که به هنگام ورود به این بخش دچار سردرگمی شده و غریزه خود را به جای هدف زندگی گذاشته و معنای زندگی را نمی‌دانند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: تهدید دیگری که در این عرصه وجود دارد این است که هر شخصی از فقه برداشتی خاص دارد و طبق آن نسخه دینی می‌دهند؛ اگر این نسخه ضعیف باشد به هنگام صدور آن به سایر نقاط جهان سبب می‌شود افراد آن سبک را قبول نکنند و به فقه و دین بدبین شوند.

بنابرگزارش رسا، حجت‌الاسلام اسلامی در پایان یادآور شد: سبک زندگی می‌تواند فقه را نوسازی کرده و مسائل مستحدثه را با مبنای دینی به ادبیات امروزی بیان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics