قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقدان پژوهش جدی در خصوص بانکداری اسلامی پس از شهید صدر
طرح جدید بانکداری و ضرورت تداوم رایزنی‌ها و مناظره‌های علمی

فقدان پژوهش جدی در خصوص بانکداری اسلامی پس از شهید صدر

متاسفانه بعد از شهید صدر به پژوهش درباره بانکداری اسلامی به صورت جدی پرداخت نشده است؛ هرچند که خود ایشان هم در آن زمان مدعی این موضوع نبوده که بانکداری اسلامی را مطرح کرده، بلکه ایشان فقط مدل اولیه‌ای برای بانکداری اسلامی ارائه داده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، امیر کشانی (مدیر گروه اقتصاد و صنعت رادیو اقتصاد)، در مورد برنامه بانکداری اسلامی که در رادیو اقتصاد تهیه و پخش می‌شود، به ایکنا گفت: سرفصل‌های برنامه بانکداری اسلامی توسط یکی از اساتید دانشگاه که در این زمینه هم کار کرده بود، به ما ارائه شد.
وی ادامه داد: در برنامه بانکداری اسلامی ابتدا سعی کردیم به تاریخچه بانکداری اسلامی بپردازیم و به نظریه‌های شهید صدر در این زمینه پرداختیم و سپس در برنامه بانکداری اسلامی به این موضوع که بعد از شهید صدر چه کارهایی در زمینه بانکداری اسلامی انجام شده است، پرداخته‌ایم.
مدیر گروه اقتصاد و صنعت در رادیو اقتصاد با اشاره به ارتباط مستمر با پژوهشکده مالی ـ بانکی بانک مرکزی، حوزه علمیه و بسیاری از فعالان دیگر در این حوزه، گفت: این ارتباط از آن جهت حائز اهمیت است که کارهای به روزی را که در زمینه بانکداری اسلامی انجام شده است، به اطلاع مردم برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از این مراحل بود که در برنامه بانکداری اسلامی وارد جزئیات بانکداری اسلامی شدیم و تفاوت این بانکداری را با بانکداری مدرن بررسی کردیم؛ هرچند ما در طی برنامه بانکداری اسلامی رادیو اقتصاد به این نتیجه رسیدیم که متاسفانه در بحث بانکداری اسلامی تا به حال کم کاری شده است.
کشانی ادامه داد: متاسفانه بعد از شهید صدر به موضوع بانکداری اسلامی به صورت جدی پرداخت نشده؛ هرچند که خود ایشان هم در آن زمان مدعی این موضوع نبوده که بانکداری اسلامی را مطرح کرده، بلکه در زمانی که شرایط خاصی بر مسلمانان حاکم بوده و تئوری‌پردازی نمی‌شده است، ایشان فقط مدل اولیه‌ای برای بانکداری اسلامی ارائه داده است.
وی با بیان اینکه برنامه‌سازی و کار پژوهشی در زمینه بانکداری اسلام، دریای عظیمی است که باید در این حوزه به آن پرداخت، افزود: ما در این زمینه چالش‌های زیاد و سوالات بسیاری داریم که در بانکداری ما امروزه مطرح است و هنوز پژوهش جدی روی آن انجام نشده است. به نظر می‌رسد که این برنامه بتواند چالش ایجاد کند و موجب حرکت پژوهشگرانی شود که می‌خواهند در این حوزه فعالیت بکنند.
وی در خصوص مقایسه بانکداری اسلامی در کشور ما با بانکداری اسلامی در کشورهای دیگر نظیر مالزی گفت: اتفاقا ما در برنامه بانکداری اسلامی بخشی داریم به نام بانکداری در جهان اسلام و این موضوع جزء یکی از بخش‌های این برنامه است که بانکداری اسلامی در کشورهایی نظیر عربستان، ترکیه، مالزی و…، بانکداری به چه صورتی انجام می‌شود. هرچند که با بررسی‌هایی که ما در این برنامه انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که در برخی از این کشورها هم هنوز یک مدل جدی برای بانکداری اسلامی ارائه نشده است و به نظر می‌رسد اگر ما یک مدل ارائه بدهیم، می‌توانیم در این زمینه پیشرو باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics