قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» از راه رسید
فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» از راه رسید

از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد؛

فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» از راه رسید

جدیدترین شماره فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» با مقالات علمی و متنوعی با موضوع «فقه و حقوق» در بخش‌های مختلف، به‌همراه ویژه‌نامه‌ای برای بزرگداشت استاد فقید دکتر مهدی شهیدی با عنوان «پرواز در آسمان فقاهت و حقوق»، از سوی موسسه خانه کتاب روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، نقد کتاب‏‌های فقهی و حقوقی اگر سنجیده و عالمانه صورت بگیرد می‌‏تواند نقشی بسزا در تقویت کیفی آثار پژوهشی این حوزه داشته باشد. فصلنامۀ نقد کتاب فقه و حقوق تلاش دارد با بهره‏‌گیری از دیدگاه ‌های استادان و صاحب‏‌نظران به نقد آثار این حوزه‌ ها پرداخته و با تبیین نقاط قوت و ضعف آثار منتشر شده راهی به انجام پژوهش ‌های علمی بگشاید.

از این رو، پنجمین شماره از فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» ویژه بهار ۱۳۹۵ با سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی احمدی ابهری، منتشر و راهی بازار نشر شده است.

در این فصلنامه که از سوی موسسه خانه کتاب منتشر می‌‌شود، مقالات علمی و متنوعی با موضوع «فقه و حقوق» در بخش‌های «نقد مکتوب»، «معرفی و نقد»، «گفت‌و‌گو»، «نقد ترجمه»، «گوناگون»، «بخش عربی و انگلیسی» گنجانده شده است.

«نقد مکتوب» این شماره از فصلنامه «فقه و حقوق» دربردارنده ۱۱ مقاله علمی است که نویسندگان هر کدام از مقالات به بررسی کتابی با موضوع «فقه و حقوق» پرداخته‌اند. «جایگاه شنود در نقض حریم خصوصی از منظر فقه و حقوق» عنوان مقاله‌ای نوشته عادل ساریخانی، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم است. ساریخانی این مقاله را در نقد و بررسی کتاب «بررسی احکام فقهی و حقوقی استراق سمع» نوشته است.

«کاری نو در فقه اقتصادی»، «فقه سیاسی یا سیاست در فقه؟»، «وصل یا فصل غیر هم‌کیشان»، «توهین به مقدسات در بوته نقد» و… از دیگر مقاله‌های بخش «نقد مکتوب» این شماره از فصلنامه را دربرمی‌گیرند.

«عدالت‌های نوآورانه؛ مطالعه موردی عدالت بوم شناختی» نوشته مهرانگیز روستایی تنها مطلب منتشر شده در بخش «نقد ترجمه» این شماره از فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» است. «گوناگون»، «بخش عربی و انگلیسی» سه بخش پایانی این شماره از فصلنامه است.

سخن سردبیر این شماره از فصلنامه از سوی حجت‌الاسلام سید محمدعلی احمدی ابهری نگاشته شده است. وی عنوان یادداشت خود را «فرهنگ‌سازی برای نقد و شیوه‌های آن» انتخاب کرده و راهکار وصول به برخوردهایی سرشار از متانت و تأمل با نقد آثار و کتب را این می‌داند که نقد به‌عنوان عاملی برای تقویت و تکامل پژوهش و ابزاری برای اصلاح و جبران ضعف‌ها و کمبودها در جامعه ما جایگاهی ارزشمند بیابد.

وی در بخشی از یادداشت خود آورده: «گریزی از فرهنگ‌سازی برای رساندن نقد به جایگاه واقعی خود در جامعه نداریم. اگر می‌خواهیم نقدِ اثر وسیله و بهانه‌ای برای برخی تسویه حساب‌ها و عقده‌گشایی‌ها نگردد؛ اگر در پی آن هستیم که اساتید و صاحب‌نظران، کار در این صحنه را هم به‌عنوان وظیفه و رسالتی علمی- اجتماعی تلقی نموده، تنها نظر به امتیازهای مقالات علمی- پژوهشی نداشته باشند؛ تنها و تنها همان است که نقد، به‌عنوان عاملی برای تقویت و تکامل پژوهش و ابزاری برای اصلاح و جبران ضعف‌ها و کمبودها در جامعه ما جایگاهی ارزشمند بیابد.»

قابل‌ذکر است، این فصلنامه همچنین ویژه‌نامه‌ای برای بزرگداشت استاد فقید دکتر مهدی شهیدی با عنوان «پرواز در آسمان فقاهت و حقوق» تدارک دیده است.

پنجمین شماره از فصلنامه «فقه و حقوق» از سوی موسسه خانه کتاب با سردبیری حجت‌الاسلام سید محمدعلی احمدی ابهری به بهای ۱۰ هزار تومان منتشر گردیده است.

فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» از راه رسید

 

برای مشاهده دیگر شماره فصلنامه «فقه و حقوق» اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics