قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «فقه کلان» مهم‌ترین عرصه فقه است
جهان بینی سیاسی مهم‌ترین زیرساخت فقهی حکومت اسلامی است

«فقه کلان» مهم‌ترین عرصه فقه است

آیت‌الله محسن اراکی در نشست خبری همایش فقیه فقه نظام گفت: رویکرد اصلی این کنگره بین‌المللی، معرفی شخصیت و اندیشه‌های شهید صدر است.

وی افزود: شهید علامه صدر بنیان‌گذار فقه نظام یا فقه کلان بود و این فقه باید در جامعه و در حوزه‌علمیه تبیین شود.

موسس پژوهشکده فقه نظام خاطرنشان کرد: امروز نظام اسلامی ما نیاز دارد که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و این نیازها به دو دسته‌ی خرد و کلان تقسیم می‌شود.

آیت الله اراکی  تاکید کرد: حوزه‌های علمیه علاوه بر پاسخگویی به سوالات و نیازهای خرد جامعه باید پاسخگوی نیازهای اجتماعی نیز باشد و درباره نظام‌مدیریتی و نظام‌بانکی نظریه‌پردازی کند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین شاخه‌ مباحث‌فقهی، مباحث مربوط به فقه‌نظام است، گفت: انگیزه پژوهش فقه‌نظام پاسخ به نیازهای اجتماعی انسان است، چراکه نیازها و پرسش‌های فردی انسان با نیازهای انسان در یک جامعه متفاوت است.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: اگر انسان‌کلان جامعه تحت حاکمیت دین نباشد، این جامعه دینی نیست هر چند افراد خردجامعه به دین عمل کنند.

آیت الله اراکی متذکر شد: اگر جامعه‌ای حاکمیت حاکم ظالم را بپذیرد، با وجود اینکه عملکرد فردی تک‌تک افراد جامعه مثبت باشد، خداوند آن جامعه را عذاب می‌کند و همچنین خداوند، جامعه‌ای را که حاکم عادل را بپذیرد حتی اگر تک‌تک افراد جامعه انسان‌های گناهکاری باشند خداوند آن جامعه را می‌بخشد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین عرصه فقه، عرصه فقه کلان است و سودمندی عرصه فقه خرد، فقط در سایه فقه‌کلان نشان داده می‌شود، اضافه کرد: یکی از اشکالات نظام‌اقتصادی ما این است که پرسش‌هایی که در عرصه اقتصاد به فقه عرضه شده است، پرسش‌های خرد بوده، بنابراین نظام بانکی ما اگر چه اسلامی بوده، اما بر اساس فقه خرد تنظیم شده است.

موسس پژوهشکده فقه نظام با اشاره به اینکه در این پژوهشکده، طرح‌هایی برای ایجاد نظام بانکی مبتنی بر فقه‌نظام آماده کرده‌ایم، افزود: فقه‌نظام در دل کتب‌فقهی و روایی ما نهفته است و باید آن را استخراج و استنباط کرد. / فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics