قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عملکرد و آمارها و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران در رسانه‌ها تبیین شود
الزامات و بایسته‌های «جهش تولید» از منظر آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به اعضای شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران:

عملکرد و آمارها و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران در رسانه‌ها تبیین شود

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم اطلاع رسانی دقیق فعالیت‌های حوزه‌های علمیه برادران و خواهران تاکید کرد و در این خصوص گفت: باید از ابزارهای مختلف بهره گرفت؛ باید عملکرد و آمارها و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران را در رسانه‌ها تبیین کنید تا نگویند در حوزه‌ها کاری صورت نمی‌گیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، اعضای شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی دیدار و گزارشی از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و دستاوردهای حوزه‌های علمیه خواهران ارائه کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار با قدردانی از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: امروز حوزه‌های علمیه خواهران به یک درخت تنومند تبدیل شده که ثمرات و دستاوردهای ارزشمندی دارد.

ایشان توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران را به برکت انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: ما قبل از انقلاب اصلاً در خواب نمی‌دیدیم چنین برنامه‌هایی با این گستردگی و وسعت در حوزه‌های خواهران پیدا شود؛ در حوزه برادران در زمان مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی ۴۰۰۰ نفر در قم طلبه برادر داشتیم و طلبه خواهر هیچ؛ اما الان نگاه می‌کنیم می‌بینیم بسیار پیش رفته ایم و گزارشی که ارائه شد نشان می‌دهد چه حجم از فعالیت در حوزه‌های علمیه خواهران انجام شده و یا در حال انجام است.

معظم له در ادامه به بیان چند تذکر پرداخت و با اشاره به لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، تصریح کرد: وابستگی به دولت‌ها مشکلات زیادی برای حوزه‌ها ایجاد می‌کند، باید سعی شود تا حوزه‌ها روی پای خودشان بایستند و خودکفا شوند. البته این کار یک شبه انجام نمی‌شود و احتیاج به برنامه ریزی و زمان دارد که ان شاء الله مسئولین محترم حوزه به فکر آن خواهند بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی ترکیب اعضای شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران را ترکیبی ارزشمند دانست و با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجارب ارزشمند یکدیگر، گفت: این ترکیب شورای شما نشان می‌دهد که ان شاءالله وحدتی در هدف است و باید این مهم پررنگ باشد، به گونه‌ای نباشد که برنامه ریزی حوزه‌های عملیه برادران و خواهران به صورت جزیره‌های جدای از هم در بیاید.

معظم له با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، اظهار داشت: مشکلی که در حوزه‌های علمیه چه برادران و چه خواهران وجود دارد این است که با وجود تمام پیشرفت‌ها و دستاوردها متاسفانه از این سرمایه ارزشمند استفاده کامل نمی‌شود.

ایشان تاکید کرد: باید در این خصوص مطالعه و برنامه ریزی جدی و لازم صورت گیرد تا بتوان از این ظرفیت‌ها و استعدادها به خوبی بهره گرفت؛ عینا همین مشکل و گرفتاری در دولت ما هم وجود دارد و با وجود هزینه‌های زیادی که برای تاسیس دانشگاه‌ها و تربیت دانشجویان می‌شود متاسفانه برنامه‌ای برای استفاده از فارغ التحصیلان وجود ندارد و این یک آسیب جدی است.

نکته دیگری که آیت‌الله مکارم شیرازی بر آن تاکید داشت، لزوم اطلاع رسانی دقیق فعالیت‌های حوزه‌های علمیه برادران و خواهران بود؛ ایشان در این خصوص گفت: در این خصوص باید از ابزارهای مختلف بهره گرفت؛ باید عملکرد و آمارها و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران را در رسانه‌ها تبیین کنید تا نگویند در حوزه‌ها کاری صورت نمی‌گیرد.

معظم له با بیان این که در حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف کار شده اما به دلیل این که خبررسانی درستی صورت نمی‌گیرد واقعا حق حوزه‌ها ضایع می‌شود، خاطرنشان کرد: در تقویم کشور برای هر قشر و صنفی روزی اختصاصی وجود دارد، اما حوزه‌ها این گونه نیستند؛ باید در این خصوص مطالعه لازم انجام شود تا مسؤولان حوزوی بتوانند در فرصت‌های مختلف فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه را اطلاع رسانی و تبیین کنند.

ایشان توجه به جنبه‌های اخلاقی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ما در همه سطوح مربوط به روحانیت، علم و اخلاق را کنار هم قرار می‌دهیم ۵۰ درصد علم است و ۵۰ درصد اخلاق.

معظم له با اشاره به وجود شبکه‌های فاسد و مفسد و گسترش فسادهای اخلاقی از طریق فضاهای مجازی، تصریح کرد: در این خصوص باید برای واکسینه کردن طلاب در برابر این هجمه‌ها نیز فکری بشود.

آیت‌الله مکارم شیرازی شناسایی و حمایت نخبگان حوزوی خواهر و برادر را یک اصل مهم دانست و ابراز داشت: در میان جمعیت چند ده هزار نفر نخبگانی وجود دارند که باید برای شناسایی، حمایت و تربیت آنها متناسب با ذوق، استعداد و تخصص آنها برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

معظم له در پایان یادآور شد: نکته دیگر که بارها تاکید کرد‌ایم، این است که در این زمان باید کاری کنیم که همه طلاب خواهر و برادر با دو سلاح بیان و قلم مسلح باشند. در زمینه نویسندگی و سخنرانی باید دوره‌ها و جلساتی گذاشته و آموزش‌های لازم به طلاب خواهر و برادر ارائه شود.

حوزه‌های علمیه خواهران تابع نظرات مراجع عظام تقلید است

آیت‌الله مرتضی مقتدایی، دبیر شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این جلسه اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خواهران صددرصد هویت حوزوی داشته و تابع نظرات مراجع بزرگوار و تابع همان برنامه‌های حوزه است. تمام برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی که در حوزه‌های خواهران دایر است در شورای عالی مطرح، تنظیم، تصویب و ابلاغ می‌گردد.

همچنین حوزه‌های علمیه خواهران از نظر گسترش و ارتقای  سطح علمی نیز انصافا پیشرفت‌های مناسبی داشته و در مجامع علمی گوناگونی شرکت نموده و در تألیف کتاب و مقاله نویسی نیز رشد‌های خوبی داشته اند.

 تحصیل بیش از ۶۲ هزار طلبه خواهر در ۴۸۸ مدرسه علمیه خواهران

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این دیدار به ارائه آماری از حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و گفت: تا به امروز بالغ بر ۴۸۸ مدرسه علمیه خواهران در ۲۸ استان کشور فعال بوده و سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در مجموعه حوزه خواهران گنجانده نمی‌شود.

از این تعداد، ۴۱۴ مدرسه علمیه در سطح دو، ۵۸ مدرس علمیه در سطح سه و ۱۶ مدرسه علمیه در سطح چهار مشغول به فعالیت می‌باشند.

در مجموع طلاب خواهری که دانش دین را فرا می‌گیرند، ۵۳ هزار و ۱۳۸ نفر در سطح دو، ۹ هزار و ۲۱۶ طلبه در سطح سه و ۴۹۸ طلبه در سطح چهار مشغول به تحصیل می‌باشند؛ البته آمار مذکور فقط برای حوزه‌های علمیه خواهران بوده و جامعه الزهرا به صورت مستقل مشغول به فعالیت است.

همچنین قریب به ۵۰ هزار فارغ التحصیل نیز داشته و تعداد اساتید حوزه‌های علمیه خواهران نیز یک هزار و ۷۹۸ نفر بوده که از این تعداد، ۱۳۹ نفر آقا و مابقی اساتید از بانوان هستند.

یکی از برنامه‌های حوزه‌های علمیه خواهران، تمرکز بر روی مسئله حوزه انقلابی است و تلاش می‌کنیم که حوزه خواهران به سمت هیچ جریان سیاسی وارد نشده و باشگاه سیاسی هیچ تشکیلاتی نباشد؛ اما در عین حال در همه فعالیت‌ها، بازنمایی تصویر مناسب انقلابی را از حوزه داشته باشیم.

چاپ ۱۲۱ عنوان کتاب از سوی جامعه الزهرا (سلام الله علیها)

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی، مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) هم در این جلسه گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار ۶۹۶ طلبه خواهر در جامعه الزهرا(سلام الله علیها) مشغول به تحصیل بوده که یک هزار و ۲۶۳ نفر از آنان از طلاب خارجی بوده و از ۵۸ کشور مهمان جامعه الزهرا می‌باشند؛ همچنین ۵۷۴ استاد شاغل در این نهاد حوزوی نیز وجود داشته که ۱۸۸ نفر از آنان آقا بوده و هشت گروه علمی-آموزشی نیز در حال فعالیت می‌باشد.

در کنار فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی نیز داشته و بحمدالله هفت گروه علمی-پژوهشی و ۱۰ انجمن پژوهشی نیز فعال بوده و تاکنون ۴۰۰ مقاله پذیرفته شده آی اس آی و آی اس سی داشته ایم که خوب درخشیده اند.

همچنین تاکنون ۱۲۱ جلد کتاب به چاپ رسانده و ۲۰ عنوان دیگر نیز در حال چاپ است. کتابخانه جامعه الزهرا بحمدالله با نزدیک به ۵۰ هزار جلد کتاب، غنی ترین کتابخانه ای است که در اختیار خواهران بوده و در بخش تبلیغ نیز خوشحالیم که خداوند متعال توفیق داده در بخش پاسخگویی به سوالات فقهی خواهران نیز با فتاوای تمام مراجع عظام تقلید مشغول هستیم. در دو سال اخیر ۷۹ هزار پاسخگویی تلفنی و هشت هزار و ۸۰۰ مورد پاسخگویی اینترنتی با ۶۲ استاد پاسخگو داشته و ۱۷ هزار استفتاء نیز تاکنون بارگزاری کرده ایم.

در بخش تبلیغ نیز سه هزار و ۳۰۰ مبلغ ایرانی و ۶۰۰ مبلغ غیرایرانی داشته که با توجه به اینکه هیچ بودجه ای برای أمر تبلیغ در اختیار نداریم؛ اما دو هزار اعزام داخلی و ۳۰۰ اعزام به خارج از کشور داشته ایم. حدود یک هزار نفر از خواهران ایرانی و غیرایرانی در خوابگاه جامعه الزهرا حضور داشته و در کنار آن مجتمع هدی و همچنین دانشگاه هدی با ۴۸۰ دانشجو در ۱۲ رشته را نیز داریم. مهدکودک جامعه الزهرا نیز پذیرای کودکان شیرخواره تا پیش دبستانی است که بزرگترین مهدکودک خاورمیانه با حضور یک هزار و ۱۱۵ کودک می‌باشد.

سازمان حوزه خواهران، سازمانی منظم است

در ادامه، دکتر فریبا علاسوند، عضو  شورای سیاست گذاری نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران واقعا بخشی از بدنه حوزه علمیه مقدس قم هست و وجود سه نفر از اعضای شورای عالی حوزه علمیه برادران در این شورا و همچنین حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی که بخش بزرگی از حوزه علمیه را اداره می‌کنند، نشان می‌دهد که چارچوب کلی شورای سیاستگذاری در راستای منویات کلی حوزه علمیه بوده که تحت اشراف مراجع معظم و مقام معظم رهبری تمشیت و اداره می‌شود و کوششی که اعضای شورا داشتند برای حوزه‌های خواهران این بود که اسما و معنویا حوزه‌های خواهران بر این سنت پایدار مانده، ماهیت حوزوی خود را حفظ کرده و با فرایند کلی حوزه جلو برود.

سازمان حوزه خواهران اعم از مرکز مدیریت خواهران و جامعه الزهرا انصافا یک سازمان منظم است که نظم موجود در آن، عوامل مختلف مدیریتی دارد؛ اما قطعا یکی از عوامل آن قانون پذیر بودن، برنامه پذیر بودن بانوان و کوشش و علاقمندی ویژه ای است که در آنان وجود دارد.  وجود شورای سیاستگذاری به فرآیند موجود و تسریع در آن کمک بسیار خوبی کرده است.

نگاهی بر اعضای شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رسول عبداللهی، مسئول دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این جلسه گفت: همانگونه که استحضار دارید، تغییر و تحولات چشمگیر محیطی حوزه، اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه را بر آن داشت تا نسبت به تأسیس نهادی تخصصی، مسئول و دارای اختیار جهت راهبری و تصمیم گیری در امور حوزه‌های علمیه خواهران با مشارکت عالمان و نخبگان و خواهران عالمه و مسلط به مسائل حوزه‌های علمیه خواهران و مرتبط با حوزه زن و خانواده اقدام کند؛ لذا در سال ۱۳۹۱ شورای سیاستگذاری حوزهای علمیه خواهران تأسیس و مطابق با اساسنامه این شورا، مقرر شد که این شورا سازماندهی، هدایت، رهبری و سیاستگذاری دو مجموعه عظیم و تأثیرگذار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا را بصورت تخصصی، هماهنگ، منسجم و یکپارچه بر عهده گرفته و سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات کلان را بدون دخالت در امور اجرایی و خرد تصویب کند.

حجم گسترده مطالبات جامعه و نیازهای عرصه خانواده و زن در دنیای امروز با توجه به تمرکز هجمه‌های دشمنان بر کانون خانواده و قشر زن و همچنین سرمایه گذاری وسیع دشمنان و رقبا در حوزه زن و خانواده و لزوم پیشرو بودن حوزه‌های علمیه در ارائه الگوی اصیل اسلامی در عرصه خانواده و زن به اضافه پیچیده بودن مسائل تربیتی، آموزشی، علمی و فرهنگی زنان و نهاد خانواده و لزوم توجه به اقتضائات خاص جنسیتی خواهران طلبه در برنامه ریزی‌ها و اقدامات تعلیمی تربیتی و علمی فرهنگی و لزوم توجه به نقش آفرینی طلاب خواهر در مقام مادری و همسری همگام با وظایف و مسئولیت‌های طلبگی و در نظر گرفتن این حد از برنامه ریزی‌ها و اقدامات تعلیمی، تربیتی، علمی فرهنگی، شورای سیاست گذاری را بر آن داشت تا با توجه به این مسائل، اقدام به سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان در خصوص حوزه‌های علمیه خواهران نماید که بعنوان نمونه می‌توان به تصویب اسناد راهبردی حوزه‌های علمیه خواهران مشتمل بر رسالت، مأموریت‌ها، چشم انداز و مسائل کلان حوزه‌های علمیه خواهران در افق ۱۴۱۴، مبانی، اصول، اهداف و سیاست‌های حاکم بر نظام تعلیم، تربیت، فرهنگ، تبلیغ و پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران و نیز در تصویب اصول و سیاست‌های کلی حاکم بر تربیت، جذب، بکارگیری و ارتقای علمی و مهارتی اساتید حوزه‌های علمیه خواهران اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics