قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / قانون مدنی الگوی کار در «فقه الاداره» است
امام باقر(ع) در مدیریت بحران تهدید سیاسی را به فرصت علمی تبدیل کرد/ به پیروی از باقرالعلوم(ع) مغزها را ساماندهی کنیم

صمصام الدین قوامی:

قانون مدنی الگوی کار در «فقه الاداره» است

صمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم گفت: هنوز فقه به آن حد نرسیده است که یک کرسی دائم داشته باشد و ما برویم و سؤالات مدیران و وزرا و امیران لشکر را جواب دهیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم و رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، در گفتگو با رسای اندیشه اظهار کرد: هنوز فقه به آن حد نرسیده است که یک کرسی دائم داشته باشد و ما برویم و سؤالات مدیران و وزرا و امیران لشکر را جواب دهیم. پیش‌بینی می‌کنیم یک روز بیاید مثلاً وزیر تلفنی یا حضوری سؤال کند و ما جواب اسلامی به آنها بدهیم.

وی تصریح کرد: ما باید در این تئوری‌ها از مدل قانون مدنی تبعیت کنیم. «قانون مدنی» فقه شیعه را گرفت و قانون کرد؛ مثل طلاق و ارث. الآن در این کشور قانون شیعی هست، نه فتوا؛ فتاوای فقها را، لباس قانون پوشاندند و به آن ادبیات قانونی دادند: مواد قانونی جای مسئله را گرفت. تهذیب شد و اضافات غیرکاربردی‌اش حذف شد. «قانون مدنی» مدل خوبی است. فتواها را درمی‌آوریم و به قانون‌گذار می‌دهیم. وقتی به قانون تبدیل شد، لازم‌الاجرا می‌شود.

 امام جمعه پردیسان قم همچنین تصریح کرد: حقوق برای اداره مدنیت است. ضامن اجرایش هم ایمان نیست، زندان یا جریمه است. ولی در فقه، فرد خمسش را قربه‌الی‌الله می‌دهد. قداست فقه در حقوق نیست. ما می‌خواهیم در کاربرد همان فتوا و تقلید و رساله بگویند که قربه‌الی‌الله اجرا می‌کنیم. ما در این زمینه خیلی کار داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics