قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عدالت جمیع صحابه قابل قبول است؟
مسئولین حجاب را مسئله امنیتی، اجتماعی و قضایی حساب کنند نه صرفاً شرعی/ اجازه ندهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شود

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد:

عدالت جمیع صحابه قابل قبول است؟

اینکه عده‌ای معتقدند همه اصحاب پیامبر (ص) عالی هستند، هرکاری می‌کنند درست است، هر سخنی که می‌گویند عین حقیقت است، اینکه اگر کسی ده سال، یک سال، یک ساعت با پیامبر (ص) بوده صحابه هر چه می‌کند درست است، نگاه و تصور درستی نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، در مراسم عزاداری حضرت صدیقه کبری (س) در مدرسه امیرالمومنین (ع)، با تسلیت سالروز شهادت ام ابیها س، در بخشی از سخنانش با بیان اینکه دو مشکل باعث شد که انقلاب اسلامی نوپای رسول الله (ص) به دست نااهلان بیفتد، اظهارداشت: نخست عدالت جمیع صحابه و دیگری اجتهاد آنان بود.

این مرجع تقلید ادامه داد: اینکه عده‌ای معتقد بودند همه اصحاب پیامبر (ص) عالی هستند، هرکاری می‌کنند درست است، هر سخنی که می‌گویند عین حقیقت است، اینکه اگر کسی ده سال، یک سال، یک ساعت با پیامبر (ص) بوده صحابه هر چه می‌کند درست است، نگاه و تصور درستی نبود. اینکه احمد بن حنبل می‌گوید کسی که یک ساعت با پیامبر (ص) بوده است، صحابه‌ای عادل بوده و انحرافی ندارد و هر چه گفت باید قبول کرد، آیا قابل قبول است؟

ایشان خاطرنشان کرد: وقتی قرآن می‌گوید‌ ای پیامبر (ص) منافقین در کنارت و اطرافت هستند و حتی تو آنان را علی الظاهر نمی‌شناسی. آیا تمام کسانی که در کنار پیامبر (ص) بودند حتی منافقینی که قرآن به آنها اشاره می‌کند، عادل و به واقعیت سخن می‌گفتند؟

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: دومین اشتباهی که موجب شد اسلام به انحراف کشیده شود مساله اجتهاد صحابه بود، اجتهادی که به آنان اجازه می‌داد هر جنایتی را انجام دهند، از شکستن بیعت گرفته تا آتش زدن در خانه دختر رسول خدا (ص)، اجتهاد دروغینی که جنگ جمل را به راه انداختن و ۱۷ هزار نفر کشته شدند و یا در جنگ صفین با شکستن عهد و پیمان ۱۰۰ هزار مسلمان را کشتند.

معظم‌له اضافه کرد: البته جایگاه صحابه برای ما بسیار ارزشمند و قابل احترام است، اما نه همه کسانی که نام صحابه را فقط یدک کشیدند. من هرگز کسانی که در زمان حکومت داری رسول الله بودند را تبرئه نمی‌کنم، چون آن دوران را درک کردند و در مقابل انحرافاتی که به وجود آوردند سکوت کردند.

ایشان افزود: چه شد اسلام بعد از ۳۰ سال می‌شود حکومت جاهلی؟، بین امیه با اسلام و خاندان پیامبر (ص) چه کردند؟ باید در باره این مسائل مطالعه و پژوهش شود.

معظم‌له تصریح کرد: صدر اسلام برای ما تجربه باشد، باید مراقب انقلاب باشیم و اگر هوشیار نباشیم و در خواب غفلت به سر ببریم، وقتی به خود می‌آییم که انقلاب ما هم رفته و ضد انقلاب مناصب را به دست گرفته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: ایجاد و برقراری انقلاب اسلامی حرکتی ارزشمند، اما حفظ آن دشوارتر و سخت تر خواهد بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطبه انسان ساز حضرت زهرا (س) افزودند: این خطبه از خطبه‏‌های مشهوری است که علمای بزرگ شیعه و اهل‏ سنت با سلسله سندهای بسیار آن را نقل کرده‌اند. این خطبه‏ غرا و کم نظیر در حقیقت از هفت بخش تشکیل می‌شود و بر هفت محور دور می‌‏زند که هر کدام هدف روشنی را تعقیب می‌کند و باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

معظم له بیان داشت: «بخش اول: تحلیل فشرده و عمیقی پیرامون مساله‏‌ی توحید و صفات پروردگار و اسماء حسنی و هدف آفرینش است.»، «بخش دوم: مقام والای پیامبر ص و سلم و مسئولیتها و ویژگی‌ها و اهداف حضرت مورد بحث قرار گرفته»، «بخش سوم: از اهمیت قرآن مجید و عمق تعلیمات اسلام، فلسفه و اسرار احکام و پند و اندرزهایی در این رابطه سخن می‌گوید»، «در بخش چهارم: بانوی اسلام علیهاالسلام ضمن معرفی خویش، خدمات پدرش رسول‏ اللَّه ص و سلم را به این امت بازگو می‌‏کند، و در اینجا بانوی اسلام س دست آنها را گرفته و به گذشته نزدیک جاهلی خود، برای یک دیدار عبرت‏ انگیز، و مقایسه با وضعشان بعد از اسلام، و گرفتن درس از این دگرگونی، رهنمون می‌شود».

ایشان افزود: در بخش پنجم: حوادث و رویدادهای بعد از رحلت پیامبر ص و سلم و حرکت و تلاش حزب منافقین را برای محو اسلام بازگو کرده است»، «بخش ششم: از غصب فدک و بهانه ‏های واهی که در این زمینه داشتند، و پاسخ به این بهانه ‏ها سخن می‌گوید» و سرانجام در بخش هفتم: به عنوان یک اتمام حجت از گروه انصار و اصحاب راستین پیامبر ص و سلم استمداد می‏کند و گفتار خود را با تهدید به عذاب الهی پایان می‌دهد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics