قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / علامه طباطبائی و تفسیر آیات الاحکام؛ مبانی و روش‌شناسی
علامه طباطبائی و تفسیر آیات الاحکام؛ مبانی و روش‌شناسی

تازه‌های نشر؛

علامه طباطبائی و تفسیر آیات الاحکام؛ مبانی و روش‌شناسی

کتاب «علامه طباطبائی و تفسیر آیات الاحکام» که به مبانی و روش شناسی علامه در تفسیر این آیات می‌پردازد به قلم حجت‌ا‌لاسلام جواد معین، مدرس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدوین و از سوی انتشارات این نهاد در ۵۰۰ نسخه به چاپ رسید.

به گزارش شبکه اجتهاد، علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) از جمله عالمان معاصر است که در دو دانش فقه و اصول از تبحر ویژه‌ای برخوردار بود، اما دیگر ابعاد شخصیت او حجابی شد تا به نظرات فقهی و اصولی این فقیه والامقام کمتر توجه شود، چنان‌که ظهور و بروز شخصیت این عالم ربانی در علوم عقلی و تفسیر قرآن کریم باعث شد تا کمتر کسی به آثار و نظرات ایشان در فقه روی آورد.

عظمت شخصیت علمی و معنوی این عالم معاصر که عمری با قرآن و معارف اسلامی مأنوس بود، در کنار نیاز امروز ما به دانش فقه با آن نقش عمیق و اصیلش در زندگی بشر، ایجاب می‌کند که واکاوی و پرداختن به نظرات فقهی این متفکر بزرگ را ضروری قلمداد کنیم.

این مهم انگیزه‌ای شد تا حجت‌الاسلام جواد معین به بررسی مبانی فقهی علامه طباطبایی بپردازد. کتاب «علامه طباطبایی و تفسیر آیات الاحکام؛ مبانی و روش‌شناسی» در بخش اول عهده‌دار معرفی اجمالی علامه، کتاب گران‌سنگ المیزان و آیات فقهی قرآن کریم است و در بخش دوم به مبانی علامه در تفسیر آیات‌الاحکام می‌پردازد. بخش سوم کتاب نیز شامل بررسی نظرات فقهی علامه در تفسیر آیات‌الاحکام می‌شود.

مولف در این کتاب به موضوعاتی همچون منبع شناسی تفسیر المیزان، دسته‌بندی آیات فقهی قرآن، مبانی علامه طباطبایی در تفسیر آیات الاحکام، جایگاه قواعد اصول فقه در المیزان، جایگاه قواعد زبان عربی در تفسیر المیزان، برداشت‌های فقهی از علوم قرآن در تفسیر المیزان و نیز  بررسی تفسیر آیات الاحکام بر اساس مبانی فقهی علامه طباطبایی پرداخته است.

این کتاب در ۲۵۰ صفحه در سه بخش به نگارش درآمده است بخش نخست کلیات کتاب در سه فصل طرح موضوع شده و بخش دوم بررسی مبانی علامه طباطبایی در تفسیر آیات الاحکام در ۶ فصل و بخش سوم بررسی تفسیر آیت الاحکام بر اساس مبانی فقهی علامه طباطبایی در ۷ فصل کار شده که با نتیجه‌گیری و کتابنامه کار به پایان می‌رسد.

بخش اول کلیات در سه فصل با عنوان گذری بر شخصیت علامه طباطبایی، جایگاه المیزان فی تفسیر القرآن در میان تفاسیر معاصر،  و دربارۀ شناخت آیات فقهی قرآن کریم تدوین شده است.

بخش دوم که بررسی مبانی علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیات‌الاحکام است اصول و مبانی فقهی علامه در المیزان و سایر آثارش بررسی خواهد شد از این رو مهم‌ترین مبانی و مباحثی که بررسی میشود می‌توان به حجیت ظواهر کتاب، تشریعی بودن آیات قرآن، حجیت سنت، نقش قواعد اصول، واژه‌شناسی؛ ساختارها و قواعد ادبی، و مباحث علوم قرآن اشاره کرد.

بخش سوم که بررسی تفسیر آیات‌الاحکام بر اساس مبانی فقهی علامه طباطبایی است به بررسی تمام آیات‌الاحکام در قرآن کریم، تعداد برگزیده شده و چگونگی تفسیر آنها، بر اساس مبانی علامه می‌پردازد تا این مهم به دست آید که مبانی فقهی چه تأثیری در تفسیر آیات‌الاحکام دارد.

شایان ذکر است این اثر ارزشمند از سوی حجج‌اسلام والمسلمین دلبری و سجادی‌زاده مورد داوری علمی قرار گرفته در فروشگاه انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن امام حسن(ع) حرم مطهر رضوی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics