قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «محور مقاومت» در دیدار مرجعیت دینی نجف با پاپ/ ماجد الشویلی
«محور مقاومت» در دیدار مرجعیت دینی نجف با پاپ/ ماجد الشویلی

یادداشت؛

«محور مقاومت» در دیدار مرجعیت دینی نجف با پاپ/ ماجد الشویلی

شبکه اجتهاد: درست است که کلمه مقاومت به طور صریح در دیدار مرجعیت دینی نجف با پاپ طبق رسانه‌هایی که این اتفاق را پوشش دادند یا بیانیه ای که از طرف دفتر آیت‌الله سیستانی اعزه الله صادر شد، بیان نشده بود اما تأکید مرجعیت اعلای عراق به پاپ درخصوص این که فلسطین اشغال شده است و ملت آن تحت آزار و اذیت می‌باشند، به خودی خود مشروعیت بخش مقاومتی که تا آزادسازی فلسطین ادامه دارد، می‌باشد.

پس مقاومت در این جا و در این مورد همان حق شرعی است که ادیان آسمانی و نیز همان حق قانونی است که معاهدات و پیمان نامه‌های بین المللی متضمن آن شده و آن را تضمین کرده‌اند.

اما معانی دیگری نیز وجود داشت که اشاراتی که آیت‌الله سیستانی به قضیه فلسطین داشتند، متضمن آن بود و نگارنده این معانی را شایسته بحث و تأمل می‌بیند و این معانی عبارت‌اند از:

یک: آرمان فلسطین همچنان آرمان مرکزی امت اسلامی است و برادری و صلح و دوری از خشونت و افراط گرایی تا زمانی که فلسطین اشغال شده باشد، معنایی ندارد.

دو: درخصوص موضع گیری برای فلسطین حوزه نجف با حوزه قم در یک سر انگشتی با یکدیگر اختلاف ندارند.

سه: مقاومت یک دستورکار ایرانی آنطور که برخی‌ها می‌خواهند برای افکار عمومی عراق و دنیا به تصویر بکشند، نیست بلکه مقاومت عبارت از اراده یک امت و عزم یک ملت است که از ذلت و خواری و تسلیم برای اشغالگران و مستکبران بیزار می‌باشند.

چهار: موضع آیت‌الله سیستانی نسبت به قضیه فلسطین این موضوع را به گونه‌ای که جای هیچ شکی را به جای نگذارد، تبیین کرد که موضع تمامی اتباع اهل بیت پیامبر علیهم السلام نسبت به این قضیه و این آرمان، یک موضع اصولی و یگانه و غیر قابل تغییر است.

پنج: چه بسا پاپ برای خود آرزو داشت تا از مرجعیت دینی عراق امضای یک سند “برادری انسانی” را بهره ببرد تا از این طریق میان شیعیان ایران و عراق تفرق و شکاف در وحدت را ایجاد کند درحالیکه خود خشت و قطعه اساسی در پروژه ابراهیمی جدید باشد چرا که تا زمانیکه در میان شیعیان عراق و ایران از نظر موضع، تفرقه ایجاد نشود برای طرح‌های خبیثانه غرب موفقیتی ثبت نخواهد شد.

شایان ذکر است که پاپ سند برادری انسانی و بشر دوستانه را میان خود و شیخ الازهر، احمد الطیب، در اجلاسیه ای که هر دوی آنان را در ابوظبی به دور خود جمع کرد، امضا کرده بود اما درخصوص این هدف از دیدار خود با مرجعیت اعلای عراق دست خالی بازگشت زیرا برادری انسانی و بشر دوستانه درحالیکه مقدسات اشغال شده است و ملت‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و مورد ستم می‌باشند، محقق نمی‌شود.

شش: فحوای کلام آیت‌الله سیستانی بر ضرورت این که پاپ نقشی عملی برای ایجاد صلح برعهده گیرد، متمرکز بود و اسناد داده می‌شد و بر این متمرکز بود که پاپ فقط به برگزاری مراسم‌های مذهبی دعا و نیایش برای دوری از خشونت و افراط گرایی اکتفا نکند.

هفت: موضع مرجعیت دینی عراق نسبت به فلسطین باعث خالی شدن پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از محتوای خود شد و بیان کرد که نظام‌های رسمی عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده اند نمی‌توانند نظرات ملت‌های مسلمان را مصادره کرده یا اراده مخالف امت اسلامی با رژیم صهیونیستی غاصب را با مواضع سیاسی خود محدود کنند.

هشت: پس از بیان موضع مرجعیت دینی نجف نسبت به فلسطین پس برای دولت فعلی یا دولت پس از آن دیگر سخت است که به وارد شدن در پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی فکر کنند.

نُه: به طور قطع آیت‌الله سیستانی مرجع دینی عراق با موضع خویش باعث تقویت موضع محور مقاومت در عموم این محور و در داخل عراق به طور مشخص شدند.

ده: کلام آیت‌الله سیستانی روشن کرد که امنیت منطقه تجزیه ناپذیر و غیر قابل جدایی از یکدیگر می‌باشد و رهبران معنوی نیز تأثیرشان از چارچوب‌های جغرافیایی و سیاسی فرا تر می‌باشد./ تحولات عراق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics