قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فتاوای مهم اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد تحولات فلسطین و وجوب مقابله با رژیم صهیونیستی
فتاوای مهم اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد تحولات فلسطین و وجوب مقابله با رژیم صهیونیستی

گزارش؛

فتاوای مهم اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد تحولات فلسطین و وجوب مقابله با رژیم صهیونیستی

اتحادیه جهانی علمای مسلمان با جدیت در زمینه تحولات فلسطین فعال است و تاکنون بیانیه‌های شدیداللحنی و فتاوی مهمی در مورد تحولات فلسطین و وجوب مقابله با رژیم صهیونیستی، صادر نموده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشورهای عربی و مسلمان خواسته است تا مردم نوار غزه را که تحت محاصره و حملات شدید رژیم صهیونیستی قرار داده است، از نسل‌کشی نجات دهند.

این اتحادیه در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ فتوای زیر را صادر نمود:

الف ـ فتوای کمیته اجتهاد و فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان شنبه ( ۱۴۰۲٫۷٫۲۹) (۲۱  اکتبر  ۲۰۲۳) کمیته اجتهاد و فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان فتوایی ۱۱ بندی در مورد تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه صادر نمود بدین شرح:

۱- الف- آنچه مردم فلسطین و غزه انجام می‌دهند جهاد مشروع و واجب شرعی است.

۲ ـ الف ـ حمایت از مردم غزه و فلسطین به اقتضای موقعیت و توانایی هر فرد مسلمان اعم از زن و مرد، پیر و جوان، شهروند و دولتمرد، واجب شرعی است.

۳ ـ الف ـ  حکم شرع این است که هر کس به ظالم یاری رساند، ظلم کرده و هر کس به صاحب حق یاری رساند، در راه صواب قدم برداشته است. در حال حاضر برای جهانیان آشکار است که تعدادی از کشورهای غربی با نیروی مالی، نظامی، سیاسی، اطلاعاتی و لجستیکی، از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت می‌کنند و در تجاوز و ظلم آشکار رژیم شریک هستند از این رو بر مسلمانان واجب است تا ضمن حفظ اتحاد میان خود، با ایجاد یک ائتلاف نظامی امنیت را حفظ نموده و ظلم و تجاوز را از آن دفع کنند تا فساد و نزاع حاصل نشود.

۴ – الف ـ استفاده از زکات در ۸ مورد بیان شده که براساس تفسیر آیه ۶۰ سوره توبه، مشمول مجاهدین فی سبیل الله نیز می شود؛ آنچه مردم غزه امروز انجام می‌دهند، جهاد در راه خداست و شایسته است که از طریق پرداخت زکات حمایت شود. غیر از زکات به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مردم غزه پرداخت که عنوان جهاد با پول را به خود می‌گیرد و  بهترین معامله و تجارت، تجارت با پروردگار است.

 ۵ ـ  الف  ـ  حمایت رسانه‌ای از برادران فلسطینی در غزه؛ حمایت از مردم غزه با هر سخن، گزارش و سندی، واجب شرعی محسوب می شود.

۶ -الف وظیفه شرعی حاکمان مسلمان و عرب امروز حمایت از برادران خود در غزه، با انواع نیروهای نظامی، مالی،دیپلماتیک و مواضع سیاسی دقیق و روشن است و باید در جهت تحریم و منزوی نمودن دشمن صهیونیستی تلاش کنند.

 ۷ ـ  الف  ـ این کمیته فتوای منع عادی‌سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی در همه مظاهر و اشکال آن، و همچنین فتوای منع (حرمت شرعی) حمایت به هر نحو از آن‌ها در تجاوز به مردم غزه را صادر می‌نماید

۸ ـ الف ـ مسلمانان اعم از حاکمان و ملت‌ها، باید رژیم صهیونیستی، حامیان و یاری کنندگان آن را در جنگ علیه مردم غزه تحریم کنند؛ تحریم اقتصادی، فرهنگی، علمی و هر نوع تحریم، شرعا واجب است.

۹- الف  ـ تاکید بر استحباب قنوت در نمازهای آشکار (جماعت) و سری (فرادی) و دعا در آن برای پیروزی مجاهدان و نابودی متجاوزان غاصب.

۱۰ ـ الف ـ این کمیته نسبت به آواره شدن مردم غزه از خانه و سرزمینشان هشدار می‌دهد؛ کمیته تاکید می کند که این یک جنایت بزرگ براساس شرع اسلام، و حقوق و کنوانسیون‌های بین‌المللی است و هرگونه مشارکت در این جنایت شنیع، تحت هر صورت و پرچمی ممنوع است. مقابله با این توطئه شوم، وظیفه شرعی حاکمان کشورهای اسلامی است که اگر کوتاهی کنند مسئولیت این جنایت بزرگ در دنیا و آخرت با آنهاست.

 ۱۱ ـ الف ـ کمیته اجتهاد و فتوا در نهایت از نهادهای علمی و مذهبی که وظیفه شرعی خود را در زمینه حمایت از برادران مسلمان در نوار غزه انجام دادند صمیمانه تشکر می‌کند. همین طور از مواضع ضدصهیونیستی آزادگان جهان، از جمله یهودیان میانه‌رو که انکار و خشم خود را نسبت به تجاوز وحشیانه نسبت به مردم غزه ابراز می‌کنند، قدردانی می‌نماید.

ب ـ مهمترین محورهای پیام اتحادیه جهانی علمای مسلمان به رهبران امت اسلامی پیرامون تحولات فلسطین که مورخ ۱۴۰۲٫۸٫۲ صادر گردیده است؛

درخواست‌های اتحادیه از رهبران امت اسلامی

۱ ـ ب ـ شروع اقدامات عملی مناسب با توجه به ابعاد فاجعه برای ایجاد فشار عملی جهت توقف فوری جنگ، یکی از مهمترین اقدامات در این رابطه قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشور اشغالگر از سوی کشورهای دارای رابطه است. در صورتی که جنگ متوقف نشود کشورها باید به اقدامات دیگری مبادرت ورزند از جمله گسترش دایره جنگ، تحریم اقتصادی کشورهای حامی اشغال و سایر مواردی که از دست حاکمان برمی آید.

۲ ـ ب ـ در این راستا از رهبران محترم می‌خواهیم تا که یک اتحاد بشردوستانه از کشورهای حامی حقوق فلسطین در آسیا، اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا، همین طور موسسات حقوقی و بشردوستانه تشکیل دهند. آنچه در حال وقوع است جنایت مدرن، نژادپرستی، نازیسم و هولوکاست علیه مردم ما در غزه است.

۳ ـ ب ـ ایجاد پل هوایی و زمینی برای ارسال کمک‌های لازم در جهت تامین هرچیزی که در حال حاضر مورد نیاز مردم غزه، در صورتی که اشغالگران مانع این امر شوند لازم است فراخوانی مبنی بر تحریم همه جانبه (مشابه تحریم ملک فیصل بن عبدالعزیز) و جلوگیری از صادرات نفت و گاز از سوی همه کشورهایی که در مقابل بی‌عدالتی و تجاوز ایستاده اند، صادر شود.

۴ ـ ب ـ تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کوچ اجباری مردم غزه انجام دهید؛ در صورت تحقق نقشه شوم نوبت به تخلیه جمعیت کرانه باختری می‌رسد تا راستگرایان افراطی صهیونیست به رویای خود مبنی بر ایجاد یک کشور یهودی در سراسر خاک فلسطین دست یابند

۵  ـ  ب  ـ کمک سخاوتمندانه به مردم غزه و صدور مجوز جمع آوری کمک‌های نقدی برای آنان از طریق انجمن‌های رسمی.

۶ ـ ب ـ جان و ناموس این مظلومین به شما سپرده شده است؛ حمایت و دفاع از آنها یک تکلیف شرعی و ضرورت ملی و انسانی است و ترک آن جایز نیست. حمایت و ایستادن در کنار اشغالگران اولین قبله ما و محل معراج رسول صلى الله علیه و آله، بدون شک حرام بوده و خیانت به مسلمانان و مغایر با فطرت سلیم و اصول شهامت و جوانمردی است.

۷ ـ ب ـ وعده خداوند پیروزی مسلمانان است؛ وعده خداوند متعال در مورد جنایتکاران اشغالگر این است که آنها محو می‌شوند (اشاره به آیات ۱۷۱ تا ۱۷۳ سوره صافات)

ج ـ فتوای تکمیلی کمیته اجتهاد و فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان در باب حامیان رژیم صهیونیستی از میان مسلمانان که مورخ ۱۴۰۲٫۸٫۶ صادر شده است:

۱ ـ ج ـ همراهی با کفار علیه مسلمانان و کمک همکاری و معاونت با ایشان از طریق مال، سلاح و مواضع سیاسی، شرعاًاز گناهان کبیره و به اجماع( اهل المله) از کبیره ترین گناهان است.

۲ ـ ج ـ حمایت از دشمن غاصب صهیونیستی، حتی غیر مستقیم شرعا حرام است؛ مانند ایجاد گزارش رسانه ای و ترجمه برای آن‌ها و تلاش در جهت جعل حقایق در جهت منافع ایشان.

۳ ـ ج ـ معاونت در محاصره برادران مسلمان خود در غزه و فلسطین با بستن مرزها و جلوگیری از ورود کمک امدادرسانی نوعی خیانت، ظلم و همکاری در گناه و تجاوز است؛ معاونت کنندگان در هر کشتار و زخم و آسیبی که به مردم بی‌گناه وارد شود، سهیم هستند.

۴ ـ د ـ اشاره به اینکه مسلمانان اگر از راه حق حمایت کنند خداوند پیروزی و عزت را برای ایشان مقدر کرده است.

گفتنی است اتحادیه جهانی علمای مسلمان مستقر در دوحه یک نهاد علمایی مستقل است، اما از سوی دولت قطر مورد حمایت مالی و سیاسی قرار دارد.

بنابر گزارش ابنا، دبیرکل اتحادیه، دکتر قره داغی، عالم اهل سنت است که در سلیمانیه متولد شده و از اکراد عراق است. این اتحادیه در اندیشه، نزدیک به جریان اخوان المسلمین است اما مستقیماً اشاره‌ای به این موضوع ندارد و بنابر همین نزدیکی، با جریان‌ها و علمای اخوانی، و سایر علمای اهل سنت قائل به اسلام سیاسی سراسر جهان، در ارتباط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics