قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مطالبات رهبر انقلاب از دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم
مطالبات رهبر انقلاب از دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم

گزارش؛

مطالبات رهبر انقلاب از دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم

«ایجاد غنای فکری در مجموعه‌های فعال کشور»، «اولویت‌بندی و تمرکز بر کارهای زمین‌مانده در حوزه‌ی علمیه‌ قم»، «پاسخ‌گویی به شبهات فکریِ جوانان»، «تدوین دانش مددکاری اسلامی»، «شبکه‌سازی و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های فعال در امر تبلیغ و فضای مجازی» و «آسیب‌شناسی تبلیغ» از مهم‌ترین توصیه‌ها و تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان حاضر در این دیدار بود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، اعضای هیات امناء و مدیران ارشد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سوم دی‌ماه ۹۷، برای ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته و تشریح برنامه‌های کلان و راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند تا از بیانات نظرات راه‌گشای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بهره‌مند گردند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفری گیلانی، رئیس هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های گذشته و پیش‌روی دفتر با نظر بر فعالیت‌های قطب‌های فکری – فرهنگی بیان کردند که مورد توجه و خرسندی رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

رهبر انقلاب پس از استماع گزارشات ضمن تشکر از اقدامات انجام شده بیان کردند اوایلی که این دفتر به حرکت افتاد و کارهایی شروع کرد، احساس شد یک رگه‌ی روشنفکری دینی در این مجموعه حضور و وجود دارد. من از اول و دورادور در جریان مسائل دفتر تبلیغات اسلامی بوده و هستم و گزارشی که جناب آقای واعظی ارائه دادند، خوب و خوشحال کننده‌ بود.

ایجاد غنای فکری در مجموعه‌های فعال کشور به‌ عهده‌ی دفتر تبلیغات است

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه امروز، روزهای انقلاب، دوره‌ی انقلاب و دوره‌ی حرکت به‌ویژه حرکت‌های جهشی است و حوزه قم به نگاه و جهت‌گیری‌های نو بیش‌ازپیش‌ احتیاج دارد، خطاب به اعضای هیات امناء، رئیس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی گفتند شما این همه کار انجام دادید و بناست کارهایی بکنید، خیلی خوب و با ارزش و مورد تأیید ما است و باید استمرار داشته باشد، اما یک نکته‌ی خیلی اساسی این است که چرا در مجموعه‌های اثرگذار کشور خبری از دفتر تبلیغات اسلامی نیست! باید رویش فکر کنید، تأمل کنید. مجموعه‌های اثرگذار در محیط فرهنگی کشور را شناسایی کنید. این‌ها اثرگذاری‌شان در جامعه با بقیه‌ی عناصر فرهنگی جامعه تفاوت دارد، ببینید چه نیاز دارند و کدام مسائل شرعی را سؤال می‌کنند و واقعاً تغذیه کنید. شما باید غنای فکری در مجموعه‌های فعال کشور ایجاد کنید، این به عهده‌ی شما است و باید دنبال کنید. پاسخگویی به این سؤال‌ها و ابهام‌ها، وظیفه‌ی حوزه و دستگاه‌هایی همچون دفتر تبلیغات اسلامی است.

تدوین، انتشار و عرضه کتاب‌هایی با موضوع «پاسخ‌ به شبهات فکریِ و دینی جوانان»

ایشان با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص فعالیت‌های مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و وجوب تدوین و انتشار کتاب‌هایی با موضوع پاسخ‌ به شبهات فکریِ جوانان اظهار داشتند غالباً خیلی از سؤال کننده‌ها جوان‌ها و دانشجوها هستند. این کار خوبی است، البته این سنتی بوده که از قبل در حوزه وجود داشته است؛ ممکن است یک نفر سؤال کند اما این سؤال در ذهن هزاران نفر باشد. توصیه‌ی من در مورد این سؤال‌ها این است که سؤالات را تدوین و چاپ کنید و به شکل‌های خوب در اختیار جوان‌ها و دانشجوها بگذارید و به نظرم یکی از کارهای واجب این است.

حضور جریان ساز در فضای مجازی

رهبر انقلاب، دفتر تبلیغات را به اولویت‌بندی و تمرکز بر کارهای زمین‌مانده در حوزه‌ی علمیه‌ قم توصیه کردند و در خصوص فضای مجازی و فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی فرمودند امروز همه در فضای مجازی حضور دارند، شما و دیگر دستگاه‌ها حضور دارند، منتها یک حضور جریان‌ساز نیاز است. باید کاری کنید که بخش مهمّی از فضای مجازی را متعلق به خودتان کنید و بتوانید جریان‌سازی کنید. بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروه‌های مؤثر فرهنگی و یافتن سؤال‌ها و سرنخ‌های فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.

شبکه‌‌سازی و هم‌‌افزایی با دستگاه‌های فعال

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه نسبت به‌ضرورت مسئله‌ی «شبکه‌سازی» تأکید کردند و گفتند در مجموعه‌های خودمان دستگاه‌هایی را داریم که چند بخش دارند و اصلاً از هم خبر ندارند و این عیب است. اولاً در درون تشکیلات خودتان، ثانیاً در بیرون تشکیلات خودتان با مخاطبین‌تان شبکه‌سازی کنید؛ به همدیگر خبر بدهند، هم‌افزایی کنند، تبادل کنند، یک فکر را شما بدهید، یک فکر را آن‌ها با شما مطرح کنند و به این شکل شبکه‌سازی انجام گیرد.

مطالبات رهبر انقلاب از دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم

آسیب‌شناسی وضع تبلیغ

یکی از مسائل مهمی که رهبر انقلاب در این دیدار به آن پرداختند مسئله «وضع تبلیغ» بود. ایشان با نگاه آسیب‌شناسانه فرمودند حالا چند هزار نفر برای تبلیغ رفتند، چه اثری کرد؟ بازخوردش چگونه است؟ خروجی این کار چیست؟ این مسئله‌ی مهمّی است. بنابراین باید بازخورد اعزام تبلیغ و حرکت گروه‌های تبلیغی دیده شود که رفت‌وآمدشان چه اثری کرد و در آن منطقه چه‌کار توانستند بکنند، چه تعداد جوان را جذب کردند که این جوان مصونیت پیدا کند. برای این کار احتیاج است به مبلّغ آموزش بدهید. صِرف خوش‌بیان بودن و اهل بیان بودن مبلّغین کافی نیست؛ باید بداند چه بگوید و هرجایی یک اقتضایی دارد و هر گروهی یک اقتضایی دارد. بالأخره باید وضع تبلیغ، نوع اعزام مبلّغ و خود تبلیغ آسیب‌شناسی بشود.

تدوین دانش مددکاری اسلامی

پایان بخش سخنان رهبری به مسئله‌ «دانش فعالیت‌های فرهنگی» اختصاص داشت. ایشان گفتند تولید کار فرهنگی یک امر است، دانش تولید یک حرف دیگر است. هر کاری یک دانشی دارد، این دانش لزوماً دانش تدوین شده‌ی در کتاب نیست؛ تجربه‌ها، آگاهی‌ها، خوش فکری‌ها می‌توانند در ایجاد این دانش و هدایت این دانش اثر بگذارد. بالأخره باید یک جایی این دانش‌ها، دانش کارهای گوناگون و تحرّکات مختلف که حالا یکی‌اش مددکاری اجتماعی است، به نظر من دفتر تبلیغات اسلامی یکی از بهترین جاهایی است که می‌تواند این کار را انجام بدهد.

حوزه علمیه قم برای مشکلات دینی راه‌حل داشته باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خاتمه با اشاره به توقعات زیاد از حوزه‌ی علمیه‌ی قم برای حل مسائل و ابهامات، ابراز کردند در گذشته چنین توقعاتی از قم وجود نداشت و حوزه‌ی علمیه، سربه‌زیر و مشغول کار خود بود، اما امروز این انتظار از حوزه‌ی علمیه‌ی قم وجود دارد که برای ابهام‌ها و مشکلات دینی راه‌حل داشته باشد.

یادآوری می‌شود، در این دیدار اعضای هیات امناء، حجج‌اسلام والمسلمین محمدجعفری گیلانی، احمد واعظی، عبدالرضا ایزدپناه، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، علیرضا امینی، محمدحسن نبوی (معاون تبلیغ مدیریت حوزه علمیه قم) و نیز مدیران، معاونت‌ها، رؤسای شعب، مسئولان مراکز و رؤسای پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع)، رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و دیگر مسئولان دفتر حضور داشتند. از جمله افرادی که عدم حضورشان در این دیدار مشهود بود، می‌توان به حجج‌السلام والمسلمین محمدی عراقی، احمد عابدی و دکتر سید عباس صالحی اشاره داشت.

لازم به ذکر است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بدو پیروزی انقلاب اسلامی به‌فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل گردید و از آغاز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با افزایش مستمر توانایی‌های خود و با ایفای نقش واسط میان حوزه‌های علمیه، نظام و نهادهای مردمی، تلاش برای رفع نیازهای دینی و فرهنگی، جایگاه ویژه‌ای در میان سازمان‌های متولی فعالیت‌های فرهنگی کشور پیدا کرده و مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفته است.

مشاهده کنید: تصاویر دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics