قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / حکومت و قانون / قضات به صدور مجازاتهای جایگزین حبس توجه کنند

قضات به صدور مجازاتهای جایگزین حبس توجه کنند

مهر: علی القاصی مهر عصر پنجشنبه در کارگاه آموزشی مجازات های جایگزین حبس با تاکید بر ضرورت توجه به این مجازاتها گفت: مجازاتهای جایگزین حبس ریشه در مبانی فقهی و دینی دارد به همین دلیل باید برای صدور احکام جرائم ساده از آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: برخی از مجازاتهای جایگزین حبس بازدارندگی را به همراه دارد زیرا باعث اجتماعی شدن فرد شده آن هم به دلیل اجرایی شدن محکومیت در جامعه است.

وی بر ضرورت همکاری نهادهای اجتماعی و آگاه سازی مردم برای اجرایی شدن این مجازاتها تاکید کرد و گفت: در قانون به این دسته از مجازاتها توجه شده به همین دلیل برای عملیاتی شدن آن باید تمامی دستگاه های اجتماعی از جمله مطبوعات همکاری کنند.

القاصی ادامه داد: افراد باید در دوره مراقبت مجرمانی که به مجازاتهای جایگزین حبس محکوم شده با مجریان حکم، همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مبانی و الزامات قانونی برای صدور این دسته از مجازاتها اظهار داشت: آثار و تبعات مربوط به مجازاتهای جایگزین حبس کمتر از زندانی شدن مجرم است و می تواند بازدارنده باشد.

رییس کل دادگستری فارس گفت: قضات باید در تعیین مجازات و همه جوانب را در نظر گرفته و از زندانی کردن افرادی که آثار جبران ناپذیری تحمل کیفر در زندان بر روی آنها و خانواده هایشان دارد، خودداری کنند.

القاصی ادامه داد: تحمل کیفر به طور مستقیم و غیر مستقیم خانواده زندانیان را در چرخه ارتکاب جرم قرار می دهد در حال حاضر نیز مجازاتهای حبس در سطح کشور وضعیت مطلوبی ندارد زیرا حدود یک هزار و ۴۰۰ عنوان مجرمانه بر اساس قوانین کیفری وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ مورد دارای مجازات است.

وی افزود: بر اساس آمار هر ۵۴ ثانیه یک نفر وارد زندان می شود و در حال حاضر تعداد زندانیان کشور سه برابر وضعیت واقعی زندانهاست که این آمار بسیار بالاست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics