قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / قم نمی‌تواند واتیکان باشد/ مرجعیت مرز خاصی ندارد/ نتیجه جدایی قم انزوای مرجعیت و حوزه خواهد بود
سعی حوزه‌‌‌ها روی پای خودشان بایستند و خودکفا شوند/ وابستگی به دولت‌‌‌ها مشکلات زیادی برای حوزه‌‌‌ها ایجاد می‌کند

آیت‌الله مکارم در واکنش به ایده «کشور قم» تصریح کرد:

قم نمی‌تواند واتیکان باشد/ مرجعیت مرز خاصی ندارد/ نتیجه جدایی قم انزوای مرجعیت و حوزه خواهد بود

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی حواشی درباره مستقل شدن قم و با بیان این که قم واتیکان نیست، نتیجه اجرای این طرح را انزوای مرجعیت و حوزه‌‌های علمیه دانست.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجداعظم قم برگزار شد، با اشاره به برخی حواشی درباره مستقل شدن قم و با بیان این که قم واتیکان نیست، گفت: در زمان شاه هنگامى که بحث‌هاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع مى‌گذاریم و آن را به رسمیت مى‌شناسیم.

ایشان افزود: گفتند قم را مستقل می‌دانیم تا براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل بوده و نماینده به تمام کشورهاى جهان بفرستد اما هدف آن‌ها چه بود؟ هدف این بود که مرجعیت و حوزه را به کلى منزوى کنند از این رو این پیشنهاد شدیداً از سوی علما و بزرگان رد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آثار و تبعات ایت تصمیم اظهار داشت: اگر چنین چیزى صورت مى‌گرفت یعنی که علما و مراجع، حق ندارند درباره ایران نظرى دهند، زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلى ایران است. آنها نمى‌توانند از افراد حوزه کسی را به مجلس بفرستند یا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت کنند، چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند نه کشور ایران.

معظم له ادامه داد: همچنین ائمه جمعه، مسؤولان سیاسى عقیدتى، قضات و اساتید دانشگاه هیچ کدام نمى‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، چون جزء کشور ایران نبودند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشت: با این وجود اگر مردم قم مى‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمى‌توانستند از آب و برق و گاز سراسرى نمى‌توانند استفاده کنند چون یک کشور بیگانه‌اند.

ایشان پیشنهاد استقلال قم را پیشنهادی خطرناک دانست و عنوان کرد: متأسفانه اخیراً زمزمه این سخن از سوى بعضى شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم بلکه آن را صرفاً ناآگاهى می‌دانیم اما در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

این مرجع تقلید نقش مرجعیت در اسلام را بسیار تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: ما برخلاف این‌گونه حرف‌ها مى‌گوییم مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و مى‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند.

معظم له اضافه کرد: هنگامى که به ما مى‌گفتند چرا در امر بحرین و سوریه و یمن دخالت مى‌کنید مى‌گفتیم مرجعیت مرز خاصى ندارد، مقلدان ما در تمام این کشورها هستند و ما حق داریم مصالح آن‌ها را تذکر دهیم و در نگرانى‌هاى آنها نگران باشیم. این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا؟

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که بارها به مسؤولان تذکر دادیم که به قم به عنوان یک شهر معمولی نگاه نکنند، گفت: این شهر مقدس تعلق به تمام جهان اسلام دارد، آبروى آن آبروى جهان تشیع است. در سال ۱۵ میلیون نفر به زیارت کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد جمکران مى‌آیند.

این مرجع تقلید همچنین افزود: حوزه علمیه قم که به تمام شهرهاى داخل کشور و مناطق زیادى از خارج کشور عالم و مبلغ مى‌فرستد در جهان اسلام از نظر جمعیت و کیفیت بى‌نظیر است؛ باید به این امور توجه داشت و ان شاء الله این مرکز اسلامى و شیعى همیشه آبرومند باشد نه این که یک کشور مستقل مانند واتیکان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics