قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ماهیه الحکم و الحق و المائز بینهما
ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما

تازه‌های نشر؛

ماهیه الحکم و الحق و المائز بینهما

کتاب «ماهیه الحکم و الحق و المائز بینهما» اثر حجت‌الاسلام سید شمس‌الدین حسینی‌کیا، محقق و مدرس حوزه علمیه قم و دکتری فقه سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع)، در ۲۵۷ صفحه به زبان عربی، توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری، روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، هرکس اندک آشنایی با مباحث فقه و اصول داشته باشد، تأیید می‌کند که نقطه‌ی کانونی در این دو علم که سایر مباحث، پیرامون آن شکل گرفته‌اند، موضوع «حکم شرعی» است. از دیگر سو، یکی دیگر از موضوعات پرکاربرد و پربسامد در مباحث فقه، حقوق، علوم سیاسی و..، بحث از مفهوم «حق» و شاخصه‌های آن است. نزدیکی و بلکه آمیختگی مباحث مربوط به «حکم» و «حق» در بسیاری از مسائل علم فقه، حقوق، علوم سیاسی و.. باعث بروز اشتباهاتی شده است. تمام این‌ها در حالی است که در طول تاریخ فقه و اصول و در هیچ جای این دو علم، به شکل مستقل و کاربردی به این دو موضوع پرداخته نشده است.

نگارنده اثر بر آن شده تا ضمن تبیین دقیق و علمی ماهیت «حکم» و «حق»، مراحل حکم، انواع آن و… به تبیین و توضیح شباهت‌ها و تمایزات میان این دو مفهوم، به شکل کاربردی بپردازد تا پژوهش‌گر این عرصه بتواند با در دست داشتن معیارهایی علمی و عملی به تمایز و افتراق میان حکم و حق در مصادیق مشکوک بپردازد.

اثر حاضر از سه باب تشکیل شده است، نویسنده پس از بیان مباحث مقدماتی، باب اول را تحت عنوان «ماهیت حکم» آغاز و در آن به تعریف، مراتب حکم و اقسام آن به صورت محوری می‌پردازد و ریز مسائلی را ذیل آن رصد می‌کند.

باب دوم تحت عنوان «ماهیت حق» پیگیری می‌شود و در آن از تعریف و مقتضیات حق سخن گفته می‌شود و نیز باب سوم تحت عنوان «تمایز حق از حکم» از «ممیزات حکمی» و «ممیزات قولی» این دو ماهیت در دو مقام مستقل سخن می‌گوید و در ادامه به حکم شک بین حکم و حق می‌پردازد و در پایان نویسنده به تطبیقات فقهی این مسئله توجه دارد.

بر اساس آنچه در این کتاب آمده است، مرجع تشخیص مفهوم «حق» عرف است. عرف هم یکی از مقومات حق را قابلیت اسقاط می‌داند به خلاف تکلیف که قابلیت اسقاط ندارد. در نتیجه یک موضوع نسبت به یک شخص، نمی‌تواند در مقام عمل هم حق باشد هم تکلیف، چرا که یک موضوع نمی‌تواند نسبت به شخص واحد هم قابل اسقاط باشد و هم نباشد وگرنه اجتماع نقیضین پیش می‌آید.

لازم به ذکر است، نگاه مستقل و تفصیلی به مباحث مربوط به حکم و حق و استفاده از مبانی و استدلال‌های واضح و آشکار، به همراه کاربردی بودن آن، از نوآوری‌ها و ویژگی‌های بارز این کتاب محسوب می‌شود.

علاقه‌مندان برای خرید آنلاین و ارسال کتاب «ماهیه الحکم و الحق و المائز بینهما» اثر سید شمس‌الدین حسینی‌کیا، با قیمت ۲۰۰ هزار تومان می‌توانند از (اینجا) با تخفیف ویژه اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics