قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «فقه الشیعه» آقای خلخالی از «التنقیح» مرحوم غروی روشن‌تر نوشته شده است
اساتید برای مدرِّس خارج شدن عجله نکنند

آیت‌الله اشرفی شاهرودی:

«فقه الشیعه» آقای خلخالی از «التنقیح» مرحوم غروی روشن‌تر نوشته شده است

مرحوم آقای موسوی خلخالی تقریرات استاد خوئی را زیبا نوشتند و گاهی در بعضی از جهات می‌توان گفت «فقه الشیعه» ایشان نسبت به «التنقیح» مرحوم میرزاعلی آقای غروی روشن‌تر نوشته شده است و اگر بهتر نباشد کمتر از آن نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی از علما و استادان برجسته فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در سخنانی درباره شخصیت آیت‌الله سید محمدمهدی خلخالی(ره) گفت: جناب آقای سید مهدی خلخالی رحمه‌ الله علیه از طلاب فاضل مشتغل در نجف اشرف بود؛ در ایامی که در نجف اشرف بودیمخدمت ایشان می‌رسیدیم، البته خیلی زیاد در تماس با همدیگر نبودیم ولی مشترکا در درس آیت‌الله خوئی حضور پیدا می‌کردیم.

ایشان و جمع کثیر دیگری از فضلاء در درس شرکت می‌کردند. بعد از مسائل و مشکلاتی که در کشور عراق برای حوزه عملیه پیش آمد کرد، ایشان به ایران مهاجرت کردند و در تهران مستقر شدند.

اینطوری که از نوشتار ایشان بر می‌آید بحمدالله اشتغالات علمی خوبی هم در تهران داشتند. اتفاقا چند وقت قبل که به مناسبتی در تهران بودم مجلسی بود و از بعضی اهل علم متوجه شدم برخی از آقایان اهل علم آنجا از شاگردان ایشان بوده‌اند و گفتند اشتغالات علمی در نزد ایشان داشته‌ایم.

بعد از اینکه به مشهد آمدند، درس کفایه را شروع کردند و بحمدالله اشتغالات علمی خوبی داشتند؛ تقریرات مرحوم استاد خوئی را زیبا نوشتند و گاهی در بعضی از جهات می‌توان گفت «فقه الشیعه» ایشان نسبت به «التنقیح» مرحوم آیت‌الله میرزاعلی آقای غروی روشن‌تر نوشته شده است و اگر بهتر نباشد کمتر از آن نیست.

ایشان بعد از مدتی مجدد به تهران سفر کردند که بعد از وفات مرحوم آیت‌الله حاج شیخ علی فلسفی رحمه الله علیه با ایشان تماس گرفته و گفتم الان فرصت آن است که به مشهد تشریف بیاورید و بالاخره حوزه مشهد را مقداری سر و سامان بدهید.  از جهات علمی که شاگردان آیت‌الله خوئی در مشهد بیشتر باشند، ایشان هم بحمدالله اجابت کردند و به مشهد تشریف آوردند.

آیت‌الله خلخالی بحمدالله در مشهد درس پررونق و خوبی داشتند و درس‌های خوبی القاء‌ می‌کردند ولی کم‌کم از رونق درس ایشان، از نظر حضور مرتب کاستند. شبی از ایشان پرسیدم چرا درس را زیاد تعطیل می‌کنید، گفتند من حال زیاد آمدن نداشتم، گفتم بنشییم قسمت‌های چاپ نشده تقریرات آیت‌الله خوئی را آماده چاپ کنم. اشتغالات ایشان در راستای احیاء تراث اهل‌بیت علیه‌السلام خوب و ارزنده بود.

متاسفانه سال قبل ضعف زیادی ناشی از کهولت سن یا هر چیز دیگر بر ایشان غالب شد و مدتی در تهران سر کردند و معالجاتی صورت گرفت که چندان نتیجه بخش نبود چرا که سن بالا بود. سرانجام در اواخر عمر باز به مشهد برگشتند که با برخی از دوستان به زیارت ایشان رفتیم بعد هم که بیمارستان منتقل شدند تا در بیمارستان دار دنیا را وداع کردند.

رحمه الله و حشره الله مع العلماء العاملین و فقهاء الراشدین انشاءالله و السلام علیکم و رحمه‌ الله و برکاته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics