قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مبنای حجیت نظرات فقیه کاشفیّت از حکم شارع مقدس است
دارالفتوای مصر عضویت در جماعت اخوان را حرام می‌داند

مفتی مصر:

مبنای حجیت نظرات فقیه کاشفیّت از حکم شارع مقدس است

 مفتی مصر با انتقاد از بدعت نامیدن ترویج مذاهب تاکید کرد که مبنای حجیت نظرات فقیه کاشفیّت آن از حکم شارع مقدس است.

به گزارش شبکه اجتهاد، شوقی علام مفتی مصر در برنامه «همراه با مفتی» در پاسخ به شبهه برخی پیرامون لزوم رهایی بشریت از احکام مذاهب فقهی تاکید کرد که فتوای مجتهدان به دلیل کاشفیّت از احکام الهی حجت است.

شیخ علام گفت: عقلا اقوال و نظر مجتهدان را به دلیل کاشفیّت آنها از احکام شرعی و نظر شارع مقدس و مستند به ادله شرعی معتبر حجت می‌دانند و بر همین مبنا نیز مردم باید به فتوای مجتهدان عمل کنند. فقیه با بررسی دلالت‌ها و تلاش برای فهم دقیق نصوص و با رعایت ضوابط شرعی در هر مسأله‌ای فتوا صادر می‌کند.

وی افزود: مبلّغان و ترویج دهندگان بی‌دینی با یک استدلال ناتمام یعنی «نبود مذاهب در زمان پیامبر اکرم (ص) و سه قرن پس از رحلت ایشان» مدعی بدعت بودن مذاهب اسلامی هستند؛ مذاهبی که به عقیده آنان مردم را از کتاب و سنت دور و آنان را به دامن برداشت‌های بشری انداخته است.

مفتی مصر خاطر نشان کرد: مذاهب فقهی تمام تلاش خود را برای فهم نصوص شرعی به کار گرفته و مستند به ادلّه شرعی فتوایی صادر می‌کنند و این فتواها برخاسته از هوا و هوس‌ها و تمنیّات نفسانی نیست.

عالم اهل سنت مصر با اشاره به تلاش علما در مقابله فکری با صاحبان اندیشه بدعت بودن مذاهب فقهی ادامه داد: علمایی مانند علامه زاهد کوثری و یا شیخ محمد سعید البوطی در کتاب «لامذهبی؛ خطرناک‌ترین بدعت تهدید کننده شریعت اسلامی» و نیز شیخ سامی النشار و بسیاری از علمای دیگر به تفصیل ادلّه این جریان فکری را نقد و بررسی کردند.

شیخ علام اظهار داشت: سلسله علما و امامان مذاهب اربعه اهل سنت به صحابه رسول گرامی اسلام (ص) رسیده و سنت فقهی و میراث مذهبی اهل سنت مطابق با منهج نبوی است. اتصال سلسله راویان حدیث به صحابه هرگونه شبهه و تردیدی پیرامون بدعت بودن و یا دوری آموزه‌های آنان از کتاب و سنت را رد می‌کند.

بنابر گزارش رسا، مفتی مصر در پایان تصریح کرد: در اثر اجتهاد علما در طول تاریخ، احکام فقهی به انسان امروزی رسیده و کسی حق ندارد بگوید که تبعیت از مذاهب فقهی به معنای خروج از مسیر صحیح دین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics