قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «فقه و اخلاق» در دومین شماره «حیات معنوی»
«فقه و اخلاق» در دومین شماره فصلنامه «حیات معنوی»

تازه‌های نشر؛

«فقه و اخلاق» در دومین شماره «حیات معنوی»

دومین شماره فصلنامه «حیات معنوی» با موضوع «فقه و اخلاق» (زمستان ۹۸) به صاحب امتیازی مؤسّسۀ فرهنگی دین‌پژوهی «بُشرا» در زمینه اخلاق، معنویّت، معنای زندگی، عرفان و سیر و سلوک منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در این شماره آثاری از سید محمدعلی ایازی، علی باقری‌فر، حسن بوسلیکی، اکبر ثبوت، کاظم دلیری، محمد سروش محلاتی، احمد شهدادی، ابوالقاسم فنایی، سید ضیاء مرتضوی، حسین واله و محمد هدایتی به چاپ رسیده است.

«مناسبات فقه و اخلاق»، «درهم تنیدگی فقه و اخلاق در قرآن»، «ارزش انسان، ملتقای فقه و اخلاق»، «عامل پیوند دهنده میان علم فقه و علم اخلاق»، «پیوند دین و اخلاق»، «اعتباری بودن احکام اخلاقی و حل چالش‌های فقهی دنیای معاصر»، «گستره کاربرد حدیث «لِکُلِّ کَبِدٍ حَرَّی أَجْرٌ» در فقه»، «ظرفیت‌شناسی اصول فقه برای حل تعارضات اخلاقی»، «اقتراح؛ رابطه فقه و اخلاق»، «نسبت عقلانیت فقهی و عقلانیت مدرن» و «گزارشی از کتاب فقه الاخلاق شهید سید محمد صدر» عناوین مقالات این شماره هستند.

لازم به‌ذکر است، شمارۀ نخست مجله، برخی موضوعات اخلاقی را پوشش داده بود که نسبتی با یکدیگر نداشت جز در ذیل دو عنوان کلی اخلاق و معنویت. موضوعات و محتوای مقالات و گزارش تحلیلی شماره اول عبارتنداز: «رابطه بعثت و اخلاق (تأملی در اعتبار و فهم حدیث: إنَّما بعثْتُ لاتمِّمَ مَکارمَ الأخلاقْ)/ مهدی مهریزی»، «فلسفه معنویت/‌ رضا بابایی»، «زندگی یعنی چه؟ هدف زندگی و نظریه‌های آن/ احمد شهداد»، «رهیافت‌های فضیلت‌محور به تعلیم و تربیت/ ابوالقاسم فنایی»، «اخلاق زیست‌محیطی فضیلت‌مدار/ سید حسن اسلامی اردکانی»، «روش‌های استدلال در اخلاق کاربردی/ محمدتقی اسلامی»، «نقد و انصاف/ محمد اسفندیاری»، «دینداری، حلقه واسطه سرمایه فرهنگی و اخلاقیات/ سیده نرگس حسینی‌ امین»، «امتیازات و مؤلفه‌های عرفان عملی شیعی/ محمدجواد رودگر»، «اقتراح با موضوع بررسی نسبت اخلاق با مناسک، فقه، معنویت»، «گذر و نظری در کتاب «المراقبات»/ محمد راستگو»، «نشریات اخلاقی در ایران/ هادی ربانی».

در معرفی مجله «حیات معنوی» آمده است: «حیات معنوی»، نشریّه‌ای است در حوزۀ اخلاق، معنویّت، معنای زندگی، عرفان و سیر و سلوک، که در آن از مسائلی چون ماهیّت معنویّت و انسان و جامعۀ معنوی سخن می‌رود. همچنین این مجلّه به اخلاق و همۀ شقوق آن و نیز معنا و سبک زندگی می‌پردازد و عرفان، سیر و سلوک و اندرزنامه‌های اخلاقی را برمی‌رسد.

«حیات معنوی» می‌کوشد برخلاف نشریات مشابه، رویکردی انضمامی و کاربردی به مسئله داشته باشد و چندان در حیطۀ انتزاعیات و کلی‌گویی‌های فیلسوفانه جولان ندهد و اولویّت این مجله، نظرداشت مسائل و مشکلات نظری و عملی روز است.

گفتنی است، فصلنامه «حیات معنوی» به صاحب امتیازی مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا، مدیر مسئولی علی باقری‌فر و سردبیری محمد اسفندیاری منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه این فصلنامه می‌توانند در تهران به خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان خواجه عبدﷲ انصاری، خیابان تیسفون، خیابان مدائن، کوچۀ انتاکیه، کوچۀ علائی شرقی، پلاک ۱۴، واحد ۵. تلفن: ‎۰۲۱-۲۲۸۸۳۳۹۴‏ و در قم خیابان معلّم، مجتمع ناشران، طبقۀ اوّل، واحد ۱۲۰. تلفن: ‎۰۲۵-۳۷۸۴۲۳۴۸‏ و ‎۰۲۵-۳۷۸۴۲۳۴۹‏ مراجعه نمایند و یا از طریق مرکز پخش تهران، ققنوس؛ ‎۰۲۱-۶۶۴۰۸۶۴۰‏ و قم، کتاب طه؛ ‎۰۲۵-۳۷۷۴۴۶۲۴‏ اقدام به تهیه اثر نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics