قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مبانی و موضوعات حرمت ابدیه نکاح از منظر فقه فریقین
مبانی و موضوعات حرمت ابدیه نكاح از منظر فقه فریقین

گزارش جلسه دفاعیه رساله سطح چهارحوزه علمیه خراسان؛

مبانی و موضوعات حرمت ابدیه نکاح از منظر فقه فریقین

این رساله پس از طرح کلیات، حرمت ابدی نکاح به سبب قرابت، حرمت ابدی نکاح به سبب عقد نکاح، حرمت ابدی نکاح به سبب انحلال نکاح و حرمت ابدی نکاح به سبب وطی در پنج فصل به نگارش در آمده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، سومین رساله سطح چهار حوزه علمیه خراسان، توسط حجت‌الاسلام مصطفی رفسنجانی با موضوع «مبانی و موضوعات حرمت ابدیه نکاح از منظر فقه فریقین» هفته گذشته و با حضور جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه خراسان دفاع شد.

طلبه سطح چهار حوزه علمیه خراسان با توجه به اینکه، شارع مقدس محدودیت‌ها و موانعی برای ازدواج با حکمت‌هایی از قبیل حفظ ارزش‌های انسانی و حرمت‌های خانوادگی و در برخی موارد توبیخ و تنبیه مکلّف را قرار داده است، موضوع رساله را انتخاب کرده است.

وی در این رساله به موضوعاتی از قبیل موانع دایمی ‌ازدواج کدام‌اند، ادله و مبانی موضوعات حرمت ابدی از حیث اعتبار و حجیت چگونه‌اند و مشترکات و افتراقات این موضوعات بین مذاهب خمسه را مورد بررسی قرار داده است.

مصطفی رفسنجانی در طول یکسال توانست با استفاده بیش از ۲۳۰ منبع از منابع غنی فارسی و عربی در مبحث فقه و در ارتباط با موضوع پایان نامه، از جمله الفقه على المذاهب الأربعه، مختلف الشیعه فی أحکام الشریعه (علامه حلی)، المبسوط (سرخسی)، کتاب نکاح (زنجانى)، الخلاف (شیخ طوسى)، الفقه على المذاهب الخمسه (مغنیه) و موسوعه (آیت الله خوئی) بهره برد و رساله خود را با موفقیت تدوین کند.

این رساله پس از طرح کلیات، حرمت ابدی نکاح به سبب قرابت، حرمت ابدی نکاح به سبب عقد نکاح، حرمت ابدی نکاح به سبب انحلال نکاح و حرمت ابدی نکاح به سبب وطی در پنج فصل به نگارش در آمده است.

تدوینگر این رساله در ادامه با توجه به چهار فصل اصلی تحقیق و نتایج بدست آمده اظهار کرد: با توجه به اهمیت امر ازدواج و تشکیل خانواده، شارع مقدس قوانین خاص و ممتازی را در راستای رسیدن مکلفین به کمال و رشد حقیقی، جعل نموده است و رمز سعادت و خوشبختی آنان نیز پیروی از دستورات الهی است.

وی با بیان این که از قوانین ویژه و خاص پیرامون تشکیل خانواده، می‌توان به موانع یا اسباب تحریم نکاح نام برد که به دو دسته کلی، دائم و موقت تقسیم می‌شود، در ادامه افزود: اصل موضوع اسباب تحریم ابدی نکاح مورد اتفاق فقه فریقین می‌باشد و در مواردی از موضوعات حرمت ابدی، اتفاق نظر وجود دارد و در مواردی نیز اختلاف نه تنها در بین فقه شیعه وجود دارد بلکه در بین خود مذاهب اربعه نیز اختلاف می‌باشد.

رفسنجانی با تاکید بر اینکه، اکثر فقهای امامیه مانعیتی که حرمت مصاهره‌ای به سبب زنا، لواط و وطی به شبهه ایجاد می‌شود را نسبت به قبل از ازدواج می‌دانند و بعد از عقد، به سبب این اعمال، نشر حرمت پیش نمی‌آید، ادامه داد: از حکمت‌های حرمت ابدی نکاح، می‌توان از تنبیه و توبیخ مکلف در برخی از اسباب، هم چون زنا و لواط و ازدواج در عده در فرض علم به حرمت، نام برد.

بنابرگزارش حوزه علمیه خراسان، این پایان نامه که با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن جهانگیری و مشاوره حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد قبولی، تدوین شده بود، با داوری حجج‌الاسلام محمد مروارید و محمدحسن ربانی بیرجندی، در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics