قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مباحثات نو در اجتهاد طراز با سلسله نشست‌های «مناط»
مباحثات نو در اجتهاد طراز با سلسله نشست‌های «مناط»

فراخوان؛

مباحثات نو در اجتهاد طراز با سلسله نشست‌های «مناط»

«مناط» سلسله نشست‌های تخصصی است که به بررسی مسائل نوپدید فقهی- اصولی در حیطه چالش‌های کشور در گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازد. این جهاد علمی، تلاشی برای افزایش شناخت محیط روحانیت انقلابی از نیازهای موجود و روش پاسخ به‌ آنها می‌باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، از زمان محقق حلی که اصطلاح تنقیح مناط بصورت مصرح مطرح و به کار بسته شده تا کنون، این روش در کانون توجه فقهای شیعه قرار داشته بطوری که شاید بتوان کشف علت و مناط احکام را مهمترین دغدغه یک فقیه در طول فعالیت علمی او دانست.

فقیه با یافتن علت حکم نه تنها توسعه‌ای در دایره احکام محقق‌ می‌کند و حل مسائل جدید را ممکن می‌سازد، بلکه توانسته تقرّبی نسبت به حقیقت لوح محفوظ ایجاد کند. این تقرب فارق از تعالی بخشیدن به او و ارتقاء جامعه فقهی، منطق شریعت و ارتباطات احکام را آشکارتر کرده و باب جدیدی را برای حل عده‌ای از مسائل که بی‌پاسخ مانده و یا حتی اشعاری درباره آنها وجود نداشته باز می‌کند.

در دوران حاضر امور مبتلا به مرتبط با فقه و اصول خصوصاً فقه نظامات اداره کشور در حال تزاید و پیچیدگی روزافزون است. بدیهی است فقه نظامات از دو جهت به صورت مضاعفی مهم و بغرنج‌ می‌شود؛ اول ابهام، سعه موضوعات این حوزه و احیاناً مستحدثه بودن اداره کشور و احتیاج مبرم جامعه و حاکمیت؛ دوم اهمیت یافتن‌ حل آنها به دلیل وضعیت تاریخی که شیعه در دوران کنونی در آن به سر می‌برد.

با این مقدمه می‌توان گفت یافتن ملاکات احکام و تدارک کردن مقدمات و ملزومات کشف آن و همچنین تبدیل ملاکات ظنی به مرادات قطعی و حجت، به اتکاء قواعد استنباط فقه جواهری جهت استفاده در نظامات حکومت دینی می‌تواند به عنوان مهمترین ماموریت نهاد مقدس فقاهت شیعی در عصر حاضر قلمداد شود.

«بیانیه گام دوم انقلاب» به عنوان نقشه راه کلی نظام اسلام در چله دوم انقلاب مقدس اسلامی، چارچوبی را برای پرداختن به چالش‌های موجود پیش روی نهاد فقاهت قرار می‌دهد که با عنایت به آن می‌توان نقش خود را در این عرصه بخوبی ایفا کند.

«مناط» سلسله نشست‌های تخصصی است که به بررسی مسائل نوپدید فقهی- اصولی در حیطه چالش‌های کشور در گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازد. این جهاد علمی، تلاشی برای افزایش شناخت محیط روحانیت انقلابی از نیازهای موجود و روش پاسخ به‌ آنها می‌باشد.

هدف از این محفل علمی روزآوری تراث سترگ حوزه در کنار آشنایی با رویکرد فقه جواهری و همچنین یافته‌های علمی روز در ضمن استفاده از تجربیات و نظریات اساتید صاحب‌نظر می‌باشد.

امید است که به فضل الهی و عنایت حضرت ولی عصر (عج) این تلاش‌ها مقدمه و زمینه‌ای برای حل جمعی مسئله‌های فقهی و اصولی موجود در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی در دوران کنونی باشد.

بنابر گزارش دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این نشست‌ها با همت دارالعلم امام حسن (علیه السلام) و در دو قالب جلسات اساتید و جلسات طلاب برگزار‌ می‌شود که برنامه‌ها از سوی دبیرخانه اطلاع رسانی می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics