قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه را در موضوع خاص زندانی نکنیم/ کرسی‌های فقه جدید ایجاد شود
فقه را در موضوع خاص زندانی نکنیم/ کرسی‌های فقه جدید ایجاد شود

عضو هئیت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین:

فقه را در موضوع خاص زندانی نکنیم/ کرسی‌های فقه جدید ایجاد شود

حجت‌الاسلام والمسلمین لونی گفت: فقه شیعه بسیار غنی است و تلاش علمای بسیار برجسته در طول تاریخ بر پایه وحی و سنت بوده است. اگر این فقه را که قابلیت در عرصه‌های مختلف دارد، پاسخ‌گو نکنیم و در چند موضوع خاص فقه را زندانی کنیم، در واقع ظلم به فقه کرده‌ایم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لونی الیگودرزی، با اشاره به راه اندازی کرسی‌های فقه جدید در حوز گفت: اگر بگویم این کار ضرورت داشته، بسیار کار خوبی است که انجام گرفته و برای کار آمد کردن فقه در عرصه‌های مختلف لازم است کرسی‌های فقه جدید برگزار شود.

لونی گفت: فقه شیعه بسیار غنی است و تلاش علمای بسیار برجسته در طول تاریخ بر پایه وحی و سنت بوده؛ اگر این فقه را که قابلیت در عرصه‌های مختلف دارد، پاسخ گو نکنیم و در چند موضوع خاص فقه را زندانی کنیم، در واقع ظلم به فقه کرده ایم.

این استاد حوزه ادامه داد: اگر می‌خواهیم در خدمت فقه باشیم، باید این فقه را که همه ادعا داریم که می‌تواند پاسخ گو باشد، پاسخ گو کنیم و راهش این است فقه را در کنار علوم انسانی قرار دهیم تا علوم انسانی عرصه‌ها را نشان دهد و فقه حکم رانی کند از جمله عرصه‌ها موضوع شناسی و تخصص است.

عضو هئیت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: جامعه شناسی، اقتصاد، صنعت، هوا و فضا و دریا، مسائل خاص به شمار می‌روند و در همین رابطه متخصص، موضوع شناسی می‌کند، حالا گاهی موضوع را در مسائل علوم انسانی و گاهی در مسائل اقتصاد، زمین و دریا برده می‌شود.

لونی گفت: معتقدیم باید موضوعات علوم انسانی تخصصی شود تا فقه جواب دهد و اگر این تخصص براساس مبانی دینی شکل بگیرد، اولویت بندی موضوعات بر اساس مبانی دینی اسلامی می‌شود و دیگر نیازی نیست به سمت غربیها برویم و علوم انسانی را از آنها بگیریم و اولویت را برای جامعه به عنوان نیاز تعیین کند و ما تنها پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: این رشته بندی کردن رشته‌ها و برگزاری کرسی‌های فقه نو یعنی برقرار کردن ارتباط بین گرایشات علوم انسانی و فقه تا الویت‌های موضوعی را هم که فقه باید پاسخ دهد، خود حوزه تعیین کند.

این استاد حوزه افزود: در عرصه علوم انسانی نیازمند کار جدی تر و قوی تر هستیم هنوز نسبت به نیازی که ادعای جهانی آن را داریم، فاصله زیاد است. حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics