قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه‌پژوهان تولیدات قابل اعتنای خود را به زبانی عربی تدوین کنند
امام خمینی به‌هیچ‌وجه مباحث فلسفی را داخل فقه نمی‌کرد/ در کلاس درس امام، سکوت شاگردان معنایی نداشت/ با هر کسی در خصوص مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثه و مناظره نمی‌کرد

آیت‌الله اشرفی شاهرودی تأکید کرد:

فقه‌پژوهان تولیدات قابل اعتنای خود را به زبانی عربی تدوین کنند

استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد با تأکید بر تحقیق و پژوهش در زمینه‌های گوناگون خواستار تلاش علمی به صورت مقارن و تطبیقی شد و گفت: در پژوهش‌ها به مسائل حقوق بین‌الملل و مسائل بین الادیانی بپردازید و تولیدات ارزشمند و قابل اعتنا خود را به زبان عربی تدوین کنید.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله اشرفی شاهرودی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، در دیدار اعضای پژوهشکده اسلام تمدنی، با اشاره به آثار علمی به جا مانده از علمای قدیم، رمز موفقیت، ماندگاری و پویایی پژوهش‌ را در دلسوزی برای دین و مذهب و جهد و تلاش در راستای کسب علم دانست و گفت: فقه آل محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) راحت به دست ما نرسیده است و برای آن زحمت‌ها کشیده شده و علما مشقت‌ها دیده‌اند.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی با توصیه بر مطالعه اخبار و احوال علما و فقهای قدیم ابراز کرد: شخصیتی چون شیخ طوسی حوزه نجف را تأسیس کرد و کتاب‌های مهمی را نوشت که منشأ برکت در حوزه از گذشته تاکنون شده است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد با تأکید بر تحقیق و پژوهش در زمینه‌های گوناگون و مسائل مستحدثه افزود: در پژوهش‌ها به مسائل حقوق بین‌الملل و مسائل بین الادیانی بپردازید و تولیدات ارزشمند و قابل اعتنا خود را به زبان عربی تدوین کنید.

شاگرد حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به نیاز مبرم حوزه نسبت به پژوهش‌های کاربردی، خواستار تلاش علمی به صورت مقارن و تطبیقی شد و موضوعا مواردی همچون تغییر جنسیت، شبیه‌سازی انسان و همجنسگرایی را نام برد.

نامه از کابل، حلقه علمی در نجف

آیت‌الله اشرفی شاهرودی در بخشی از سخنان خود به خاطره‌ای از روزهای حضور در نجف و نامه‌ای که سبب تشکیل گعده علمی چهارنفره به دستور مرحوم آیت‌الله خویی شد، اشاره کرد و گفت: از کابل نامه‌ای به دست آیت‌الله خویی(ره) رسید که ۱۴ سؤال و شبهه بر علیه دین از سوی کمونیست‌ها مطرح شده بود، ایشان این سؤالات را به آیت‌الله فیاض و من دادند تا پیرامون آن تحقیق کنیم و پاسخ مستند و مستدل بدهیم.

این شاگرد آیت‌الله خویی(ره) ادامه داد: همین نامه سبب شد به همراه آیت‌الله معرفت و شیخ محمدمهدی آصفی گعده‌ای علمی پنجشنبه‌ها تشکیل بدهیم و پیرامون مسائل بحث و بررسی کنیم؛ که در نهایت هم پاسخ دادیم اما پس از آن بر اثر جنایات صدام که به خانه آقای آصفی هجوم بردند و متأسفانه نوشته‌ها و تحقیقات از بین رفت.

لازم به‌ ‌ذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در ابتدای این دیدار که به مناسبت هفته پژوهش در مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی گروه فقه کاربردی پرداخت.

همچنین در این دیدار، کتب «درسنامه زیرساخت‌های اقتصاد اسلامی»، «معرفت‌شناسی تجربه دینی»، «نظریه اعتبار قانونی در گذار از شخصیت گرایی» و «سیره پژوهی اهل‌بیت(ع)» به عنوان نمونه کارهای پژوهشی به ثمر رسیده در پژوهشکده اسلام تمدنی معرفی و تقدیم آیت‌الله اشرفی شاهرودی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics