قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اقتصاد و بازار / مردم تلقی درستی از بانکداری اسلامی دارند/ مسئولان فرافکنی نکنند
یوسفی، احمدعلی

مردم تلقی درستی از بانکداری اسلامی دارند/ مسئولان فرافکنی نکنند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر تلقی نادرست مردم از بانکداری اسلامی اظهار کرد: کسانی‌که چنین سخنانی را بر زبان می‌آورند سخنشان اشتباه است؛ چراکه چگونه ممکن است بعد از ۳۷ سال، مردمی که جزئی‌ترین مسائل سیاسی را درک کرده و در سر بزنگاه‌ها، راه درست خود را درک می‌کنند از بانکداری اسلامی درک درستی نداشته باشند.

ضعف مسئولان در معرفی بانکداری اسلامی به مردم
وی ادامه داد: مردم به طور دقیق مسائل مربوط به بانکداری اسلامی را درک می‌کنند و می‌دانند که بانکداری ایران به شیوه اسلامی عمل نمی‌کند و به اعتقاد بنده چنین سخنانی نامهربانی کردن به مردم و زیر سؤال بردن فهم آنان است.

یوسفی افزود: موضوع دیگر این است که چگونه این آقایان بعد از سه‌دهه و با وجود همه امکانات از قبیل رادیو، تلویزیون و سایر تریبون‌هایی که در اختیار دارند موفق نمی‌شوند بانکداری اسلامی را به مردم معرفی کنند.

لزوم معرفی بانکداری اسلامی از جانب بانک مرکزی
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: مردم به خوبی می‌دانند که ریشه و بنیان این بانکداری، اسلامی نیست و نمی‌تواند باشد؛ بنابراین این حرف از اساس اشتباه است و اگر هم مردم درک درستی از بانکداری اسلامی ندارند، بانک مرکزی با همه امکاناتی که در اختیار دارد در راستای معرفی بانکداری اسلامی به مردم گام بردارد.

وی ادامه داد: مردم واقعیات را مشاهده می‌کنند و این صحیح نیست که اعلام کنیم بانکداری ما تا این اندازه هم که مردم تصور می‌کنند دارای اشتباه و اقدامات غیرشرعی نیست.

راهکار تغییر تلقی مردم نسبت به بانکداری اسلامی
این پژوهشگر اقتصاد اسلامی تأکید کرد: این همه معوقات و فساد از درون همین سیستم بانکی ایجاد می‌شود و همین امر نشان می‌دهد بنیان این سیستم اشتباه است که چنین اتفاقاتی در درون آن رخ می‌دهد و مردم هم این وضعیت را مشاهده کرده و به خوبی درک می‌کنند.

یوسفی در پاسخ به پرسشی درباره لوازم تغییر تلقی مردم نسبت به بانکداری اسلامی تأکید کرد: برای تغییر تلقی مردم نسبت به بانکداری اسلامی لازم نیست آن را به مردم معرفی کنند بلکه بهتر آن است مسئولان درست عمل کنند تا مردم عمل آنان را مشاهده کنند وگرنه وقتی مردم بین عمل و گفتار آنان تفاوت قابل توجهی را مشاهده کنند دیگر چونه می‌توان اعلام کرد که تلقی مردم اشتباه است.

نگاه مسئولان به بانکداری اسلامی در کشور
وی در پاسخ به این پرسش که برداشت مردم چه ارتباطی با بانکداری اسلامی دارد؟ اظهار کرد: این موضوع ارتباطی با اصل موضوع بانکداری اسلامی ندارد بلکه مردم، بانکداری اسلامی را به صورت اسلامی و بانکداری غیراسلامی را به صورت غیراسلامی می‌فهمند و بانکداری کنونی هم صرفا بر روی کاغذ بانکداری غیرربوی است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان تأکید کرد: رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام می‌کنند باید کاری کنیم که بانک‌ها از رفتار ربوی به دور باشند و همین امر نشان می‌دهد که خود این افراد هم بانکداری کشور را اسلامی نمی‌دانند و وقتی رئیس‌جمهور اعلام می‌کند باید بانکی را تأسیس کنیم که کاملا اسلامی عمل کند بنابراین نباید اعلام کرد که مردم تلقی درستی از بانکداری اسلامی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics