قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / طلاب مانند سابق به مباحث فقه و اصول اهمیت نمی‌دهند
مکارم شیرازی

هشدار آیت‌الله مکارم شیرازی؛

طلاب مانند سابق به مباحث فقه و اصول اهمیت نمی‌دهند

استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه طلاب مانند سابق به مباحث فقه و اصول اهمیت نمی‌دهند، وجود مراکز و مؤسسات نباید مانع پرداختن به این مهم شوند، بلکه باید تلاش کنید خسارتی در بحث فقه و اصول پیش نیاید.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد برگزاری نکوداشت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی گفتند: فعالیت‌هایی که از سوی انجمن فقه اصول در زمینه پیوند حوزه و دانشگاه و همچنین تطبیق فقه و اصول صورت گرفته، جای بسی خوشحالی است.

غنای اصول فقه شیعه قابل توجه است

ایشان عنوان کرد: این اصولی که در دست ما قرار دارد، محصول تلاش بزرگان شیعه و میراث غنی مذهب و دین است. این میراث ماندگار علمای گذشته شیعه را وقتی در کنار اصول مذاهب دیگر قرار می‌دهید، انسان متوجه غنای آن می‌شود؛ پیشرفت خوب در زمینه اصول صورت گرفته، ولی این امر نباید باعث عقب ماندگی و درجا زدن شود.

معظم‌له بیان داشت: اصولی که در دست ما قرار دارد خوب است، اما عدم نظم منطقی در بیان مسائل علمی و اصول از جمله مشکلات در این علم است. اگر این نظم برقرار شود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

تا علم اصول نباشد، علم فقه به تنهایی به جایی نمی‌رسد

این مرجع تقلید افزود: آن دسته از مسائلی که مفید است، باید پربارتر شود، آن‌ها که مفید نیستند خلاصه‌تر شوند و آن دسته از مسائلی که جای آن در اصول خالی است، باید افزایش یابد. انجام این امور در اصول ضروری است؛ زیرا تا علم اصول نباشد، علم فقه به تنهایی به جایی نمی‌رسد.

IMG10571141

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین تصریح کرد: متأسفانه طلاب مانند سابق به مباحث فقه و اصول اهمیت نمی‌دهند، وجود مراکز و مؤسسات نباید مانع پرداختن به این مهم شوند، بلکه باید تلاش کنید خسارتی در بحث فقه و اصول پیش نیاید.

جایگاه علمی آیت‌الله بروجردی در حوزه  ناشناخته مانده است

معظم‌له در ادامه بیان داشت: در مورد آیت‌الله بروجردی باید گفت افراد چند دسته‌اند؛ عده‌ای مؤسس و عده‌ای مکملند. مرحوم آیت‌الله بروجردی مؤسس بود و مکتبی را در فقه و اصول و رجال تأسیس کردند، ولی متأسفانه موقعیت علمی ایشان در حوزه و بین حوزویان ناشناخته مانده است.

 آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ایشان فرزند نجف و قم هستند. باید به آثار ایشان بیشتر پرداخته شود تا جایگاه آثار آن عالم برای همه مشخص شود و از مظلومیت بیرون بیاید.

ایشان در پایان تاکید کرد: بزرگداشت بزرگان فوائدی دارد، بسیج شاگردان علما به سوی مکتب عالمان دین و چاپ آثار آن‌ها به صورت وسیع‌تر و فراگیر در حقیقت تشکر و قدردانی از کسی است که این سفره را در اختیار جامعه اسلامی و حوزه گذاشته و این مسئله در بزرگداشت‌های دیگر هم مشهود بوده است./ حوزه

یک دیدگاه

  1. نباید هم رغبت و علاقه داشته باشند. چون فقه و اصول با روش موجود کار امدی نداره
    کدوم مشکل جامعه با این سبک درس خوندن ما حل شده. بانکداری ربوی؟ اقتصاد شبه سرمایه داری؟ مشکلات فرهنگی؟ مشکلات مدیریتی؟ مسائل تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics