قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فعالیت مراکز تربیت قاضی مطلوب نبوده است/ در گام دوم انقلاب، قوه قضاییه باید به جایگاه فقهی خود بازگردد
انحصار زکات به موارد ۹گانه در شرایط کنونی جای بررسی دارد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

فعالیت مراکز تربیت قاضی مطلوب نبوده است/ در گام دوم انقلاب، قوه قضاییه باید به جایگاه فقهی خود بازگردد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه فعالیت مراکز تربیت قاضی مطلوب نبوده است گفت: قوه قضاییه باید قضاتی را تربیت کند که قدرت و درک کافی از مباحث فقهی داشته باشند و در گام دوم انقلاب، قوه قضاییه باید به جایگاه فقهی خود بازگردد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی،‌ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار اعضای انجمن وکلا و مشاوران قوه قضاییه با اشاره به اینکه قوه قضاییه باید بزرگ‌ترین مانع بروز فساد در کشور باشد، اظهار کرد: به نظر بنده فعالیت مراکز مختلف تربیت قاضی در طول سال‌های گذشته در مجموع روند مطلوب و قوی نداشته است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: در فقه اسلامی قاضی نسبت به مسائل باید متبحرتر و ماهرتر از وکلا باشد تا قوه قضاییه کارآمدتر شود.

فاضل لنکرانی «اجتهاد مطلق» را از شروط قاضی ذکر کرد و ادامه داد: تعداد قضاتی که به مرحله اجتهاد رسیده باشند در کشور کم هستند؛  قوه قضاییه باید قضاتی را تربیت کند که قدرت و درک کافی از مباحث فقهی داشته باشند و در گام دوم انقلاب، قوه قضاییه باید به جایگاه فقهی خود بازگردد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه گاهی اوقات مشاهده می‌شود وکلا به خاطر تسلط بر مبانی قانونی قضات بر آن‌ها تسلط دارند و آن‌ها را دور می‌زنند، افزود: برای جلوگیری از این مسئله باید تدابیری در قانون‌گذاری صورت بگیرد تا این مسئله به سرانجام مطلوبی برسد؛ قضای اسلامی به‌گونه‌ای است که در آن نباید طرفین دعوا نیازمند وکیل باشند بلکه قاضی همه امور را بر عهده داشته باشد و قوی‌تر از یک وکیل برای متهم عمل کند.

تربیت قضات قوی

فاضل لنکرانی گفت: حوزه‌های علمیه برای غنی‌سازی مباحث مربوط به وکالت باید گام بردارد چراکه این ظرفیت در حوزه‌های علمیه وجود دارد. در حوزه‌های علمیه باید مجتهدینی احساس تکلیف کنند و به اجتهاد برسند  و وارد عرصه قضا شده و تحولات لازم را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای برای وکالت تربیت‌ شده‌اند جای تقدیر دارد، بیان کرد: باید فرهنگ‌سازی کرد تا مردم طبق ضوابط و معیارها به دستگاه قضایی مراجعه کرده و راه دور زدن قانون از وکلا گرفته شود؛ باید راهکارهایی که وکلا به آن تمسک می‌کنند درست باشد و قوانین باید به گونه‌ای تنظیم و تصویب شوند که راه گریز نداشته باشد و به عدالت برسد؛ چراکه گاهی اوقات پیش می‌آید موارد و معیارهای قضایی به‌گونه‌ای است که وکلا راهکار پیدا می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: قوه قضاییه باید جایگاه عدالت‌خواهی و گرفتن حق مردم بر اساس موازین قضایی باشد و قاضی بر اساس ضوابط، اسناد و معیارهای قضایی عمل کند.

فعالیت قوه قضائیه امیدوارکننده است

فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه در فقه ما اطاله دادرسی موردقبول نیست و این یکی از آسیب‌های دستگاه قضا است، ابراز کرد: متأسفانه قوه قضاییه از محل مورد اعتماد برای مردم خارج‌شده بود، اما امروز این موضوع در حال درست شدن است و اقدامات اخیر قوه قضاییه برای ما امیدوارکننده است.

بنابر گزارش ایکنا، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  در پایان یادآور کرد: عدالت قضایی از جلوه‌های یک حکومت اسلامی است و ما باید در این مهم به جایی برسیم که عدالت خود را به جهانیان معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics