قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مسلمانان و جامعه جهانی مردم مظلوم افغانستان را تنها نگذارند/ شورای علمای شیعه افغانستان راه درست و عاقلانه‌ای در پیش گرفته است
مسلمانان و جامعه جهانی مردم مظلوم افغانستان را تنها نگذارند/ شورای علمای شیعه افغانستان راه درست و عاقلانه‌ای در پیش گرفته است

آیت‌الله سیستانی:

مسلمانان و جامعه جهانی مردم مظلوم افغانستان را تنها نگذارند/ شورای علمای شیعه افغانستان راه درست و عاقلانه‌ای در پیش گرفته است

آیت‌الله سیستانی در دیدار با هیئت شوراى علماى شیعه افغانستان با اشاره به مظالم گوناگونی که در این دوران بر همگان به ویژه بر بانوان این کشور روا می‌شود، تأکید نمود که عموم مسلمانان و جامعه جهانی وظیفه دارند مردم مظلوم افغانستان را در این شرایط دشوار تنها نگذارند و از هیچ کمکی در جهت کاهش رنج آنان دریغ نکنند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله سیدعلی سیستانی پیش از ظهر یکشنبه ۸/جمادی الثانی/۱۴۴۴هـ با هیئت عالی‌رتبه شورای علمای شیعه افغانستان دیدار کرد. این هیئت در دیدار اوضاع جاری کشور افغانستان و موضع شورای علما را بیان کردند و ضمن تشریح وجود فقر جانکاه در کشور، از کمک‌های ایشان به فقرای افغانستان، از جمله زلزله‌زدگان پکتیکا تشکر و قدردانی کردند و خواهان استمرار و تقویت این نوع کمک‌ها شدند.

براساس گزارش دفتر مرجعیت، آیت‌الله سیستانی پس استماع گزارش رئیس هیئت از اوضاع جاری کشور افغانستان و عملکرد شورا، ضمن ابراز تأسف فراوان و تأثر عمیق از رنج‌ها و محنت‌های بسیاری که ملت شریف افغانستان در چند دهه اخیر متحمل شده‌اند، با اشاره به مظالم گوناگونی که در این دوران بر همگان به ویژه بر بانوان این کشور روا می‌شود، تأکید نمود که عموم مسلمانان و جامعه جهانی وظیفه دارند مردم مظلوم افغانستان را در این شرایط دشوار تنها نگذارند و از هیچ کمکی در جهت کاهش رنج آنان دریغ نکنند.

ایشان با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت و همبستگی ملی و انسجام داخلی و رعایت زندگی مسالمت آمیز با همه اقوام و گروه‌ها و سفارش به پرهیز از هرگونه خشونت در ارتباط با حاکمان فعلی کشور، به شورا توصیه نمود در جهت پیگیری و احقاق حقوق مردم بزرگ افغانستان از هیچ کوششی کوتاهی ننمایند.

براساس گزارش آوا، آیت‌الله سیستانی در این ملاقات با بیان اینکه که راه درست و عاقلانه همین است که شورای علما در پیش گرفته است، توصیه کردند: در این شرایط ایجاب می‌کند که شیعیان راه محبت و مودت و مراوده را در پیش بگیرند و با حکومت کنونی افغانستان مشی مسالمت‌آمیز را اتخاذ کنند تا از این طریق بتوانند حقوق مردم را پیگیری نمایند.

همچنین معظم‌له در بخشی از سخنان، تحکیم اخوت اسلامی بین شیعه و سنی و ایجاد الفت و محبت بین پیروان مذاهب اسلامی در افغانستان مورد تأکید خاص قرار دادند.

ایشان در مورد مساعدت‌های مالی به فقرا وعده دادند که همچنان ادامه و تقویت نمایند و فرمودند که به وکلای خود سفارش کرده‌اند که به نیازمندان شیعه و سنی کمک کنند.

لازم به ذکر است، هیئت علمای شیعه افغانستانی پیش از سفر به نجف اشرف و دیدار با آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله محمد اسحاق فیاض، در ایران دیدارهای متعددی را با علمای حوزه علمیه قم (از جمله با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران) داشته‌اند.

چنانکه از مصاحبه سید حسین عالمی بلخی، عضو مجلس علمای شیعه افغانستان، برمی‌آید، این دیدارها به ابتکار مجلس علمای شیعه افغانستان و با توجه به انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد وضعیت کنونی افغانستان در خارج از کشور، به ویژه در بین مراجع شیعه در مشهد، قم و نجف اشرف، ترتیب داده شده است.

عالمی بلخی افزوده است که پیام اصلی علمای افغانستانی در این دیدارها توجیه رویکرد «خردمندانه، معتدل و به دور از افراط شورای علمای شیعه افغانستان در رابطه با رویدادهای جاری و وضعیت کنونی کشور» بوده که با همراهی و تایید تمامی علمای قم همراه شده است.

تأیید آیت‌الله سیستانی بر رویه معتدلانه مجلس علمای شیعه افغانستان در رویارویی با حکومت طالبان، از اهمیت بسیاری برخوردار است و نشان می‌دهد علمای افغانستان به خوبی توانسته‌اند در طی این دیدارها، علمای قم و نجف را با مشی مسالمت‌آمیز خود همراه ساخته و رویکردهایی را که راه را برای تعامل با حاکمان طالبان می‌بندد، به حاشیه برانند.

اعزام هیئت علمای افغانستانی درست پس از آنکه حسن کاظمی قمی چند هفته پیش به عنوان سفیر ایران در افغانستان تعیین شده است، نشانگر نقطه عطفی در رویکرد جمهوری اسلامی ایران و شیعیان افغانستان در مواجهه با حکومت طالبان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics