قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عمق‌نگری حوزه نجف، باعث اهتمام به دروس شده است/ توصیه‌هایی به طلاب برای بهره‌گیری از تعطیلات تابستانی حوزه
عمق‌نگری حوزه نجف، باعث اهتمام به دروس شده است/ توصیه‌های آیت‌الله ‌فیاض به طلاب برای بهره‌گیری از تعطیلات تابستانی حوزه

آیت‌الله ‌فیاض به مناسبت شروع تعطیلات تابستانی خطاب به طلاب گفت:

عمق‌نگری حوزه نجف، باعث اهتمام به دروس شده است/ توصیه‌هایی به طلاب برای بهره‌گیری از تعطیلات تابستانی حوزه

آیت‌الله ‌فیاض با بیان اینکه قدمت و عمق‌نگری حوزه علمیه نجف، باعث اهتمام به دروس شده است و وظیفه‌ی همه ما نگهبانی از این میراث غنی است، گفت: اگر امر دایر بین مطالعه و مباحثه دروس و بین نماز شب که افضل اعمال مستحبی است شود، دروس مقدم است

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله ‌ شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع نجف در پایان درس خارج به مناسبت شروع تعطیلات تابستانی رهنمود‌هایی به طلاب حوزه علمیه نجف داشت و وظیفه طلاب حوزه را اهتمام به دروس حوزه و دغدغه جدی نسبت به آن برشمرد و آن را بر همه‌ی امور مستحبی از جمله نماز شب مقدم دانست و گفت: اگر امر دایر بین مطالعه و مباحثه دروس و بین نماز شب که افضل اعمال مستحبی است شود، دروس مقدم است.

استاد برجسته حوزه علمیه نجف با اشاره به وجوب عینی تحصیل دروس در صورت منوط بودن حفظ مذهب به آن و جایگاه آن در حوزه علمیه نجف افزود: قدمت و عمق‌نگری حوزه علمیه نجف، باعث اهتمام به دروس شده است و وظیفه‌ی همه ما نگهبانی از این میراث غنی است.

آیت‌الله ‌ فیاض در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شروع تعطیلات تابستانی و فرصت مغتنم اوقات فراغت، اظهار داشت: مراجعه و مرور اندوخته‌های علمی و تکرار آن سودمند بوده و نکات تازه‌ای را پیش روی پژوهشگر قرار می‌دهد.

سومین توصیه که آیت‌الله ‌فیاض برای طلاب، بیان احکام و مسائل شرعی برای مردم بود. ایشان با اشاره به عدم آگاهی مردم از مسائل مبتلابه شرعی تأکید کرد: همه طلابی که در تابستان و ایام تبلیغی به شهر و دیار خود برمی‌گردند، از فرصت‌های پیش آمده در مجالس تعزیه و سخنرانی و نماز و نشست‌های خانوادگی و دوستانه و… نهایت استفاده را برده و در ابتدا احکام شرعی و مسائل مبتلابه را برای مردم تشریح کنند.

ایشان، بیان فضایل و اخلاق رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار (ع) و مصائب و احوال آن‌ها را برای مردم اولویت بعدی طلاب و مبلغین برشمرد و افزود: نبی مکرم اسلام (ص) با وجود تمام دشمنی‌های مشرکان با ایشان، با اخلاق حسنه در برابر آنان رفتار کرد به گونه‌ای که آیه «إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» در حق ایشان نازل شد.

آیت‌الله فیاض با اشاره به رفتار مدارا گونه امام علی (ع) و رأفت و رحمت با غاصبان حق ایشان و ظلم‌هایی که بر خانواده ایشان روا داشته شد، بیان کرد: این‌گونه رفتار اعتدالی درسی برای شیعه و پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام است و رفتار و اخلاق آن‌ها با تمامی بشریت اعم از شیعه و سنی و یهود و مسیحی باید الگویی از پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم‌السلام باشد.

توصیه‌ی دیگر این مرجع تقلید به طلاب، دعوت مردم به وحدت کلمه، هم‌بستگی و اتحاد و دوری از فتنه، نفاق، مشاجره و خونریزی بود. ایشان عدم توجه فرد به آموزه‌های دین و مذهب را زمینه‌ساز اذیت و آزار مردم و قتل و خونریزی دانست.

پایان‌بخش سخنان آیت‌الله ‌فیاض، دعا برای طلاب و موفقیت آنان و درخواست دعا برای معظم‌له بود.

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم
    البته ایشون بزرگوار اند لکن نکته ظریفی را مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضوان الله تعالی علیه در اسرار الصله فرمودند که بعضی ترک نمازشب را معلول کثرت مشاغلات تحصیل میدانند به یکی از آن ها که میشناختمش گفتم تو که اهل قلیان هستی به جای اینکه مدت های نه چندان کمی را در روز به صرف قلسان میپردازی ترک کن و به تحصیل بپرداز و کمبود وقت را بهانه ترک صلاه اللیل نکن
    البته مقام سخن حضرت آیت الله فیاض در جهت اهمیت تحصیل است نه اینکه واقعا ایشون اینگونه معتقد باشند انشاء الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics