قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «طلاق شفاهی» بازهم در مصر مساله ساز شد
«طلاق شفاهی» بازهم در مصر مساله ساز شد

«طلاق شفاهی» بازهم در مصر مساله ساز شد

این روزها برای چندمین بار مساله طلاق شفاهی در مصر مساله ساز شده و شخصیت‌های مختلف در این رابطه به اظهار نظر پرداخته‌اند.

به گزارش شبکه اجتهاد، در مساله طلاق شفاهی بحث بر سر این است که طلاق با اجرای صیغه طلاق توسط زوج واقع می‌شود یا اینکه لازمه جدا شدن زن و مرد این است که صیغه طلاق توسط قاضی اجرا شود؟

البته باید توجه داشت که یکی از علل مطرح شدن این مساله در مصر، علاوه بر جنبه فقهی و دینی آن، ازدیاد آمار طلاف در مصر می‌باشد به گونه‌ای که آمارهای کشور مصر نشان می‌دهد در پنج سال اخیر ۴۰ درصد از ازدواج‌ها به طلاق منجر شده، تا جایی که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز در تماسی با شیخ الازهر از وی خواسته تدابیری بیندیشد تا طلاق توسط مردم اجرا نشود و فقط توسط کسانی اجرا شود که اذن شرعی داشته باشند.

پس از این خواسته السیسی، سعدالدین هلالی استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر و شیخ خالد الجندی از علمای الازهر، ضمن استقبال از این پیشنهاد رئیس جمهور مصر، با تنظیم شکواییه‌ای علیه نخست وزیر، وزیر دادگستری و شیخ الازهر، خواستار تصویب قانونی در ممنوعیت طلاق شفاهی شدند تا زمینه حفظ خانواده‌ها فراهم شود.

شیخ جندی در این زمینه گفت: ما در اظهار نظر خود هیچ مصلحت و منفعت شخصی نداریم و تنها نگاه ما به دختران و زنان و برادران خود است و می‌خواهیم از زنان و کانون خانواده و نسل‌های آینده و کودکان آواره در خیابان‌ها حمایت کنیم و از افزایش کودکان و زنان بی سرپرست جلوگیری کنیم و رئیس جمهور سنگ بنای خوبی را برای حمایت از مصر و خانواده و کودکان مصری تاسیس کرد.

جندی در ادامه سخنان خود طلاق شفاهی را مایه ننگ مصر دانست و از علمای الازهر خواست به نظر فقهی سعد الهلالی و کتابی که در این زمینه تالیف کرده، توجه کنند.

سعدالدین الهلالی استاد فقه مقارن الازهر نیز در این زمینه گفت: از دوسال پیش تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه طلاق شفاهی آغاز کردم و تمام اسناد و ادله فقهی را در این زمینه جمع آوری کردم.

وی افزود: نظر من در این کتاب این است که طلاق شفاهی بنا بر ادله متعددی فاقد تاثیر است و واقع نمی‌شود و مهم ترین دلیل ما این است که زوجین با ثبت ازدواج خود در دفاتر رسمی، نماینده دولت یا دستگاه قضا را در امر ازدواج خود وکیل کرده‌اند و بر این اساس، زمام طلاق دیگر به دست مرد نیست و طلاق زمانی واقع می‌شود که صیغه طلاق توسط قاضی شرعی واقع شود و از آن روز است که عده طلاق باید رعایت شود.

از سوی دیگر عباس شومان نماینده الازهر و دبیر هیئت علمای بزرگ الازهر در این زمینه گفت: علمای بزرگ الازهر در حال بررسی مسائل متعدد مرتبط با طلاق هستند تا از افزایش آمار طلاق در جامعه جلوگیری کنند که یکی از این راه‌ها لزوم شاهد گرفتن در طلاق است.

وی افزود: تا کنون مقاله‌های زیادی درباره لزوم شاهد گرفتن بر طلاق نوشته شده و این مقاله‌ها به هیئت علمای بزرگ الازهر ارائه شده تا آن را ارزیابی کنند و راهی برای جلوگیری از طلاق بیندیشند./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics