قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عفاف و چالش‌های جدید
عفاف و چالش‌های جدید

دکتر علاسوند بررسی کرد؛

عفاف و چالش‌های جدید

حجاب اگر چه یک حکم شرعی است اما حجاب مورد نزاع ابدا یک حکم شرعی نیست بلکه موضوع مهم تخاصم گفتمانی از دست کم صد و پنجاه سال اخیر است. حجابی که حکم فردی انتخابی است یک حکم شرعی فرعی است اما کسانی که با حجاب می‌جنگند اهدافشان گسترده و در مخالفت با تمدن عفاف محور است که هر از چند گاهی دم خروسشان بیرون می‌افتد و می‌گویند مشکل ما با یک متر روسری نیست بلکه همه عقبه رفتاری پوشش و عفت را نمی‌خواهیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست علمی پیرامون عفاف و چالشهای جدید سخنرانی سرکار خانم دکتر فریبا علاسوند عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده چندی پیش در دانشگاه بین المللی قزوین با برگزار شد. علاسوند در این سخنرانی به بیان مهمترین چالش‌های عفاف پرداخت که اهم مباحث از این قرار هستند:

۱- اصولا تمدن خانواده‌گرا با تمدن مبتنی بر بی اعتنایی به خانواده مشروع و ایدئولوژیک کاملا متفات است و سازه تمدنی خانواده گرا یک سازه عفاف محور است. اگر خانواده به عنوان نقطه کانونی یک تمدن از بین برود عفت هم به عنوان نقطه کانوی یک نظام اخلاقی منهدم میشود.

۲- از عصر روشنگری به بعد تلاش شد ارزشها و مقدسات سنتی و دینی جای خود را به ارزشهای جدید بدهند و امروزه با دو امر مقدس مواجه ایم که در تار و پود زیست جدید تنیده شده‌اند یکی انتخاب و دیگری تغییر است. در زیست جدید اصل تغییر است و ثبات و ایستایی منفور. هر امر اخلاقی که در ذاتش به وبات دعوت کند کهن و مرده و هر کسی به تغییر و جذابیتهای پی در پی دعوت کند خوب است. کسانی که تغییر و نظم آفرینی های جدید را پیشنهاد دادند هرگز گمان نمیکردند تغییر تا این حد دامنگیر شود. انتخاب فردی امر مقدس دوم در دین جدید بوده است. بدن من انتخاب من از جمله شعارهایی است که رواداری روابط آزاد جنسی، سقط جنین، از پیامدهای مهم آن هستند.

۳- حجاب اگر چه یک حکم شرعی است اما حجاب مورد نزاع ابدا یک حکم شرعی نیست بلکه موضوع مهم تخاصم گفتمانی از دست کم صد و پنجاه سال اخیر است. حجابی که حکم فردی انتخابی است یک حکم شرعی فرعی است اما کسانی که با حجاب می‌جنگند اهدافشان گسترده و در مخالفت با تمدن عفاف محور است که هر از چند گاهی دم خروسشان بیرون می‌افتد و می‌گویند مشکل ما با یک متر روسری نیست بلکه همه عقبه رفتاری پوشش و عفت را نمی‌خواهیم. بنابراین مدافعین حجاب و محجبه‌ها هم باید ساده‌‌اندیشی را کنار بگذارند و بدانند اگر امروز موضوع منازعه شان یک متر روسری است فردا مورد منازعه همجنس‌گرایی و مسایلی از این دست است. وقتی جناح مخالف حجاب با این نگاه سیاسی و گسترده به آن نگاه می‌کنند جناح موافق هم باید به همین پیچیدگی به آن بیندیشند.

۴- مساله امروز و مهم جهان در حوزه جنسیتی LGBTQ است که اخیر با اضافه کردن یک پلاس (علامت باضافه) میگویند انواع جنسیتها رو به تزاید است. با کمال وقاحت به این فهرست که ادعا میشود امری ژنتیکی است پدوفیلیا یعنی ارتباط شنیع با کودکان و همچنین با حیوانات را اضافه کرده و ادعا می‌کنند این روابط و میلها منشا ژنی داشته و گریزناپذیرند. رواداری انواع همجنس‌گرایی و متهم کردن مخالفان به بیماری روانی هوموفوبیا، متهم کردن کشورهایی که به لحاظ قانونی و دینی مخالف این رفتارها هستند به نقض حقوق بشر و برپاکردن سالانه ده‌ها نشست و اجلاس و انعقاد هر برنامه اقدام و هر سند با محتوای دفاع از ال جی بی تی کیو ها نشان دهند موج سهمگین علیه تمدن خانواده گرای عفت محور است.

گفتنی است دکتر علاسوند در این سخنرانی به شواهد و مستندات متعددی درباره گفته‌های خود ارجاع داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics