قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / قانونی که درحال تصویب است مساله ربا در بانک‌ها را حل نمی‌‏کند
قانونی که درحال تصویب است مساله ربا در بانک‌ها را حل نمی‌‏کند

در میزگردی مطرح شد:

قانونی که درحال تصویب است مساله ربا در بانک‌ها را حل نمی‌‏کند

علما و مراجع تقلید بارها بر ربوی بودن معاملات بانکی در کشور تأکید کرده و خواستار اصلاح این روش بوده و هستند و معتقدند بانکداری راه حلال را پیشه نکرده و در حال تبدیل شدن به بانکداری اسلامی توأم با رباست.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم در سه دوره مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و دکتر غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین که تحقیق و پژوهش‌های بسیاری در زمینه بانکداری اسلامی داشته، در میزگردی حضور یافتند و نظام بانکداری و موانع پیش روی بانکداری اسلامی را مورد بررسی قرار دادند.

موسوی لارگانی می‌گوید: از مجلس هشتم تا به امروز منتظر هستم دولت لایحه اصلاح نظام بانکداری را به مجلس دهد، اما تا به امروز چنین اتفاقی نیافتاده؛ دولت فعلی نیز اصرار بر این دارد که لایحه دیگر تمام شده و می‏خواهیم به مجلس ارائه دهیم، اما من حقیقتاً آن جدیت را نمی‌بینم و به نظرم قانونی که در مجلس در حال تصویب است در نهایت صد در صد مسئله ربا در بانک‌ها را حل نمی‏کند.

او همچنین تأکید می‌کند: ما یک نظارت خاصی تحت عنوان نظارت فقهی را می‏طلبیم که با شورای فقهی که رهبر دستور فرمودند در سطح کلان نظام بانکی اتفاق افتاده است؛ شورای فقهی بایستی در ساختار مهم‌ترین نهاد نظارتی پولی و بانکی کشور که بانک مرکزی است، تعبیه شود که این اقدام صورت گرفته و کار خود را شروع کرده است؛ اما باید این نظام شرعی را تا پایین‌ترین لایه‏های بانکی راه‌اندازی کنیم.

تقی نتاج معتقد است که قانون عملیات بانکی بدون ربا یک قانون متعالی است و تأکید می‌کند ما باید دقت داشته باشیم آنچه در نهایت تصویب و اجرایی می‌شود را با نام بانکداری اسلامی عنوان نکنیم چون بعدها توقعاتی ایجاد می‏کند که ممکن است نتوانیم پاسخگوی آن‌ها نباشیم. ما ابتدا بایستی عملیات بانکی بدون ربا را خوب و محکم پیاده کنیم، سپس به سمت بانکداری اسلامی و نظام پولی و مالی اسلامی برویم.

علاقه‌مندان می‌توانند متن میزگرد شفقنا با موضوع «بانکداری اسلامی و موانع پیش رو» را در اینجا مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics