قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مراجع تقلید به تولیت آستان قدس رضوی چه گفتند؟
مراجع به تولیت آستان قدس رضوی چه گفتند؟

گزارش؛

مراجع تقلید به تولیت آستان قدس رضوی چه گفتند؟

شاخص شدن شهر امام رضا (ع) از حیث مباحث فرهنگی، تاریخ درخشان و احیای مجدد جایگاه حوزه علمیه مشهد؛ لزوم تقویت و ارتباط حوزه مشهد با قم، تسهیل زیارت بی‌دغدغه زوار، لزوم توجه به استعدادیابی و تربیت سخنوران توانمند در حوزه تبلیغ دین، رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد و نیز حساسیت علما و حوزه‌های علمیه نسبت به جریانات جهان اسلام؛ از جمله محورهای گفتگوی تولیت آستان قدس رضوی با مراجع معظم بود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی روز پنجشنبه ٢٠ آبان در سفر خود به قم با حضور در بیوت مراجع عظام تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی، علوی گرگانی و صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها موضوعاتی همچون رسیدگی به مسائل فرهنگی حاشیه شهر مشهد، توجه به استعدادیابی و تربیت سخنوران توانمند در حوزه تبلیغ دین، احیای جایگاه علمی حوزه علمیه مشهد و فعالیت‌های فرهنگی حرم مطهر و خدمت رسانی به زائران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

براساس این گزارش؛ در این دیدارها تولیت آستان قدس گزارشی از اقدامات این نهاد در حوزه‌های فرهنگی، علمی، خدمت رسانی به زائران و نیازمندان به ویژه در ایام شیوع کرونا ارائه کرد و مراجع عظام تقلید نیز از آستان قدس رضوی به سبب فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه شهر مشهد، اقدامات علمی و خدمت رسانی به زائران و نیازمندان تقدیر و تشکر کردند.

شهر امام رضا (ع) از حیث مباحث فرهنگی باید شاخص باشد

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: مشهد شهر امام رضا (ع) است و باید نسبت به رفع مشکلات این شهر به ویژه در حاشیه شهر و فعالیت‌های فرهنگی در آن مناطق توجه جدی شود. در فعالیت‌های ساماندهی حاشیه شهر مشهد در کنار فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی باید مباحث فرهنگی نیز مورد توجه قرار بگیرد، توجه به مباحث فرهنگی یکی از اصلی ترین نیازهای مردم در حاشیه شهر مشهد است؛ شهر امام رضا (ع) باید از حیث مباحث فرهنگی شاخص باشد.

مشهد از حیث علمی و تاریخی ظرفیت تبدیل شدن به مرکزی توانمند برای تربیت علما و فقهای تأثیرگذار و شاخص را دارد، اما تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی، وجود عنصر علاقه و استفاده از امکانات مناسب است.

با توجه به سابقه درخشان حوزه علمیه مشهد در دروس ادبیات عرب و تفسیر قرآن کریم، برنامه‌ریزی برای احیای مجدد این جایگاه و شکوفایی استعدادها لازم است؛ در گذشته علمای بسیار بزرگ و مدرسین نامداری در حوزه علمیه مشهد حضور داشته‌اند.

سابقه درخشان اساتید حوزه علمیه مشهد از حیث جهات عرفانی قابل توجه بوده است، استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوب علمی در مشهد وجود دارد و این شهر از طلاب و اساتید توانمندی برخوردار است که باید کمک شود تا شناسایی و زمینه شکوفایی آنها فراهم شود.

اقدامات آستان قدس در خدمت رسانی به زائران، فعالیت‌های دهه آخر صفر و اقدامات فرهنگی این نهاد در حاشیه شهر مشهد و روحیه و انگیزه تولیت آستان قدس رضوی در خدمت رسانی به زائران، ایجاد تحول علمی در مشهد و توجه ویژه به مشکلات حاشیه شهر مشهد قابل ستودن است.

ارتباط حوزه مشهد با قم تقویت شود

آیت‌الله حسین نوری همدانی: بحمدلله با اقدامات موثر شما با رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی شاهد حضور مستمر زئران در حرم مطهر رضوی بودیم که این اقدام بسیار قابل تقدیر‌ می‌باشد. خدمت رسانی به زائران بسیار مهم است و باید از تمامی ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده شود تا زائران به بهترین شکل ممکن از فضای ملکوتی آستان قدس رضوی بهرمند شوند.

مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از گذشته‌های دور یکی از مراکز نشر معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده و هست، لذا لازم است که ارتباط حوزه علمیه مشهد با قم تقویت شود و باید با استعدادیابی و بها دادن به طلاب مستعد شاهد باشیم ظرفیت‌های حوزه علمیه مشهد نیز همانند ظرفیت‌های حوزه علمیه قم شکوفا شود. امروز باید میان علمای حوزه‌های علمیه قم و مشهد ارتباط بیشتر ایجاد شود.

حساسیت علما و حوزه‌های علمیه نسبت به جریانات جهان اسلام را ضروری است؛ اتفاقات اخیر در سودان و جریان بحرین و اخیرا هم افغانستان تأسف بار است و مطمئن هستیم استکبار و صهیونسم و عربستان طراح و اجرا کننده آن هستند.

نقشه‌های استکبار جهانی علیه مسلمانان و طرح تجمیع ادیان ابراهیمی برای خارج کردن بیت المقدس از دست مسلمانان محکوم است؛ قدس پاره تن جهان اسلام و متعلق به همه مسلمانان است.

ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای تولیت آستان قدس رضوی، امیدواریم با بر طرف شدن این بیماری منحوس شاهد تشرف بدون محدودیت زائران حرم مقدس رضوی باشیم و بنده نیز توفیق زیارت حرم مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را پیدا کنم.

حوزه علمیه مشهد جایگاه خود را پیدا کند

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: ضمن قدردانی از توجه و خدمت‌رسانی‌های آستان قدس رضوی، نسبت به جایگاه علمی مشهد به واسطه وجود مرقد شریف عالم آل محمد(ص)؛ باید با مدیریت صحیح و همت بلند از همه ظرفیت‌ها برای آن که حوزه علمیه مشهد جایگاه خود را پیدا کند، استفاده کرد.

در گذشته عالمان و مشاهیر علمی بزرگی در حوزه مشهد تربیت شدند که آثار ارزشمندی از آن‌ها به یادگار مانده است؛ همچنین لازم است مشاهیر مدفون در حرم مطهر معرفی شوند. همچنین، حفظ وحدت آحاد جامعه اسلامی و مسلمانان برای مقابله با حربه‌های استکبار جهانی ضرورت دارد.

لزوم توجه به استعدادیابی و تربیت سخنوران توانمند در حوزه تبلیغ دین

آیت‌الله جعفر سبحانی: در حوزه خطابه و نطق با کمبود افراد برجسته مواجه هستیم. در طول تاریخ نطق و خطابه در مشهد بسیار قوی بوده است و خداوند منان به اهل خراسان چنین استعدادی را داده که از حیث بیان فوق العاده هستند، امروز کشور از نظر بیان، خطابه و خطیب دچار کمبود است که آستان قدس رضوی می‌تواند نقش محوری داشته باشد.

ارتقای خطابه، استعدادسنجی و تربیت سخنوران توانمند ضروری است؛ امروز نیازمند افرادی هستیم که از فن خطابه برخوردار باشند و بتوانند آموخته‌ها و اندوخته‌های دینی خود را به طور مؤثر و نافذ به مخاطبان منتقل و آنها را اقناع کنند.

نباید از کارکرد فرهنگی منبر و خطابه و قدرت ارتباطی و تأثیرگذاری آن در حرم مطهر رضوی غفلت شود. همچنین نشبت به مسائل و مشکلات مردم حاشیه شهر، توجه به مسائل فرهنگی در آن مناطق؛ دستگاه‌های تبلیغی باید نسبت به اعزام مبلغ به مناطق محروم و کم برخوردار اهتمام لازم را داشته باشند.

شرایط زیارت بی‌دغدغه زوار را فراهم نمایید

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی: خدمت به زائران امام هشتم در بخش‌های مختلف توفیقی ارزشمند برای خدام آن حضرت است. وجود مبارک امام رضا (ع) نعمتی بزرگ برای ایران اسلامی است که باید شکرگذار آن بود و رضایت حضرت را در نظر گرفت.

امیدواریم خداوند متعال به همه خادمان حضرت ثامن الحجج همت و عزمی قوی دهد تا بتوانند در راه خدمت به زائران قدم بردارند و شرایط را برای زیارت بی دغدغه زوار فراهم کنند.

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در این دیدارها گزارشی از اقدامات بازسازی و مرمت حرم مطهر در ایام محدودیت زیارت، استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها در تبلیغ دین به ویژه در دوران شیوع کرونا و فعالیت‌های علمی آستان قدس به ویژه در عرصه تربیت خطیب و سخنران، تسهیل زیارت و فعالیت‌های فرهنگی دهه آخر صفر و نیز اقدامات این نهاد در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه شهر مشهد ارائه کرد و گفت: اصلی ترین مأموریت و هویت آستان قدس را خدمت رسانی به زائران می‌دانیم و تمامی فعالیت‌های جانبی این آستان مقدس باید در راستای کمک به تحقق این مأموریت باشد.

یک دیدگاه

  1. سید علیرضا نقیبی

    کلمه مراجع را به تنهائی به کار بردن از نظر من وهنی خفیف و غیر مستقیم به جایگاه علمی مذهبی و اجتماعی مراجع معظم تقلید است .خصوصا که در نقطه مقابل تولیت آستان قدس رضوی را کامل گفته اید . در نوشتن و انتخاب تیتر دقت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics