قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عاشورا قیامی در برابر یک تغییر و تحریف بزرگ در اسلام بود/ عزاداری‌هادر طراز مذهب شیعه باشد
جای خالی کتاب «فقه روابط عام اجتماعی» در حوزه

اعرافی:

عاشورا قیامی در برابر یک تغییر و تحریف بزرگ در اسلام بود/ عزاداری‌هادر طراز مذهب شیعه باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با ذکر این مطلب که عاشورا قیامی در برابر یک تغییر و تحریف بزرگ در اسلام بود عنوان کرد: امام حسین(ع) در یک نقطه عطف تاریخی در یک پیچ تاریخی قد برافراشتند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در سخنانی اظهار داشت: عزاداری‌های ما در ماه محرم باید در طراز مذهب شیعه انجام شود. نباید فراموش کنیم که امام حسین(ع) در عاشورا مقابل یک فرهنگ جاهلی که تمام اسلام را به تحریف کشانده بود قیام کرد؛ عاشورا برخورد عادی حق و باطل نیست، در عاشورا تمام حق مقابل تمام باطل قرار گرفت امام حسین(ع) مشاهده کردند که یک فرهنگ اشرافی‌گری، پادشاهی و تحریف‌گر اسلام بر تمام اسلام غالب شده است به همین علت قیام خود را دنبال کردند.

عاشورا بر هویت دینی و طبقات اسلام حق دارد

وی گفت: حق عاشورا فقط بر جریان مکتب اهل بیت(ع) نیست، بلکه عاشورا بر هویت دینی و طبقات اسلام حق دارد، چرا که اگر عاشورا نبود در آن پیچ تاریخی همه اسلام به تحریف کشانده می‌شد و از حقایق اسلام چیزی باقی نمی‌ماند و به همین خاطر است که هر فردی نسبت به حماسه عاشورا وظایف مهم و بزرگی دارد.

اعرافی بیان کرد: معرفت و تحلیل عاشورا یک اصل مهم است چرا که توسط نویسندگان شیعی و غیرشیعی تحلیل‌های نادرست از قیام عاشورا ارائه شده است؛ عرض ارادت به پیشگاه سالار شهیدان و شهدای کربلا در قالب زیارت از دیگر وظایف جامعه اسلامی نسبت به حماسه عاشورا است.

وی گفت: ارزش‌های متعالی برای این زیارت بیان شده است؛ ذکر مصائب عاشورا، عزاداری و گریه جلوه‌هایی از عرض ادب به پیشگاه عاشورا و معمار بزرگ آن است؛ این حماسه با نقشه دقیق طراحی شده است تا فراموش نشود و کربلا و عاشورا در عرصه‌های مختلف الهام‌بخش باشد.

وی تصریح کرد: هر ساله شاهد درخشش بیشتر انوار عاشورا در ایران و جهان هستیم ولی این نکته را باید مفروض بداریم که عزاداری و تشکیل هیأت در طراز انقلاب اسلامی و ارزش‌های ناب اسلام از وظایف ماست که اصول و شاخص‌های مشخصی نیز دارد هیأت‌ها و عزاداران باید نسبت به شاخص‌های هیأت در طراز انقلاب اسلامی حساس باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: عزاداری با تمام همت باید رشد و ارتقا داشته باشد به همین علت هر نوع شبهه‌افکنی ناروا و غلط است؛ چرا که عزاداری یک اصل مهم در محبت به اهل بیت(ع) بوده و عزاداری درست از اخلاص، صداقت و نیت پاک برخودار بوده و از ریا پاک و منزح است.

بیان مصیبت‌ها باید مستند بر منابع اصیل باشد

اعرافی گفت: بیان مصیبت‌ها باید مستند بر منابع اصیل باشد؛ راه‌یابی دروغ‌ها و قصه‌های ثبت نشده در تاریخ از جمله آسیب‌هایی است که باید مراقب آن باشیم؛ این مباحث نباید به مداحی و سخنرانی راه یابد، گاهی برای گرم کردن قصه عزاداری افرادی به خیال‌پردازی‌های ناروا روی می‌آوردند در حالی که عزای امام حسین(ع) باید انقلابی و متکی بر ارزش‌های شهادت و ایثار باشد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا شکل گرفته است، اظهار کرد: عزاداری که از اصول انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلابی فاصله گیرد کامل نیست، انقلاب اسلامی ریشه در عاشورا دارد و احیای عاشورا باید به مباحث امروز اجتماعی و سیاسی جهان گره زده شود تا عاشورا الهام‌بخش حرکت‌های مختلف در مقابله با ظلم باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس در عزای عاشورا به صورت هوشمندانه و درست تاکید کرد و ادامه داد: عزاداری را نباید از سایر مباحث دینی و فرهنگی جدا بدانیم؛ هیأتی موفق است که در درون آن احکام دین و پاسخ به شبهات اعتقادی و اخلاقی مورد توجه قرار گیرد تا بتواند سبب ارتقاء معرفت دینی نسل جوان شود.

قمه زنی امروز وهن معارف و اندیشه اسلام است

وی بر پرهیز در مراسم‌های عزاداری‌ها از اموری که سبب وهن مذهب می‌شود، تاکید کرد و گفت: تاکید رهبری نسبت به پرهیز از قمه‌زنی به این دلیل است که این اقدام پایگاه اصیلی ندارد و امروزه سبب وهن مذهب و خدشه‌دار کردن معارف و اندیشه اسلام شده است.

اعرافی افزود: هر اقدامی که سبب وهن مذهب و ضربه زدن به ارزش‌های اسلامی شود و پایگاهی در معارف اصیل و فقه نداشته باشد باید از عزاداری‌ها دور شود؛ هیأت‌ها باید دور از خرافات با جهت‌گیری به سمت ارزش‌های الهی و انقلابی حرکت کنند.

عاشورا در روایات مختلف اهل سنت نیز ریشه دارد

وی با بیان اینکه توجه به وحدت اسلامی و ترقیب فرقه‌های مختلف اسلامی به سمت عزاداری امام حسین(ع) باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: نباید راه برای عرض ادب فرقه‌های مختلف ببندیم، باید در نقاط مختلف شرایط ادامه حضور این فرقه‌ها را فراهم کنیم چرا که عاشورا پیام‌های خاص شیعی دارد اما در دل آن پیام‌های فرامذهبی برای امت اسلام نیز مشاهده می‌شود؛ عاشورا در روایات مختلف اهل سنت نیز ریشه دارد به همین علت باید اجازه دهیم که مذاهب مختلف اسلامی از جمله اهل سنت عرض ارادت خود را داشته باشند.

اعرافی پرهیز از تجملات و تشریفات ناصحیح را از دیگر ویژگی‌های هیأت در طراز انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: باید برای عزاداری‌ها هزینه کرد چرا که عزاداری سنت مهم اسلام است اما این هزینه باید اهداف مشخصی داشته باشد.

شعر و هنر عاشورایی باید مورد توجه قرار گیرد

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه گسترش شعر و هنر عاشورایی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: عاشورا دارای سوژه‌های بی‌نهایت از ارزش‌های الهی است به همین علت هنر مشروع، شعر درست و هنرهای صحیح باید در خدمت عاشورا قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حفظ اصالت مسجد و منبر در مجالس عزاداری بسیار مهم است، مجلس عزاداری باید با مسجد، منبر و حضور روحانی گره زده شود، چرا که جدایی از این اصول اساسی در عزاداری‌ها درست نیست.

اعرافی اهتمام هیأت‌ها و عزاداران به مباحث اجتماعی محله‌ها، شهرها و جامعه را از دیگر اولویت‌های هیأت در طراز ارزش‌های اسلامی دانست و گفت: مجلس عزاداری امام حسین(ع) می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش و خانواده‌ها را اصلاح کند.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه با اشاره به اینکه اهتمام رسیدگی به فقرا و نیازمندان و هدفمندشدن هزینه‌ها و اطعام‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: فقرا، نیازمندان و خانواده‌هایی که گاهی هفته‌ها و ماه‌ها از حداقل‌های معیشت محروم هستند باید در این ماه مورد رسیدگی ویژه قرار گیرند، این افراد باید در عاشورا احساس کنند که مورد رحمت حسینی قرار گرفته‌اند.

وی تاسیس موسسات خیریه به منظور پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و کمک به نیازمندان را اقدام شایسته‌ای دانست و گفت: این اقدامات از جمله شاخص‌های مهم هیأت انقلابی است؛ اهتمام به نماز جماعت و اول وقت به عنوان اصول اساسی مورد نظر سالار شهیدان باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

روح عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است

اعرافی توجه به امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر ویژگی‌های هیأت انقلابی برشمرد و مطرح کرد: روح عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است که باید زنده شود؛ اتحاد هیأت‌ها، پرهیز از رقابت‌های نابه جا و رعایت اعتدال در عزاداری در طول سال باید مورد توجه قرار گیرد، نباید تمام روزهای سال دهه‌های عزارداری باشد چرا که این افراط سبب خدشه‌دار شدن عزاداری می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه رعایت مباحث بهداشتی و حقوق مردم در صداها و رفت و آمدها باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: شعاع عزاداری باید در شهر و روستا منتشر شود اما رعایت حقوق مردم نیز ضرورت دارد؛ همکاری با نهادهای تبلیغی و امنیتی، توجه به مهمانان خارجی، توجه به نیازهای جوانان و رعایت اصول اخلاق اسلامی در تعامل با یکدیگر در هیأت باید مورد توجه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics