قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری حوزه علمیه خراسان آغاز بکار کرد + تصاویر
قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان آغاز بکار کرد + تصاویر

با حضور آیت‌الله مروارید و مدیر حوزه علمیه خراسان صورت گرفت؛

قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری حوزه علمیه خراسان آغاز بکار کرد + تصاویر

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت فراوان قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان، گفت: تا زمانی که فعالیت درسی، فقاهتی، اصولی، رجالی، قرآنی، عقلانی در حوزه‌های علمیه برقرار است، قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری استمرار دارد و باید به‌طور جدی دنبال گردد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، اولین جلسه هم‌اندیشی و معارفه اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری حوزه علمیه خراسان، با حضور آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان و همچنین و شماری از اساتید درس خارج و معاونین و مسئولین مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار گردید.

مدیر حوزه علمیه خراسان در این دیدار با ابراز خرسندی از تشکیل قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری، آن را قرارگاهی فاخر و علمی ارزیابی کرد و گفت: قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری مهمترین قرارگاهی است که در حوزه علمیه، بناست خروجی زحمات زیادی را که حوزه، در سطوح مختلف انجام می‌دهد، مدیریت نماید و در واقع تلاش‌هایی که اساتید، طلاب، فضلا، مدیران و همه دست‌اندرکاران می‌کشند، تدبیر و مدیریت شود.

عاملی با اولویت دانستن و حائز اهمیت خواندن مسئله فقاهت و با اشاره به منویات حکیمانه رهبری معظم انقلاب در این زمینه، خاطرنشان‌ کرد: فقه در حوزه علمیه اصل الاصول و محور همه فعالیت‌های حوزه است و هر فعالیت دیگری هم که ضرورت دارد در حوزه کار بشود، باید شمّ الفقاهه و نور فقاهه در آن موج بزند، یعنی امکان ندارد بدون محوریت فقاهت، یک تفسیر، کلام و علوم عقلی خوبی داشته باشیم، پژوهش‌های خوبی در حوزه داشته باشیم، هیئت‌های اندیشه‌ورز خوبی داشته باشیم؛ اگر فقاهت نبود امکان رسیدن به آن رسالت حوزوی و هدف حوزه که «لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ» است، وجود ندارد. همه این‌ها در گرو یک فقاهت و بینش فقاهتی فعال، مثبت و سازنده، روزآمد و کارآمد است که می‌تواند در مقام نظر و عمل، این ایده را محقق سازد.

فقه محوری عمود خیمه‌ حوزه است

استاد باسابقه حوزه علمیه مشهد در ادامه بر ضرورت ساماندهی دروس خارج و مباحثات آن و تحت برنامه بودن سطح چهار تأکید کرد و افزود: فقه محوری عمود خیمه‌ی حوزه است و این امر نیازمند یک حرکت فقاهتی جامع است که مدرسه عالی سطح چهار، ایفاگر این مهم است و این امر تنها با برنامه‌ریزی و ساماندهی امکان‌پذیر است.

عاملی در ادامه بیان داشت: همان‌طور که پایه‌ها و سطوح دیگر تحت برنامه است، سطح چهار هم باید تحت برنامه باشد. به نظر کار خیلی خوبی انجام شده است؛ اول یک مدرسه تعریف شد و بعد باید برای آن برنامه‌ریزی بکنیم، همان‌طور که برای سطوح دیگر برنامه‌ریزی می‌کنیم و برای این سطح هم برنامه‌ریزی خوبی می‌کنیم و قرار است از نظرات خود اساتید استفاده بشود.

مدیر حوزه علمیه خراسان سپس اظهار کرد: باید برنامه جامعی که شامل مراحل مختلف دروس خارج، درس‌نامه‌هایی که باید وجود داشته باشد، تقریراتی که باید صورت بگیرد، آزمون‌های پیاپی که باید حتماً شکل بگیرد، تنظیم گردد. طلبه نباید رها شود و بعد از یک سال بگوییم بیایید و امتحان بدهید! معنایی ندارد اینکه طلبه را به حال خود رها کنیم و بعد از یک سال از او امتحان بگیریم.

ضرورت برگزاری آزمون جامع برای ورود طلاب به درس خارج

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر ضرورت برگزاری آزمونی جامع برای ورود طلاب سطح به درس خارج، آن را از برنامه‌های آتی قرارگاه فقاهت و مدرسه عالی سطح چهار خواند و این مهم را راهکاری مؤثر در جهت تقویت و ارتقاء و توانمندسازی کرسی‌های درس خارج و فقاهت دانست.

وی با اشاره به اهمیت فراوان قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان، افزود: تا زمانی که فعالیت درسی، فقاهتی، اصولی، رجالی، قرآنی، عقلانی در حوزه‌های علمیه برقرار است، قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری استمرار دارد و باید به‌طور جدی دنبال گردد.

در پایان حجت‌الاسلام عاملی سطح چهار حوزه را آبروی حوزه تلقی کرد و ابراز امیدواری و برنامه‌ریزی جامع و کامل، این سطح روزبه‌روز ارتقاء علمی و فقاهتی پیدا نماید و مؤثرتر از قبل بتواند ایفای نقش کند.

یادآوری می‌شود، در ابتدای جلسه، به ترتیب حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاشمی گنابادی، مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید علوی آزیز، معاون آموزش و دبیر قرارگاه‌های علمی، آموزشی حوزه علمیه خراسان و حجت‌الاسلام علیرضا نوروزی، مدیر مدرسه عالی سطح چهار و مسئول قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان، به ایراد سخنرانی و ارائه گزارش پرداختند.

اعضای حقیقی و حقوقی قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری

لازم به ذکر است، در پایان مراسم، احکام مسئول و اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان توسط آیت‌الله مروارید و مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان اعطا گردید.

بر این اساس حجج‌اسلام والمسلمین سید حسن تبادکانی، سید ‌هادی مرتضوی، سید مهدی نقیبی، سید محسن حسینی فقیه، شیخ مهدی زمانی، شیخ ابوالفضل عادلی‌نیا، شیخ حمید درایتی، شیخ مرتضی نوروزی، شیخ رضا حق‌پناه، شیخ محسن ملکی، شیخ حسن ‌هاشمی گنابادی و شیخ علیرضا نوروزی به‌عنوان اعضاء حقیقی این قرارگاه و همچنین معاون آموزش، معاون پژوهش، مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر و مسئول حوزه مدیریت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به‌عنوان اعضای حقوقی قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان منصوب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics