قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / تازه های نشر فقهی و اصولی / مبانی فقهی و حقوقی اجرت‌المثل خانه‌داری و بررسی وظایف شرعی زوجه در فقه

مبانی فقهی و حقوقی اجرت‌المثل خانه‌داری و بررسی وظایف شرعی زوجه در فقه

نویسنده(گان): کبری پورعبدالله ؛ فاطمه سرخ حصاری

نشریه: فقه و حقوق خانواده (ندای صادق)

شماره: دوره ۲۰، شماره ۶۳، زمستان ۱۳۹۴

دانلود: کلیک کنید.

چکیده:

حکومت اخلاق در خانواده اصلی بنیادین است و محوری­ترین موضوع نهاد خانواده را تشکیل می­ دهد. خدمت همسر یا مادر، انگیزه­ای جز مهربانی و فداکاری ندارد و صحبت از حق­ الزحمه درباره این تکالیف اخلاقی نارواست، ولی اگر بخواهم از جنبه حقوقی به بحث بپردازیم با سؤالاتی مواجه خواهم شد که این تحقیق در صدد پاسخ به آن است:
مبانی فقه و حقوقی مطالبه اجرت­ المثل ایام ­زوجیت چیست؟ ابهام­ها و اجمال­های موجود در قوانین و مقررات ایران در رابطه با شرایط تعلق اجرت­ المثل چیست؟ در رابطه با اجرت ­المثل ابهاماتی مانند: انجام چه کارهایی شرعاً وظیفه زن است؟ اصل اولی در مورد قصد تبرع چیست؟ منظور از تخلف از وظایف همسرداری که مانع مطالبه حق‏ الزحمه است چه است مطرح است.
مبنای فقه اجرت­ المثل ایام زوجیت، قاعده احترام مال و عمل مسلم است. همچنین ماده۳۳۶ قانون مدنی و تبصره آن، بند الف تبصره۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق(مصوب ۱۳۷۱) و ماده۲۹ قانون حمایت خانواده(مصوب۱۳۹۱) مبانی حقوقی این نهاد مالی است. بررسی­ها در رابطه با وظایف زوجیت نشان می ­دهد اکثر فقها زن را موظف به تمکین خاص دانسته ­اند. همچنین در مورد کارهای زن در خانه توسل به اصل عدم تبرع دارای اشکالاتی است که استناد به این اصل را با مشکل روبه ­رو می­ نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics