قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / غیبت کردن شخص مظلوم از ظالم اشکال ندارد/ مشی امام راحل در موقع شنیدن غیبت
غیبت کردن شخص مظلوم از ظالم اشکال ندارد/ مشی امام راحل در موقع شنیدن غیبت

آیت‌الله سبحانی در جلسه اخلاق مطرح کرد:

غیبت کردن شخص مظلوم از ظالم اشکال ندارد/ مشی امام راحل در موقع شنیدن غیبت

حرمت غیبت سه شرط دارد؛ آنچه بیان شده است، عیب باشد و آن عیب پنهان باشد و آن شخص غیبت شونده اگر این مطلب را بشنود ناراحت شود؛ استثنا حرمت غیبت در موردی است که شخص غیبت کننده مورد ظلم قرار بگیرد که در این مورد غیبت حرام نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، جلسه درس اخلاق آیت‌الله جعفر سبحانی با حضور اساتید و طلاب در موسسه امام صادق علیه السلام واقع در شهرک پردیسان قم برگزار شد. ایشان در ابتدای سخنان خویش با بیان تفاوت سخن چینی و غیبت بیان داشت: بحث ما در جلسه قبل در مورد غیبت و حکم آن بود و آیاتی در مورد غیبت بیان شد، ولی یک بحث این است که تفاوت غیبت و سخن چینی چیست؟ و باید در این مقام گفت: میزان در غیبت استتار است و میزان در سخن چینی طعن می باشد که گاه این دو جمع می‌شوند و دو گناه برای مرکتب آن نوشته می‌شود.

تعریف غیبت

آیت‌الله سبحانی در ادامه با اشاره به تعاریف اهل لغت در مورد غیبت گفت: (غیبت بیان عیب برادر مومن است در غیاب او به طوری که اگر آن شخص بشنود، بدش بیاید. البته اگر این عیب در او باشد غیبت است و اگر در او نباشد تهمت حساب می‌شود.)، صفتی که مورد غیبت قرار می گیرد هم باید پنهان باشد و هم این صفت، عیب باشد و إلّا اگر کسی از گفتن خوبی هایش پشت سرش بدش بیاید، این اظهار شما غیبت نیست.

أدای کسی را در آوردن غیبت نیست

این استاد خارج فقه و اصول حوزه، در ادامه با بیان اینکه تقلید صدای کسی اگر به نیت محبت باشد، غیبت نیست اظهار داشت: برخی دوست دارند به سبک فلان عالم مشهور منبر بروند در این حالت نمی توان کار آنها را مصداق غیبت یا سخنچینی و طعن دانست، چرا که اولا امر خفی وجود ندارد تا غیبت باشد و همچنین طعنی در میان نیست تا سخن چینی محسوب شود.

مشی امام ره در موقع شنیدن غیبت

آیت‌الله سبحانی در ادامه با اشاره به روش امام خمینی (ره) در برخورد با غیبت ادامه داد: برخی افراد در پیش امام نسبت به مراجع بحثی باز می‌کردند، ایشان تا می‌توانستند مانع می‌شدند و می‌گفتند: پشت سر مراجع حرف نزنید، اگر هم می‌دید خود آن غیبت کننده شخصی است که نمی‌شود جلوی او را گرفت بحث را عوض می‌کردند تا غیبت ادامه نداشته باشد.

توبه از غیبت

این مولف برجسته حوزه در ادامه با اشاره به کفاره غیبت بیان داشت: اولین مرتبه این است که به درگه الهی برویم و استغفار کنیم، ولی چون حق الناس است این استغفار کافی نیست، لذا در مرحله دوم اینکه از شخص غیبت شونده نیز طلب حلالیت کنیم البته گاهی گفتن و اظهار غیبت آتش عداوت بین من و او را روشن می کند؛ در اینجا از طرف او استغفار کنیم.

غیبت کردن شخص مظلوم از ظالم اشکال ندارد

آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان اینکه حرمت غیبت استثناء دارد گفت: فرض کنید حاکم ظالمی وجود دارد در اینجا شخص مظلوم می تواند در حقی که مورد تعدی قرار گرفته غیبت آن شخص ظالم را بکند. حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics