قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامی‌های ۱۴۰۱
مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامی‌های 1401

گزارش؛

مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامی‌های ۱۴۰۱

بر اساس سناریو‌های آینده، جامعه ایران در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟ لایحه اخیر عفاف و حجاب چیست و چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟ پیامدهای رویکرد جرم‌انگارانه نسبت به عدم رعایت حجاب چیست؟ راهکارهای سیاستی به منظور حل مسئله حجاب و کاهش تبعات منفی آن شامل چه مواردی است؟

به گزارش خبرنگار اجتهاد، گروه بررسی‌های راهبردی میراث با هدف توسعه گفت‌وگو درباره مسئله حجاب در جامعه ایران، گزارش «مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامی‌های ۱۴۰۱»، مبتنی بر گزارش «آینده‌نگاری الزام به حجاب در افق ۱۴۱۱» و «نقد لایحه عفاف و حجاب» را منتشر کرد.

براساس این گزارش، باگذشت حدود یک سال از ناآرامی‌های پائیز ۱۴۰۱، مسئله حجاب در جامعه ایران همچنان پابرجا است و راه حل روشنی برای آن متصور نیست. در این یک سال شاهد اقدامات پراکنده‌ای از سوی حاکمیت و جامعه بوده‌ایم که بعضا تنش‌هایی را در این موضوع ایجاد کرده‌اند.

مهمترین و جدی‌ترین اقدامی که از سوی حاکمیت در این بازه مورد توجه بوده است تنظیم مجدد قوانین ناظر به حجاب است که در قالب لوایح پیشنهادی قوه قضائیه، دولت و کمیسیون قضایی حقوقی مجلس ارائه شده است.

بررسی آخرین لایحه پیشنهادی مبتنی بر اصل ۸۵ قانون اساسی، خارج از صحن اصلی مجلس و به صورت غیرعلنی توسط کمیسیون قضایی حقوقی انجام شده است. همچنان مشخص نیست که نتیجه این بررسی منجر به شکل‌گیری چه قوانینی در حوزه حجاب خواهد شد.

این گزارش که از سوی «گروه میراث» تنظیم شده است، شامل چهار بخش اصلی می‌باشد: بخش نخست با عنوان «در مسیر آینده» به بررسی وضعیت فعلی جامعه مبتنی بر سناریوهای طرح شده در گزارش «الزام به حجاب در افق ۱۴۱۱» می‌پردازد.

بخش دوم با عنوان «نقشه هوایی مسئله حجاب»، به پیامدهای رویکرد جرم‌انگارانه در مواجهه با عدم رعایت حجاب اختصاص دارد و این رویکرد را در دل تحولات، اجتماعی فرهنگی مانند: زوال پدرسالاری، فردگرایی، هویتی شدن بدن و.. بررسی و پیامدسنجی می‌کند.

بخش سوم گزارش با عنوان «ارزیابی لایحه عفاف و حجاب» به شرح و نقد آخرین نسخه لایحه پیشنهادی مجلس در موضوع عفاف و حجاب اختصاص دارد. سعی شده است نقد لایحه مبتنی بر ابعاد اجتماعی و فرهنگی و همین طور منظر حقوقی و فقهی انجام شود.

همچنین در بخش چهارم با عنوان «چه باید کرد؟» پیشنهادهای سیاستی به منظور حل موثر مسئله حجاب مطرح می‌گردد.

علاقه‌مندان برای دریافت این گزارش اینجا (کلیک) نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics