قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مسئله‌ی حجاب؛ برخورد قضایی یا کار فرهنگی؟/ ابراهیم عزیزی
مسئله حجاب؛ برخورد قضایی یا کار فرهنگی؟/ ابراهیم عزیزی

دیدگاه و نظر؛

مسئله‌ی حجاب؛ برخورد قضایی یا کار فرهنگی؟/ ابراهیم عزیزی

اختصاصی شبکه اجتهاد: در روزهای اخیر کلیپی تأثربرانگیز از نارنجستان شیراز منتشر شد که گویا خانمی محجبه به چند خانم بی‌حجاب، تذکر داده اما مردی که همراه آنها بود به خانم محجبه حمله کرد و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داد.

میان دلسوزان انقلاب، نزاعی دامنه‌دار اما بی‌حاصل به پاست، که آیا کنترل بی‌حجابی با برخورد قضایی میسر است یا تلاش برای تاثیر فرهنگی بر بانوان ؟ یا هر دو؟ یا… لکن تجربه، ناکامی هر دو راهکار را عیان ساخته است.

از نظر نگارنده، دلسوزان دارند سرنا را از سر گشادش می‌دمند! چرا که منشأ اصلی بی‌حجابی، مردان ایرانی هستند نه زنان! و اختصاص هرگونه فعالیت فرهنگی یا قضایی به بانوان کم‌نتیجه و یا حتی بی‌اثر خواهد بود.

آنچه بانوان را در طول تاریخ محجب و عفیف نگه می‌داشت، پاسبانی مردان آنها – فارغ از هرگونه دین مذهب – بود نه اعمال قدرت از جانب حکومت. این پدیده را در جوامع سنتی براحتی می‌توان دید. از باب نمونه در مناطق سنتی عرب یا سیستان و بلوچستان، زنان – حتی در خانواده‌های غیر متدین – در ستر و عفاف هستند؛ چرا که مردان، بی‌حجابی زنانِ خود را مایه‌ی سرافکندگی می‌دانند؛ و حتی از کودکی قوامیّت را مشق می‌کنند.

بدخواهان نیز از دیرباز متوجه این نکته شده بود و زیرکانه نقطه ثقل فعالیت خود را بر غیرتِ مردان متمرکز نمود. صداوسیما و سینمای ما نیز در دام آنها افتاد. سالهاست که فیلم‌ها و سریالها به جد و به طنز، فضای زن سالاری را بر خانواده‌ها حاکم کردند و مرد خانواده را ضعیف و مطیع جلوه دادند که قدْر و قدرتی جز اطاعت و پر کردن جیب زن، ندارد. در رسانه‌ها، به روش‌های متنوع، غیرت مردان و مردان غیرتی را به باد استهزاء گرفتند. در فیلم‌های سینمایی، مرد غیرتی، مردی است بد اخلاق، معتاد، بی‌منطق و سربار خانواده و جامعه!

نتیجه‌ی این کار دشمن را به‌وضوح در کلیپ مذکور می‌توان دید. مرد بجای اینکه از بی‌حجابیِ زنان همراه خود شرم کند، سینه را سپر کرده و به زنی که تذکر داده شجاعانه! حمله ور می‌شود.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قضیه‌‌ای مشابه مسئله‌‌‌ی حجاب، مردان را مخاطب قرار دادند، نه زنان را: یَا أَهْلَ اَلْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَکُمْ یُدَافِعْنَ اَلرِّجَالَ فِی اَلطَّرِیقِ أَمَا تَسْتَحْیُونَ؟!

ای مردم عراق! به من خبر رسیده است که زنانِ شما در راه با مردان برخورد می‌کنند، آیا شرم نمی‌‏کنید؟! (بحار الأنوار، ج ۷۶، ص ۱۱۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics