قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فتوای آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی برای رونق مطبوعات
فتوای آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی برای رونق مطبوعات

فتوای آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی برای رونق مطبوعات

دکتر محمدجعفر محمدزاده از فعالان فرهنگی و معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی نگاه تیزبین مراجع تقلید برای رونق رسانه‌های دینی را قلمی کرده است.

شبکه اجتهاد: نشریه الاسلام* از نشریه‌های پس از دورهٔ مشروطه است که مقالهٔ مربوط به آن ذیل مدخل “الاسلام” در جلد اول دانشنامه مطبوعات ایران درج شده است. این نشریه به مدیریت محسن فقیه شیرازی از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۰ ش در شیراز منتشر می‌شده است.شیخ محسن فقیه شیرازی از فقیهان و واعظان شیراز بود، معاصرانش او را به پرهیزگاری وتقوا ستوده اند. وی در ذیقعده ۱۳۴۱٫ ق/ ۱۳۰۲٫ش امتیاز نشریه الاسلام را گرفت ودر ذیحجه همان سال نخستین شماره آن را منتشر کرد.

 با وجودی که عمر این نشریه به قریب هشت سال رسید اما بالا بودن هزینه‌های انتشار از یک طرف و شایدکم توجهی به سطح عمومی دانش مخاطبان از سوی دیگر باعث شد که از این نشریه هرماه یک شماره بیشترمنتشر نشود وبه مرور دامنه انتشار آن کاهش یابد تا اینکه در سالهای پایانی عمر خود به طور نامرتب وپراکنده هر دویا سه ماه یک بار یک شماره منتشر می‌کرد.

همین علت باعث شد که خوانندگان مجله روز به روز کاهش یابند. فقیه شیرازی ناچار شد که برای ادامه کار و تأمین بخشی از هزینه‌های آن به آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی، مجتهد بزرگ زمانه که در نجف مقیم بود، متوسل شود و از وی یاری بخواهد. آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی هم اجازه می‌دهد که «مردم مجازند از زکات و سهم امام صرف خرید نشریه الاسلام کنند».(صدر‌هاشمی،ج۱،ص۲۴۳)

نگاه مترقی و نواندیشانهٔ یک مرجع دینی به مطبوعات در آن زمان حائز توجه است که چگونه در زمانی که مطبوعات بدون پیشینه نه چندان طولانی وحتی به عنوان مظهر تجدد، از نگاه او ابزار و امکان ترویج دین و فرهنگ مورد تأیید بوده است.

آرزو می‌کنم مطبوعات و جراید امروزما (از جهت محتوا وفوائد عامه) آنگونه باشند که واجد شرایط صدور فتوا برای استفاده از زکات و سهم امام باشند.

 راقم این سطور در همایش «رسانه و وقف» در سال ۱۳۸۹در آرزوی تحقق ایده ایی مشابه در این زمینه سخن گفته است.(نک. کتاب رسانه شناخت،دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها، ویراست دوم:ص ۶۴)./ حوزه

* نک. مدخل «الاسلام» دانشنامه مطبوعات ایران، چاپ اول،تهران، ۱۳۹۳ش،ج۱،ص۳۰۵٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics