قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه، نسبت به بررسی موضوعات نوپدید دارای فقدان تحول در روش و عدم مساله‌یابی است
فقه، نسبت به بررسی موضوعات نوپدید دارای فقدان تحول در روش و عدم مساله‌یابی است

علی الهی خراسانی:

فقه، نسبت به بررسی موضوعات نوپدید دارای فقدان تحول در روش و عدم مساله‌یابی است

حجت‌الاسلام الهی خراسانی در نشست تخصصی با عنوان تاثیر انقلاب اسلامی در فقه‌های مضاف، نبود مسئله یابی و عدم وجود نگاههای جدید روشی در پردازش مسائل فقهی را از فقدان‌های فقه دانست.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی در نشست تخصصی که با عنوان «تاثیر انقلاب اسلامی در فقه‌های مضاف» در محل دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد گفت: پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز هم فاصله و دیواری میان فقها و پژوهشگران برجسته و اصحاب هنر فرهنگ، موسیقی و غیره می‌باشد.

وی افزود: اقدامات بزرگی در سالهای پس از انقلاب در این خصوص صورت گرفت که متاسفانه دنبال نشده‌‌‌اند و تقریبا در ده سال گذشته شاهد هیچ جلسه‌ی گفتگو محوری میان پژوهشگران فقهی با پژوهشگران غیر فقهی نبوده‌ایم.

الهی خراسانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب تاریخ معاصر می‌باشد، اظهار کرد: تاثیری را که انقلاب اسلامی باید در فقه سیاسی می‌گذاشت نگذاشته و جنبه‌هایی از آن مغفول مانده است.

مدرس حوزه علمیه مشهد ادامه داد: همچنین علی رغم اهمیت موضوع نظریه‌های مربوط به منتخب بودن ولایت فقیه و انتخاب مردم  این جنبه از فقه سیاسی مورد غفلت پژوهشگران واقع شده است.

الهی خراسانی در خصوص اقتصاد اسلامی بیان کرد: متاسفانه مسئله فقه اقتصاد در عرصه پردازش مسائل اقتصادی حضور چشمگیری نداشته است. فقه اقتصادی تبدیل به بررسی مبانی یا نهایتا فقه تجارت شده است و پژوهش‌های مستقل جدی در پردازش مسائل اقتصادی طبق فقه وجود ندارد.

این پژوهشگر با انتقاد به اینکه هنوز مرجع ما برای مباحث اقتصاد اسلامی صرفا آثار بزرگان است بیان کرد: در فضای حوزه‌های علمیه نگرش فقه اقتصادی کمرنگ است، علی رغم اینکه هدف انقلاب اسلامی مبارزه با اقتصاد لیبرال بوده است.

این محقق حوزوی در خصوص مباحثی چون فقه بانک و فقه شهرنشینی نیز عنوان کرد: تقریبا ما در کشورمان اتفاق مهمی نیز در این مباحث نو ظهور شاهد نیستیم.

الهی خراسانی با اشاره به فقدان‌های موحود ،فقدان روشی یا موضوعی را از آن جمله دانسته و گفت: آیا روش‌های سنتی هنوز هم می‌توانند پاسخگوی مسائل جدیدی که بعنوان مثال از دهه ٨٠ تحت عناوینی چون فقه پرشکی، فقه تربیتی و … نمایان شده‌اند باشند؟

مدرس حوزه علمیه مشهد با انتقاد به این نظر که باید تحت عنوان نگاه ملاکی به معنای بررسی صرف احکام موضوعات به بررسی مسائل بپردازیم مطرح کرد: با نگاه ملاکی چطور می‌توان روایات را مورد پردازش قرار داد، درحالی‌که عناوینی چون آپارتمان نشینی و از این قبیل در روایات وجود ندارند.

الهی خراسانی در خصوص اهمیت انقلاب اسلامی برای شکل گیری شهر اسلامی گفت: ما در فقه العمران بسیار ضعیف هستیم و بعد از ۴٠سال از شروع انقلاب فقط دو پژوهش مستقل در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: آنچه علم را توسعه می‌دهد صرفا درس دادن نیست بلکه پژوهش دارای اهمیت بسیاری است، پژوهش‌هایی که بتوان آنها را مورد نقد و ارزیابی قرار داد.

الهی خراسانی نهاد زدگی را در امر پژوهش آسیب دانسته و گفت: شهروندان باید بدون تعیین دولت و بدون حضور حکومت بتوانند دست به اقدامات فرهنگی عمومی در شهر بزنند چرا که غلبه امر سیاسی و ملاحظات امنیتی در پژوهش منجر به فقدان‌ها می‌گردد. خبرگزاری رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics