قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «عیون اخبار الرضا(ع)» با تحقیق بنیاد پژوهش‌های اسلامی انتشار یافت
«عیون اخبار الرضا(ع)» با تحقیق بنیاد پژوهش‌های اسلامی انتشار یافت

تازه‌های نشر؛

«عیون اخبار الرضا(ع)» با تحقیق بنیاد پژوهش‌های اسلامی انتشار یافت

به همت گروه حدیث پژوهی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب عیون اخبار الرضا‌(ع) در دو جلد به زیور چاپ آراسته شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‎‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زبری قائنی، پژوهشگر گروه حدیث پژوهی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به چاپ این مجموعه ارزشمند گفت: از میان مواریث گرانسنگی که به معارف امام رضا(ع) پرداخته شده، می‌‏توان به جرأت کتاب شریف عیون اخبار الرضا(ع) که حاصل تلاش علمی شیخ صدوق است را سرآمد این کتب و رسالات درباره میراث عظیم امام هشتم(ع) دانست.

وی بیان کرد: در روایات، ادعیه و زیارات بسیاری تأکید شده است که ائمه طاهرین(ع) نوری واحدند و تمام صفات کمالیه الهی را یکجا دارند؛ اما همین ذوات نورانی زمانی که لباس این جهانی را می‌‏پوشند و هر کدام در زمان و مکانی که در آن وجود این جهانی یافته‏‌اند، ظهور دنیایی می‌‏یابند هر کدام به فراخور زمانه و زمینه موجود در روزگارشان صفتی از آن صفات الهی را بتمامه وکماله تجلی می‏‌دهند.

این پژوهشگر تصریح کرد: از همین‏جاست که امام هشتم (ع) به دلیل امکان تبلیغی علمی و ارتباط گسترده با جامعه که در سایه مسأله ولایت عهدی برای ایشان ایجاد شد و برگزاری جلسات مناظره با ارباب ادیان و مذاهب و همچنین نقل احادیث متنوع و کثیر در راه مدینه به خراسان و دوران امامت در مرو به عالم آل محمد (ص) شهرت یافت.

وی ادامه داد: در سایه همین تنوع در موضوعات حدیثی و گستردگی نقل حدیث از این امام همام دانشمندان شیعه به عنوان میراث‏بانان آن ائمه طاهرین کتاب‏‌هایی در باب معارف امام رضا(ع) را به صورت تک‌‏نگاری از خود به یادگار گذاشته‎اند از میان مواریث گرانسنگ که به معارف امام رضا(ع) پرداخته‌‏اند می‌‏توان به جرأت کتاب شریف عیون اخبار الرضا(ع) که حاصل تلاش علمی شیخ صدوق است را سرآمد این کتب و رسالات درباره میراث عظیم علمی امام هشتم(ع) دانست.

زبری تصریح کرد: علت نگارش کتاب عیون اخبار الرضا(ع) بنابر گفته‏‌های شیخ صدوق که در مقدمه کتاب عیون اخبار الرضا (ع) آمده است اینگونه بیان شده است: «زمانی که صاحب بن عبّاد وزیر وقت و حاکم شیعی آن دوران در مدح و ستایش علی بن موسی الرضا (ع) اشعاری را می‏‌سراید و آن را به او هدیه می‌‏دهد، وی نیز کتاب عیون اخبار الرضا (ع) را به پاس زحمات صاحب بن عباد نگاشته، به او اهدا می‏‌کند شیخ صدوق می‌‏نویسد هدیه‌‏ای بهتر از این کتاب که از معارف بیکران امام رضا (ع) تألیف شده نیافته تا در پاسخ دو قصیدۀ ابن عباد بفرستم.». قصیده با این مضمون آمده است: ای که به زیارت طوس رهسپاری سلام مرا به حضرت رضا (ع) برسان.

این پژوهشگر حوزه حدیث تصریح کرد:  این کتاب حدیثی در ۶۹ باب تدوین شده که در چهار محور، تاریخ زندگی امام رضا (ع)، روایات امام رضا(ع)، روایات وارد شده در باب زیارت آن حضرت(ع) و کرامات و برکات وارد شده از قبر و حرم آن حضرت (ع) تقسیم‌‏بندی شده است.

نسخ خطی عیون اخبار الرضا(ع) در کتابخانه آستان قدس رضوی

این پژوهشگر با بیان اینکه ۶۹ نسخه خطی از این کتاب در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد، خاطر نشان کرد: نسخه‌‏های متعددی در کتابخانه‌‏های مختلف است اما ما برای تصحیح و تحقیق کتاب عیون اخبار الرضا (ع) از قدیمی‎ترین و بهترین نسخه‌‏ها استفاده کردیم.

وی ادامه داد: ما از ۹ نسخه خطی استفاده کردیم که تحریر سال‏های ۵۷۵، ۵۷۶، ۹۵۷، ۹۹۰، ۸۸۱، و قرن ۱۱ بوده است. نسخه اصل ما نسخه کتابخانه آستان قدس رضوی است که در سال ۹۵۷ نوشته شده و توسط پدر شیخ بهایی تصحیح شده است. در این کتاب ۹۶۷ روایت نقل شده در آخر کتاب فهرست مصادر تحقیق بیان شده که بیش از ۱۴۰ مصدر بیان گردیده است.

زبری، اعراب کامل روایات و شماره تسلسل و استخراج روایات و احادیث و استفاده از نسخه پدر شیخ بهایی را از خصوصیات این تحقیق در گروه حدیث پژوهی دانست و گفت: آیات عظام قم و تولیت‏‌های معظم آستان قدس رضوی توصیه می‌کردند که این کتاب در آستان قدس رضوی باید به نحو احسن تصحیح و تحقیق و به زیور چاپ آراسته شود.

کلیک کنید: اطلاعات اثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics