قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «فقهِ هنر» در دو نگاه جامع و تعیّنات موردی
فقه و هنر

مقاله‌ای از ابولقاسم علیدوست؛

«فقهِ هنر» در دو نگاه جامع و تعیّنات موردی

«فقهِ هنر در دو نگاه جامع و تعیّنات موردی»، عنوان مقاله‌ای است که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در شماره جدید قبسات نگاشته شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، شماره هفتاد و هشتمین فصلنامه علمی ـ پژوهشی قبسات، که از سوی انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود، دارای مقاله‌ای از حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست با عنوان «فقهِ هنر» در دو نگاه جامع و تعیّنات موردی، می‌باشد.

در چکیده این نوشتار می‌خوانیم: مسئلۀ هنر از پدیده‌‌های مهم در زندگی بشر است که احکام آن  باید در دانش فقه به صورت منضبط استنباط شود. در فقه به دو صورت می‌‌توان موضوع هنر را به تصویر کشید: گاه با نگاهی جامع و فارغ از تعینات هنری و گاه با نگاه و تمرکز بر موارد خاص.

در نگاه جامع، آنچه مهم است، استخراج اصل اولی این پدیده است. بر اساس اَسناد شرعی، حکم اولی آن استحباب است؛ پس از تحلیل و بررسی آن دسته از مصادیق هنر که در فقه مورد اشکال واقع شده، روشن می‌شود جهت اشکال، عناوینی غیر از عنوان هنر است و این عناوین گاه با هنر مقارن و گاه مفارق با آن است.

عناوین دیگر مقالات عبارتنداز: «ماهیت هنر و نسبت و مناسبات آن با فطرت و دین»، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، «روش ‌شناسی هنر اسلامی»، اثر سید رضی موسوی، «پیکره ‌بندی موضوعات، عناوین و حوزه‌‌های معرفتی هنر»، حسن بلخاری قهی، «زیبایی ‌شناسی و هنر در افلاطون»، ابوالحسن غفاری، «‌در سنت اسلامی، اصالت با زیبایی‌شناسی است یا فلسفۀ هنر؟»، سیدمحمدحسین نواب، «حکمت زیبایی بر اساس فلسفه صدرایی، محمد مهدی حکمت مهر، «در بارگاه خیال و کارگاه زبان»، محمد فرهمند.

فصلنامه علمی- پژوهشی «قبسات» در حوزه فلسفه دین و کلام جدید به صاحب امتیازی: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان جهت مشاهده مقاله استاد علیدوست کلیک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics