قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه به مثابه اندیشه‌ورزی و چاره‌اندیشی برای تمامی ساحات بشری
فقه به مثابه اندیشه‌ورزی و چاره‌اندیشی برای تمامی ساحات بشری

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد؛

فقه به مثابه اندیشه‌ورزی و چاره‌اندیشی برای تمامی ساحات بشری

استاد سیداحمد حسینی خراسانی بر ماهیت فقه به‌عنوان علم اندیشه‌ورزی در جهت چاره‌اندیشی برای مسائل و نیازهای نظام و مردم تأکید کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد سیداحمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان در بازدید علمی از هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های صورت‌گرفته، به بیان ضرورت تشکیل و استمرار هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه‌های علمیه پرداخت و با تبیین جدید از ماهیت فقه، آن را علم اندیشه‌ورزی و چاره‌اندیشی برای مسائل و نیازهای جدید جامعه اسلامی دانست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اصل ایده هیئت‌های اندیشه‌ورز توسط مقام معظم رهبری و با درایت و هوشمندی و بصیرت ایشان مطرح شده است، بیان داشت: ما باید درباره فکر و اندیشه، فکر کنیم و سیاست‌های کلان ادارۀ نظام باید متکی به یک اندیشه پخته‌ای باشد. هیئت‌های اندیشه‌ورز باید وضعیت کلان کشور را در سه محور پیشرفت‌ها، پسرفت‌ها و توقف‌ها یا ایست‌ها رصد نمایند.

استاد حوزه علمیه قم مبانی این اندیشه‌ورزی را در آیات قرآن مطرح و تأکید کرد: آیه نفر را باید آیه تفقه نامید چرا که بر بحث تفقه در دین و اندیشه‌ورزی در دین تصریح می‌نماید.

حسینی خراسانی ضمن اشاره به اهمیت فقه و فقاهت و ارزشمندی حضور فقها در جهت ابقای دین تأکید کرد: اگر فقهای عزیز نبودند معلوم نبود چه بر اسلام می‌‌آمد. وی در ادامه به ماهیت فقه پرداخت و افزود: فقه، علم الاحتیال است؛ علم اندیشه‌ورزی برای چاره‌اندیشی برای مسائل و نیازهای نوپیدای جامعه اسلامی و نه علم حیله که معنای منفی از آن برداشت می‌شود.

فقیه شورای نگهبان سپس با بیان این فرمایش حضرت امام (ره) که فرمود «فقه، علم اداره انسان از گهواره تا گور است»، تأکید کرد: هیچ منطقه‌الفراغی در فقه وجود ندارد بدین معنا که هیچ نقطه خالی، کور و بن‌بست و سؤال بی‌جوابی در فقه نه وجود داشته است و نه فرض وجود چنین نقطه‌ای در فقه متصور است و بلکه فقه می‌بایست جامعه را به بهترین شکل اداره کند و در واقع فقه، دانش مدیریت جهانی است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، مدیریت و چاره‌اندیشی برای مسائل کشور و نظام را منوط به هیئت‌های اندیشه‌ورزی دانست و ابراز داشت: هیچ توجیهی ندارد و قابل دفاع نیست که بعد از گذشت ۴٠ سال از انقلاب اسلامی، همچنان ما برای نظام بانکداری پاسخ صحیحی نداشته باشیم.

این عضو مجلس خبرگان همچنین با بیان جمله‌ای از شهید مطهری که فرمود «چه بسیار مجتهدانی که شعار ضد اخباری سر می‌دهند ولی نگاه و مناطشان اخباری است»، اذعان کرد: چه بسیار کسانی که مخالف سرسخت جدایی دیانت از سیاست هستند و خود را جزء سیاست‌مداران می‌دانند، اما مناطاً جدایی دین از سیاست را دنبال می‌کنند!

حسینی خراسانی اجتهاد مصطلح را پاسخگوی نیازهای جدید جامعه ندانست و از قول امام خمینی(ره) بیان کرد تا روحانیت در عرصه سیاست ورود نکند، نمی‌تواند درک کند اجتهاد مصطلح نمی‌تواند پاسخگو باشد. از جمله لوازم حکومت و سیاست، تجدید نظر جدی در تلقی از فقه است؛ به‌طوری که معتقد شویم چیزی مربوط به شئون بشر نیست مگر اینکه فقه درباره آن حرف دارد و بنابراین فقه باید از بعد فردی و عبادی محض درآمده و جنبه اجتماعی و سیاسی و جهانی پیدا کند.

گفتنی است، در این جلسه آیت‌الله دکتر محمدهادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مسئولان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه سلیمانیه حضور داشتند؛ حجت‌الاسلام کندری، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و حجت‌الاسلام دکتر علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد به بیان گزارشی از فعالیت‌های آموزشی و پروژه‌های پژوهشی و تشریح ساختار فعالیت‌ها و برنامه‌های این هیئت پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics