قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / علما حاضرند برای از بین بردن ربا با مسئولان بانک‌ها گفت‌وگو کنند
تماس تلفنی آیت‌الله نوری همدانی با آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی

علما حاضرند برای از بین بردن ربا با مسئولان بانک‌ها گفت‌وگو کنند

آیت‌الله نوری همدانی گفت: در گذشته هرچه درباره ربا گفتیم، اثر نکرد و برای ما ننگ است که در جمهور اسلامی بانک‌ها به این سمت حرکت کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با آقایان میرمحمدی، رجایی و حجت‌الاسلام بحرینی نمایندگان مردم گلپایگان و مشهد در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اول باید نظریه‌های اسلامی را اخذ کنیم، بعد برای آن فکری کرد، نه این که اول نظریه را مطرح نموده، بعد به دنبال اسلامی بودن آن برویم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: وقتی قانون بانک‌های ما از فرهنگ اروپا آمده باشد، باید فرهنگ‌سازی نموده و چون نوعاً مردم با بانک‌ها سرو کار دارند، ‌باید بررسی نمود که اسلام در خصوص بانک و بانکداری چه مبانی دارد.

معظم‌له بیان داشت: علت این‌که باید از روش‌های بانکداری غربی فاصله بگیریم، این امر هست که بانک‌های اروپایی از طریق قرض دادن به مردم و نظام سرمایه‌داری اداره می‌شوند و مسائل شرعی و دینی و اخلاقی را نمی‌دانند، چه رسد به اینکه بخواهند به حرام و حلال آن هم فکر کنند.

اگر وام در ضمن عقد شرط شود، ربا نیست

ایشان افزود: اگر وام در ضمن عقد شرط شود، ربا نیست، اما از این سوء استفاده کردند و برای آن زمان درست کردند، این مسئله ربا را تقویت می‌کند و حرام است، الآن تأخیر در ادای دین حرام به همین دلیل است.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: چون ربا از مباحث بسیار فساد انگیز است، لذا باید اقدامی کرد راه‌کاری ارائه داد تا ربا پیش نیاید.

معظم‌له بیان داشت: ما در گذشته هرچه درباره ربا گفتیم اثر نکرد و برای ما ننگ است که در جمهوری اسلامی بانک‌ها به این سمت حرکت کنند.

ایشان افزود: راه‌کار اول و دوم رهن، مانند طلا و جواهرات و بعد ضامن است، بنابراین با این روش می‌توان مشکل را برطرف کرد.

آیت‌الله نوری همدانی اظهار داشت: اگر پول‌هایی که در بانک است در راه اقتصاد، صنعت و زراعت کشور هزینه شود، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود.

این استاد مطرح حوزه، با بیان این که در این راه باید برنامه ریزی کرد در پایان گفت: علما حاضرند برای رفع این مشکل وارد میدان شده و با بانک‌ها صحبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics