قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فتوای الازهر در مورد حجاب
فتوای الازهر در مورد حجاب

در بیانیه‌ای صادر شد؛

فتوای الازهر در مورد حجاب

مرکز جهانی فتوا در الازهر تاکید کرد: حجاب بنا بر نص قرآن کریم و روایاتی که از نظر ثبوت و دلالت، قطعیت دارند واجب است بدون اینکه نیاز به اجتهاد در این زمینه باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، مرکز جهانی فتوا در الازهر تاکید کرد: حجاب بنا بر نص قرآن کریم و روایاتی که از نظر ثبوت و دلالت قطعیت دارند واجب است بدون اینکه نیاز به اجتهاد در این زمینه باشد.

در بیانیه مرکز الازهر آمده: به تازگی برخی دیدگاه‌ها و فتواها مدعی شده که حجاب واجب نیست اما تردیدی نیست که این گونه افکار در واقع ادعاهایی است که ربطی به اسلام ندارد؛ چراکه وجوب حجاب با دستور قرآن که از لحاظثبوت و دلالت قطعیت دارد ثابت شده و در این زمینه نیاز به اجتهاد چندانی هم نیست و کسی هم حق ندارد با احکام ثابت دین و قؤآن مخالفت کند و از سوی دیگر عموم مردم و افراد غیر متخصص نیز حق اظهار نظر در این زمینه را ندارند.

در ادامه بیانیه الازهر آمده است: یکی از آیات قرآنی قطعی که بر لزوم رعالت حجاب بر تمام زنان مسلمان دلالت دارد این آیه است که می‌‌‌فرماید: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَیٰ جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ…» (المؤمنون: ۳۱).

و این آیه که می‌‌‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللهُ غَفُورًا رَحِیمًا» (الأحزاب: ۵۹).

کسی که با رعایت انصاف در مسئله وجوب حجاب تامل کند در می‌‌‌یابد که حجاب برای رعایت مصلحت زن واجب شده است، زیرا پوش اسلامی زن پیش از آنکه دستور دین باشد امری متناسب با فطرت است و اسلامی که نمایاندن صورت و کف دو دست را برای زن مباح و مجاز دانسته و او را به پوشاندن سایر قسمت های بدن امر نموده به دنبال حفظ فطرت و ویژگی های زنانه و جایگاه زنان در قلب مردان است.

مرکز جهانی فتوا وابسته به الازهر خاطرنشان کرد: علاوه بر این پایبندی زن به حجاب به او کمک خواهد کرد با عقل و خرد و اندیشه خود در جامعه حضور یافته و به آبادانی و پیشرفت جامعه کمک کند نا با بدن و شهوت خود به ویژه اینکه خدای متعال به زنان جذابیت ویژه ای بخشیده است و شایسته است که زن هنگام حضور در جامعه زیبایی ها و جذابیت های جنسی خود را بپوشاند تا دیگران بر اساس شهوت با او تعامل نکنند.

مرکز فتوای الازهر در پایان ضمن هشدار دادن به کسانی که چنین فتواهایی را ترویج می‌‌‌کنند از آنها خواست از بیان احکام شرعی بدون دلیل و مدرک خودداری کنند و این امر را به افراد متخصص و علما واگذار کنند و به این دستور خدای متعال توجه کنند که فرمود: «وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَذَا حَلَالٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ * إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ» (نحل/۱۱۶). / حوزه نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics